TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• SpørsmÃ¥l om 4e-fte motor

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #395904  av ErlendE9

hei jeg har kjøpt meg en Toyota Corolla E10 sedan 1997 mod for en uke siden

4e-fte 1.3 16v 88 hk .

og jeg må si at jeg synes at motoren er sprek for å være 1.3 16v enn i forhold den gamle 1.3 12 v EE90 som jeg hadde.

lurte på om har jeg forstått riktig om at 4efte har 2 overliggende kamaksler "twincam" eller ?
 #395905  av ErikG

Du har ikke en 4e-fTe motor, men en 4e-fe motor. Er vel doble overliggende kammer på den ja.

4e-fTe motoren har turbo
 #395907  av ErlendE9

ErikG skrev:Du har ikke en 4e-fTe motor, men en 4e-fe motor. Er vel doble overliggende kammer på den ja.

4e-fTe motoren har turbo

ok :) men det kalles også DOHC eller tar jeg feil ? synes det er interessant å vite om alle de forskjellige toyota motorer :)

Ops jeg skrev feil gitt stemmer det at 4e-fte har turbo sitter i feks fra Starlet
 #400181  av ErlendE9

den har ikke 90 hk fant ut fort at den har 75 hk :twisted:
 #404564  av Dotsetsveen

ErlendE9 skrev: ok :) men det kalles også DOHC eller tar jeg feil ? synes det er interessant å vite om alle de forskjellige toyota motorer :)

Ops jeg skrev feil gitt stemmer det at 4e-fte har turbo sitter i feks fra Starlet
"DOHC" betyr bare "Double OverHead Camshafts" - Dobble OverLiggende Kamaksler og er en generell betegnelse på motorer med to overliggende kammer. Mange bilmerker har egne navn på det som f.eks "Twincam" hos Toyota ;) Ford og Hyundai veit jeg har brukt "DOHC"-betegnelsen hyppig opp gjennom tiden :)
 #404614  av lexusmann

1,3'ern hadde 88 hk fra 92-95, men fra 95 til slutt ble de strupet til 75 hk av en eller annen grunn.... dette var vel litt på sida av topic, hehe....
 #409813  av ErlendE9

lexusmann skrev:1,3'ern hadde 88 hk fra 92-95, men fra 95 til slutt ble de strupet til 75 hk av en eller annen grunn.... dette var vel litt på sida av topic, hehe....

takker for svar alle sammen :) ja det stemmer som du sier men tror det var pga avgass utslippet med å gjøre

det har jeg hørt hvertfall