TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • mr2 mk1, startproblem

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #410643  av Mr2mr2
 
mr2'en min starter ikke :cry:
jeg har både bensin og gnist, og har sjekket det på alle 4 sylindrene.
når jeg tørner motoren med starteren, går motoren rundt som den skal, men motoren er ikke bortpå en gang.

dette problemet har komt etter at jeg har hatt ute bensintanken, før så startet den fint.

ka kan problemet vere?
 #410644  av Astro
 
Alle bensinslanger på rett plass?
Eventuele vakumm slanger?
Bra bensin på tanket? (fersk?)
 #410671  av Mr2mr2
 
har nå vert ute å prøvd litt mere, har sjekket at det kommer bensin opp til den firkantete skinnen som ligger mellom dysene.

jeg har også prøvd å helle bensin i sylyndrene, og da starter bilen, og stopper igjen med en gang.

så problemet er tydeligvis at bilen ikke får bensin, selv om bensinen kommer til den forgreineren eller no ka den heter.

min konklusjon er at problemet må ligge i styringen for insprøytningen.

kan dette stemme?
er det noen sikringer eller releer i systemet som kan ryke?
 #410688  av ArildM
 
Det kalles fuel rail. Hva gjorde du og hvorfor hadde du ute bensintanken?
Bensinen må jo leveres fra bensinpumpen i tanken, og da med korrekt trykk. Hvis ikke dette skjer så blir det nok vanskelig å få start. Må jo ha skjedd noe når du hadde ute tanken ettersom det fungerte fint før det? :)
 #410705  av Mr2mr2
 
Den fungerte heltt fint før jeg hadde den ute ja,

Jeg hadde tanken uten forde jeg måtte lage noen nye fester til handbrekket.
Jeg har sjekket flere ganger om bensinslangene er koblet rett, og jeg er ganske sikker på at de er rett. Den slangen som kommer ut fra pumpen og går videre til bensinfilteret er jeg 100% sikker på att er riktig plasert.
 #410710  av ArildM
 
Kan jo prøve å måle bensintrykk å se om det er rett?
 #410721  av Mr2mr2
 
har ikke bensintrykkmåler liggende, men det kommer fint med bensin ut når jeg tar av slangen og kjører pumpen.

jeg ser jeg har glømt en opplysning, og det er at etter at bensintanken var tatt inn så startet motoren på første forsøk og gikk i ca 10 sekunder før den stoppet.

noe jeg er usikker på om jeg så motorlyse lyse rett før motoren stoppet, men jeg er litt usikker på om det er fakta eller noe som har kommet til hodet mitt på noen annen måte :|

det jeg har tenkt meg er at det er dysene som ikke åpner seg...
 #410745  av 3rlend
 
du får bensin opp til fuel railen men dysene åpner ikke?

bensin pumpa går?
 #410748  av Mr2mr2
 
jeg har feilsøkt litt mere og funnet problemet, tror jeg, men vet ikke hva som gjør det.

når jeg testet om det kom bensin opp til fuel railen, da kjørte jeg bensinpumpen via diagnoseuttaket, siden jeg var aleine, og måtte se om det kom bensin ut. Da gikk bensinpumpen, og det kom bensin opp til fuel rail.
men nå jeg hadde en med meg, og testet med starteren, og da kom det ikke bensin opp til fuel railen.

jeg har hørt på dysene, og de tikker fint, så de åpner.

jeg målte kor mange volt det gikk til kontakten, når jeg kjørte starteren og da viste det 9volt. så da må det vel vere dårlig kontakt ett sted??
 #410766  av Mr2mr2
 
da er problemet løst (tror jeg) jeg målte strømmen på begge sider av et rele som heter circuit opening relay, på den ene siden var det 12 volt, når releet var på og på andre siden var det 9 volt, så da må releet vere ødelagt. så da er det bare å bestille nytt :)
 #410768  av ArildM
 
Knall :) Håper det løser seg for deg :)
 #411464  av Mr2mr2
 
Problemet er ikke løst alike vell.
Jeg kjørte bensinpumpen fra diagnoseuttaket, samtidig som jeg prøvde å starte bilen, men den startet alikevell ikke..
 #411568  av Mr2mr2
 
Det er vel ingen ting som kan bli ødelagt om en starter bilen uten eksosanlegg? Gjore det en gang før jeg tokk ut tanken....
 #411578  av ArildM
 
Det skal gå greit. Er mye varme som kommer ut, men kjørte min med kun eksosmanifold etter motorbytte og det gjør ingenting så lenge du ikke brenner opp noe (igjen nesten umulig om du har eksosmanifolden på).
 #412191  av Mr2mr2
 
Har nå målt bensintrykk, det er 40 pund. Men når jeg tørner motoren går det ned til 20. Men det er vel forde noe av trykket går ut dysene?