TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Speedometeret

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #40026  av Phantom3D

Jeg kjørte meg en tur i dag, plutselig hørte jeg klikking fra noe foran meg (Det viste seg å være instrumentpanelet) Jo fortere jeg kjørte, jo mer klikka det. Pluttselig hoppet speedometeret som en gal opp og ned, før det døde helt. Nå fungerer heller ikke KMtelleren... Vaieren? Tips?

(MR2Mk1)

#40029  av chris

Er nok wire'n som har hoppa av bakom der ja. Tipper du må opp med hele speedo-greiene for å finne ut av det.

#40037  av spkstrp

monterte ny wire uten å ta av hele greia, bare topp lokket..

#40046  av Christian

spkstrp skrev:monterte ny wire uten å ta av hele greia, bare topp lokket..
?

Om selve speedometer nåla fungerer, men ikke km telleren, er det nok noen tannhjul som har tatt kvelden.
Om ingenting virker er det nok wieren ja, sitter også ei slure kobling bak der, men det skal vel mye til at den gir fra seg klikkelyder :)
Du må ut med ramma rundt girspaken, midtkonsollen, dekselet over rattstamma, dekselet under rattstamma, dekselet under dashbordet og instrument panelet for å få den inn igjen...

Om du lurer så ligger det ett par poster på fremgangsmåten her på forumet om du kikker litt :)

#40067  av Master

hey! da jeg holdt på å kobla de nye instrumentskivene kom jeg til skade for å dra hele speedometerenheten for langt ut slik at wire'en hoppa av bak der. Mystisk nok klarte jeg å sette den på plass i blinde! :lol: Bare å skru av det nederste dekslet under rattet, skru av den plastdingsen som gir luft til beina så er det bare å legge seg opp/ned under rattet og føre speedowire'en oppover med handen og sett den på :D litt flaks så går det
 #40074  av spkstrp

Phantom3D skrev:Pluttselig hoppet speedometeret som en gal opp og ned, før det døde helt.

(MR2Mk1)
Tror ikke det fungerer nei 8)

#40100  av Christian

Master skrev:hey! da jeg holdt på å kobla de nye instrumentskivene kom jeg til skade for å dra hele speedometerenheten for langt ut slik at wire'en hoppa av bak der. Mystisk nok klarte jeg å sette den på plass i blinde! :lol: Bare å skru av det nederste dekslet under rattet, skru av den plastdingsen som gir luft til beina så er det bare å legge seg opp/ned under rattet og føre speedowire'en oppover med handen og sett den på :D litt flaks så går det
Har prøvd det selv, men greide det ikke...har for korte kleptopølser :wink:
 #40101  av Christian

spkstrp skrev:
Phantom3D skrev:Pluttselig hoppet speedometeret som en gal opp og ned, før det døde helt.

(MR2Mk1)
Tror ikke det fungerer nei 8)
:oops:

#40102  av spkstrp

hadde forresten en fiat punto for en stund tilbake siden som lagde spetakkel fra samme område.. Var spesielt når det var kaldt.. var nok viren som holdt på å gå... jeg kjørte bare litt saktere mens det var kalt så ga det seg ;) så sparte jeg de penga (som i neste eier sliter viss den ryker) :mrgreen:

#40119  av chris

Christian skrev:
Master skrev:hey! da jeg holdt på å kobla de nye instrumentskivene kom jeg til skade for å dra hele speedometerenheten for langt ut slik at wire'en hoppa av bak der. Mystisk nok klarte jeg å sette den på plass i blinde! :lol: Bare å skru av det nederste dekslet under rattet, skru av den plastdingsen som gir luft til beina så er det bare å legge seg opp/ned under rattet og føre speedowire'en oppover med handen og sett den på :D litt flaks så går det
Har prøvd det selv, men greide det ikke...har for korte kleptopølser :wink:
Elektronisk overføring på min. Null wire ;)

#40173  av Phantom3D

Ojda, er ikke så bilkyndig. Å få av panelene rundt dashbordet skulle jeg nok klart. Men rundt gearboksen, og samtidig reparere feilen.. tja... Får vel kjøre uten, verkstedet skulle ha 1400 for vaieren uten arbeid. arbeid er 750+moms i timen :cry: Er ikke greit å være fattig student med gammel bil nei!

#40188  av spkstrp

fikk hjelp av faren min for noen år siden, det er nok litt tricky tror ikke jeg hadde lagt ut på det uten hjelp :) ingen som kan hjelpe deg da?

#40946  av Phantom3D

Da har jeg åpenet og sett, wiren er brutt rett av ved enden bak ja! Får jeg kjøpt bare innmaten, og er dette greit å skyve inn gjennom hele bilen?? eller bør jeg bytte hele ledningssaken..? Hva ca koster en wire?

#40955  av spkstrp

jeg måtte kjøpe hele greia... mener det kostet litt ja... 1500 kr ?