TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• subwoofer i MR2 mk2, hva skal jeg velge?

• SpørsmÃ¥l, rÃ¥d og tips om bilstereo
Spørsmål, råd og tips om bilstereo

#40744  av @lpher

Sexten: jeg tror nesten du har en PM jeg :D

@lpher

#40745  av sexten

jeg har lest den og er meget fornøyd med tilbudet. jeg er veldig nærme å bestille de fronthøyttalerene, subwooferen og forstereken som du har anbefalt. jeg har sendt mail til broren min (som har litt mer peiling på anlegg enn meg, og som skal montere dette greiene) for å høre hva han synes om dette.

Den forsterkeren, tror du den passer under et av setene? eller har du noen andre gode tips til plassering?

Og... Kassebygging er det vel best at Bilradiospesialisten Bergen tar seg av? Eller kan dere gjøre det også? (eller vil pengene jeg sparer på å bestille hos dere bli spist opp av porto?). Men jeg vil helst at jeg skal få plass til targatak OG subwoofere bak setene da :)

jeg tror jeg må få låne den priskalkulatoren din en gang, ser ut som man kan spare mange penger med den :P
lurer på hvilke kalkyler du operer med? -1? :P

#40760  av chris

sexten skrev:altså. om jeg skal ha TO 8" så må det i så fall være plass til targataket bak setet også, for jeg vil ikke kjøre rundt med det i baggasjerommet slik som chris gjør, tror jeg :) pris har jo litt å si også, men det ser vi når @lpher får trykt litt på den magiske kalkulatoren sin :D
For ordens skyld.. hvis jeg f.eks. skal på tur og trenger bagasjerommet, så kan jeg faktisk "henge" takvinduene på subkassene.. sånn at glassplata går ned foran elementene..

#40777  av @lpher

sexten skrev: jeg har lest den og er meget fornøyd med tilbudet. jeg er veldig nærme å bestille de fronthøyttalerene, subwooferen og forstereken som du har anbefalt. jeg har sendt mail til broren min (som har litt mer peiling på anlegg enn meg, og som skal montere dette greiene) for å høre hva han synes om dette.
Cool :)
sexten skrev: Den forsterkeren, tror du den passer under et av setene? eller har du noen andre gode tips til plassering?
Tror nok den vil trives bra under dær jeg :)
sexten skrev: Og... Kassebygging er det vel best at Bilradiospesialisten Bergen tar seg av? Eller kan dere gjøre det også? (eller vil pengene jeg sparer på å bestille hos dere bli spist opp av porto?). Men jeg vil helst at jeg skal få plass til targatak OG subwoofere bak setene da :)
Hør med BRS i Bergen du...om pris på kasse om ikke annet :)
sexten skrev: jeg tror jeg må få låne den priskalkulatoren din en gang, ser ut som man kan spare mange penger med den :P
lurer på hvilke kalkyler du operer med? -1? :P
LMAO....hmm..når du sier det så tror jeg ikke jeg har skiftet batterier på den på...eh...8år? :D

@lpher

#40778  av @lpher

chris skrev: For ordens skyld.. hvis jeg f.eks. skal på tur og trenger bagasjerommet, så kan jeg faktisk "henge" takvinduene på subkassene.. sånn at glassplata går ned foran elementene..
Ja...det var det jeg mente å a hørt at du har nevnt ja :)

@lpher

#40869  av sexten

Sånn. Da har jeg fått svar på mail fra broren min.
Det jeg lurer på NÅ (spørsmålene slutter aldri å komme :P ) er følgende:

Hva vil dere anbefale? Å koble alle 4 høyttalerene (front+sub) på forsterkeren? Eller andre løsninger?

Passer forsterekeren noen steder i kupèen? Under setene har allerede vært nevnt, men jeg er litt usikker. Hvordan er det med lufttilførsel og slikt?

Har dere noen tegninger på subkasser som passer bak setene som gir plass til både targatak og setet helt bak (er snakk om en MR2 mk2 her)? Og i hvilket materiale bør den bygges i? (uten at det koster for mye)

Eventuelt noe annet som er verdt å nevne? :)

#40873  av hovik

Putt forsterker under panseret, der hvor reserve hjulet var. Er fin 8mm gjenge der å feste plate i + med litt strips sitter det som f...

Bilde
Mangler litt arbeid der, men omtrent en grei løsning. Er ferdig ledig hull inn til kupe oppe til venstre der.

#40876  av sexten

Jeg har tenkt på den løsningen også, men jeg har valgt å kalle det plan b, hehe. Jeg er litt lysten på å beholde stepphjulet mitt. Det går vel muligens an å legge forsterkeren oppå hjulet?

