TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• mr2 turbo gÃ¥r ikke pÃ¥ tom gang.

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #410676  av mr2storbrua

Var LMM som jeg lurte på om du hadde, hadde det vært en 3.gen hadde du kanskje ikke hatt dette problemet. Bra at det løste seg :)

Har du prøvd ny diagnose med det nye problemet?
 #410679  av rkarlsen

Har ikke tatt ny diagnose etter det problemet. Men har en liten anelse om at det er tomgangs skruen.

Men så over slangeklemmer og fant ut at det er en klemme var gåen ut fra turboen inn mot intercooler.
Virker som det kansje går ut luft derifra som kan føre til at den ikke vil gå på tomgang.

Har funnet ut at 3S-GTE motoren er veldig følsom for luft/vacuum lekkasjer.
 #410711  av rkarlsen

noen som veit hvor man stiller tomgangen på 3S-GTE motoren? det virker som tomgangen ligger på ca 500 rpm og den skal ligge på 650-750 rpm etter det jeg har funnet ut på nettet.
 #410712  av ArildM

Tror det er en magnetventil som styrer dette på 3S motorene, er i alle fall det på 4A motorer fra samme periode. Magnetventilen kan bli skitten og sette seg fast, og da vil ikke turtall bli riktig. Men da blir det normalt sett for høyt turtall :S
 #410713  av rkarlsen

Ok.

Kan hende det er tenning som er stillt feil, har ikke sjekket dette enda.

Mangler verktøy for å sjekke.
 #410883  av rkarlsen

Noen som tror det kan være at bensinpumpa gir alt for mye?

Har satt inn walboro 255 pumpa.

Pluggene blir sotet ned med en gang. Fikset en vacuum lekkasje og da ble pluggene helt fine og sjokoladebrune.

Eksosen lukter noe bensin, men synes dette da er litt rart da den gikk helt fint en periode også begynte den å kødde sånn som dette. Har ikke gjort noe spesiellt med noe i motorrommet.

Begynner å bli litt frustrert da jeg har vært uten godbilen i snart 2 måneder pga mangel av deler og ikke får den til å gå ordentlig.
 #410892  av ArildM

Trykkregulatoren skal jo justere slik at motoren får korrekt bensintrykk, så jeg tviler på at dette er årsaken. Lambda kan jo forårsake at bilen går veldig rikt, men ikke i den graden at den ikke vil gå i det hele tatt. Kjipt med slike problemer ja... :(
 #410940  av rkarlsen

fant ut at det var LMM som var gåen.

Fikk opp feilkode 24 og 31.

prøver nå og fine noen som har LMM liggende jeg kan kjøpe.
 #410941  av ArildM

Knall. Sikkert noen som har en å selge her inne :)
 #411016  av rkarlsen

nå går bilen opp til 4000 rpm også dør den ut.

er akkurat når turbo slår inn. den spytter vann når jeg gir på men pluggene og alt er tørt. men sotete.?!?

lurer på hva dette har seg av?

Kan det være katalysator som er tett/gåen? motoren går jo fint når den går på tomgang og opp til 4000 rpm men etter det så dør den.

Noen som har vært i liknende situasjoner?
 #411035  av rkarlsen

virker ikke sånn. har prøvd men veit ikke om det funka.

tok ut sikring og holdt brems inne i 20 sek.

Riktig?

Har skrudd av katalysator, der var alt gåent, selve filteret inne i kat var løst. dro ut hele greia. bra jeg har en ekstra. hehe
 #411048  av mr2storbrua

Ta ut sikring i et halvt minutt holder det, du trenger ikke trykke på bremsen. Du merker fort om den er resatt, da vil jo feilkodene være borte.
 #411050  av rkarlsen

ok. hadde ikke fått noe feilmelding på kat men den var potte tett etter ett visst turtall. så er nok det som var problemet. har også en vannlekasje ved vannpumpe som jeg skal se om jeg får tettet.