TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Ny turbo, ladetrykk reeett til himmels, hva kan være galt?

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #412196  av Daniel HS
 
Som noen av dere kanskje vet har jeg byttet motor og fått i ny turbo, en CT26 Stage 3.

Nå som den er montert og prøvekjøring er i gang, sliter jeg med at ladetrykket stiger omtrent med en gang, mellom 1-2kg, når Boost Controlleren er innstilt på 0,55. Noen som har noen erfaringer eller formeninger? Har noen teorier selv:

- BCen har jo stått i bilen, som har stått i ro, over lengre tid, så kan den ha tatt skade, og dermed ikke lukker/åpner som den skal. Tror egentlig ikke det er dette siden jeg sliter med det samme når BCen er slått av/uten strøm
- Kan det være at WasteGaten ikke er riktig innstilt fra fabrikk/overhaling, og dermed ikke åpner?
- Vakuumlekkasjer, men dette skal vel heller føre til at jeg IKKE får opp ladetrykket?

Tips taes i mot med stor takk :)
 #412199  av Daniel_hoy
 
Koble slangen direkte fra innsug og inn på wategaten eller hvordan det var på Celica (Fjern BC). Lenge siden sist jeg skrudde på en.
Sjekk at ladetrykket er normalt da. Viss ikke er det feil med wastegate.
Er ladetrykket normalt så er det mest sannsynlig koblet feil eller så har BC sluttet å virke.
 #412243  av Daniel HS
 
MOTORSPORTHUSET skrev:mange ganger henger wastgaten i downpipen,, og du må slipe litt i downpipen inni slik at den kan passere.
Tviler på at det er det, siden gamle Turboen fungerte supert :)
Daniel_hoy skrev:Koble slangen direkte fra innsug og inn på wategaten eller hvordan det var på Celica (Fjern BC). Lenge siden sist jeg skrudde på en.
Sjekk at ladetrykket er normalt da. Viss ikke er det feil med wastegate.
Er ladetrykket normalt så er det mest sannsynlig koblet feil eller så har BC sluttet å virke.
Fra innsuget, samme hvor da eller? Men nå har jo jeg koblet vekk t-vis ventilen og, så vil ladetrykket holde seg normalt da også eller?
 #412265  av Daniel_hoy
 
Koble til slangen en plass på trykk siden av turbo og til wastegate. Kommer vel orginalt fra innsuget viss jeg ikke husker feil. Når du fjerner den ventilen så blir vel ladetrykket 0.7 og ikke 0.9 på 1. og 2. slik det er normalt. Så med slangen rett på wastegate så skal trykket blir 0.7 eller hva wastegaten er.

Edit: En BC er en ventil så det er mulig at den kan henge seg opp så ladetrykket ikke blir regulert. Har hatt det problemet på en mekanisk tidligere. Vil tro det samme kan skje på en elektronisk.