inzane2012 skrev:Ny regel ang kjøp og salgHva er målet med denne regelendringen? Sist jeg sjekket så var dette et forum. ikke en annonseplass. Dersom folk ønsker å selge ting her, til andre medlemmer så burde det være på brukernes nåde. Denne regelendringen tar selgers side, ikke kjøpers, og det mener jeg er feil.
Har fått noen rapporter på personer som kommenterer i kjøp og salg delen som overhodet ikke har som intensjon å kjøpe f.eks bilen som er annonsert, eller div. bildeler. Dette virker ødeleggendes for selger og potensielle kjøpere, og går under sabotering av tråden. Men for å gjøre ting litt lettere velger vi nå å lage en egen paragraf i forum reglementet som går spesifikt på dette.
Vi oppfordrer alle som oppretter kjøp og salgs tråder om å følge godt med på trådene sine, og å bruke rapporteringsfunksjonen dersom dere mener noen bryter med denne paragrafen.
§13 Kjøp/salg: Personer som ikke har som intensjon å kjøpe objektet, eller som ikke har noe med salg av objekter på forumet, bes om ikke å kommentere i kjøp og salgs tråder. Dette gjelder kommentarer som går på pris, utseende, tilstand osv. Det vil skal vere en diskusjon som går mellom kjøper og selger, og ikke personer som bare er ute etter å ytre sine meninger.
Om folk ønsker å selge ting, så kan de legge det på finn.no, og der er det ingen som kommer til å kommentere på annonsen. På et forum, burde man overhode ikke forvente samme privilegium.
Vi er her for å skape et sammhold, og et godt miljø. I et slikt miljø forventer jeg at medlemmene tar vare på hverandre og passer på.
Dersom en person legger ut noe for salg, så har han selvsagt full rett til å sette prsen selv. Men jeg mener at vi skal sette større krav til selgere her, enn selgere på finn. Altså burde selger være i stand til å forsvare prissettingen sin dersom han vil benytte forumet. Dersom et annet medlem kan vise til andre, tilsvarende dele, som er billigere, så burde etter min mening selger være i stand til å forsvare sin prissetting og fortelle hva som gjør hans del dyrere, og verdt de ekstra pengene.
Det samme gjelder andre veien. Jeg som medlem vil at TS-OGN skal være en TRYGG! plass å kjøpe ting på, og med disse nye reglene forsvinner den tryggheten rett i dass. Om jeg ikke kan regne med å ha andre medlemmer i ryggen med kritisk blikk så har etter min mening mye av fordelene med forumet forsvunnet. Jeg vil at en annonse her, skal være tryggere, fordi det er 500 andre som kansje har sett den, og bemerket det om noe er galt, eller uforholdsmessig dyrt.
For å nevne et eksempel som vi hadde her for ikke så lenge siden, så var det en kar som ville selge et komplett sett med Supra MK4 twinturboer. Tror disse var annonsert en plass mellom 6000 og 9000. Det var en kjøper som var interesert, og som postet i tråden. Heldigvis for han, så var det en annen bruker som bemerket i tråden at disse kostet mye mindre andre plasser, og at de gikk for helt ned i 3000kr. (jeg er usikker på de nøyaktige tallene, men poenget er det samme)
Sleger ble naturligvis sur, og mente det var sabotasje. Forståelig nok, da han nettopp ble stoppet fra å få solgt katta i sekken.
Jeg derimot, mener at dette er helt innafor, og det er slik jeg vil at forumet skal være. Vi skal ha folk som passer på og bemerker at disse ligger på ebay til halve prisen, eller at denne blen har vært til salgs før, med store mangler. Så får det være opp til selger å forklare hvorfor hans del er verdt det han forlanger.
(Jeg forstår selvfølgelig poenget med regelendringen, og jeg mener selv det er en uting med mye utenomsnakk i salgstråder. "Lykke til med salget" og "Strøken bil" er spam, men "Senne lå ute for salg for en måned siden, for 20 000kr mindre enn du krever, hvorfor er den dyrere nå?" er helt 100% innafor.)
Saklig kritikk og diskusjon burde være lov i en slagstråd, og om selgere vil selge tingene sine uten at noen er kritiske, så kan de egentlig droppe å legge dem ut her etter min mening!
/rant

Mazda 626 GT - 2.5 V6Â KL31
Mazda RX-7 FD - EU spec