#40933  av chris

sexten skrev:Jeg har tenkt på den løsningen også, men jeg har valgt å kalle det plan b, hehe. Jeg er litt lysten på å beholde stepphjulet mitt. Det går vel muligens an å legge forsterkeren oppå hjulet?
Jeg hadde forsterkeren på en plate oppå hjulet, men tok til slutt bort hjuldriten. Hva skal man med den ekstravekta fremmi der?

To bilder.. ett sånn det var før, ett sånn det er nå. Skal prøve å lage hele greia mye finere senere en gang.

-edit-
jeg kjører alle høyttalerne på samme forsterkeren.
Vedlegg
uten reservehjul under
uten reservehjul under
IMG_1489.jpg (45.42 kiB) Vist 4319 ganger
med reservehjul under
med reservehjul under
Forsterkermontering.JPG (61.03 kiB) Vist 4319 ganger

#40937  av chris

sexten skrev: Passer forsterekeren noen steder i kupèen? Under setene har allerede vært nevnt, men jeg er litt usikker. Hvordan er det med lufttilførsel og slikt?
Vi prøvde å få forsterkeren under ett av setene, men måtte gi opp. Var ikke plass. Men klart, det finnes nok flatere forsterkere enn den jeg har da :)

#41032  av @lpher

sexten skrev: (spørsmålene slutter aldri å komme :P )
LOL :D ..er jo derfor vi har forums jo! :D
sexten skrev:
Hva vil dere anbefale? Å koble alle 4 høyttalerene (front+sub) på forsterkeren? Eller andre løsninger?
I min bok...så tror jeg nok en 4-kanaler hadde passet oppsettet ditt best :)
Alternativet slik jeg ser det...er 2 forsterkere...en 2-kanaler til frontsett..og en monoblokk til sub(ene) :) MEN...da er utfordringa plassen...og sikkert også budgetet :)
sexten skrev:
Passer forsterekeren noen steder i kupèen? Under setene har allerede vært nevnt, men jeg er litt usikker. Hvordan er det med lufttilførsel og slikt?
Lufttilførsel under setet er nok ikke noe problem....
sexten skrev:
Har dere noen tegninger på subkasser som passer bak setene som gir plass til både targatak og setet helt bak (er snakk om en MR2 mk2 her)? Og i hvilket materiale bør den bygges i? (uten at det koster for mye)

De kassene jeg har solgt MANGE av...som er identiske med den kassen vi bygde til Chris...kan du jo få tegningene på om du vil... :)
sexten skrev:
Eventuelt noe annet som er verdt å nevne? :)
Tror vel de fleste ting har vært nevnt her :)

@lpher

#41039  av angrykid

@lpher skrev:De kassene jeg har solgt MANGE av...som er identiske med den kassen vi bygde til Chris...kan du jo få tegningene på om du vil... :)
@lpher
Vel, de er jo for 10" ere da.. om sexten er 1.95 lang, så vil han nok ønske hele lengden bak på setet, ergo er vel 8" det alternativet, og da må han ha mindre kasser. De kassene som du har solgt til meg, bygger 4-5 cm ut fra den kanten på den lille boksen bak setene, og gjør at jeg ikke får setet helt bak, med ryggen inntil torpedoveggen. Den kanter mot kassen, rett og slett.

Men om man kan bygge om den kassa litt, til noe mindre utbygg, så blir det veeldig bra. :)

#41042  av spkstrp

10" krever som regel mye mer luft enn en 8".. derfor kan det nok være en fordel og satse på en 8".. er vell bedre med en 8" som får nok volum enn en 10" som får for lite ?

#41054  av sexten

Jeg kunne gjerne tenkt meg noen tegninger av subkasser ja. Gjerne av en forholdsvis liten en. Du kan sende den på mailen min, du har vel adressen fortsatt?

#41325  av @lpher

angrykid skrev:Vel, de er jo for 10" ere da.. om sexten er 1.95 lang, så vil han nok ønske hele lengden bak på setet, ergo er vel 8" det alternativet, og da må han ha mindre kasser. De kassene som du har solgt til meg, bygger 4-5 cm ut fra den kanten på den lille boksen bak setene, og gjør at jeg ikke får setet helt bak, med ryggen inntil torpedoveggen. Den kanter mot kassen, rett og slett.

Men om man kan bygge om den kassa litt, til noe mindre utbygg, så blir det veeldig bra. :)
Good point :D ...om man ikke klarer seg med 1 stk. 10" bak passasjersetet så...tror jeg nok du vil fp mest nytte av 1 stk. 8" bak hvert sete ja :)

@lpher