TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Luffinntakopplegg motor, bevegelig?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #414775  av Broom

Hei, jeg har sånn "fancy schmancy" luffinntak til motorn (se bilder under prosjekttråd om nødvendig) og lurer på om denne skal være bevegelig eller om den har "løsnet"/ ikke blitt satt på riktig(var forrige eier som satt det på). Den kan lett beveges flere cm til sidene.
 #414782  av DanielJ

Den er laget slik at den skal bevege seg frem og tilbake for å få mest og best murlig luft inn i luftfilteret! Det er et must på disse bilene om man ønsker 10 enkle hester ekstra!
 #414785  av 3rlend

DanielJ skrev:Den er laget slik at den skal bevege seg frem og tilbake for å få mest og best murlig luft inn i luftfilteret! Det er et must på disse bilene om man ønsker 10 enkle hester ekstra!

Dette systemet kalles jo også v-ai
Variable air intake.

Bevist og dokumentert effekt!!

:mrgreen: :mrgreen:
 #414787  av DanielJ

Skulle ønsket jeg hadde råd nå, så skulle jeg kjøpt et til hver side! Må være en av de billigste måtene å får 20hk :) Erlend, si i fra om du får problemer med at motoren fjusker fælt med et på vær side. Har hørt at noen blir veldig plaget med at motoren fjusket etter at de satte på to :roll: Men at det funker som bare det når man bare har på den ene siden.ø
 #414796  av 3rlend

Spar min venn!
Det er på na den bare kan Ha 1.
Har lest at turbo så kan du tjene opp til 40hk....
Men der MÅÅ du Ha to, hvis ikke blir d skjeiv fordeling mellom luftfilter å innsuget :s
Dette kan resultere i kast i coilen.
 #414801  av DanielJ

Så det er best jeg bare holder meg til en over luftfilteret? Kanskje det er derfor jeg har lest at flere har vært plaget med at motoren ikke går riktig.. Men hva et best at det flate og det ovale luft intaket? Noen vil anbefale det ovale siden lufta får spinne rundt inn det og det skal gjør at bilen tenner mere og bruker samtidig MYE mer bensin. Derfor 10hk ekstra. Stemmer dette? :roll:

Men 40hk på turbo utgavene, det er bare urettferdig :evil:
 #414808  av ArildM

Skal si denne tråden tok av :lol:
 #414810  av DanielJ

Hva mener du :roll: Broom kom med et spørsmål, jeg og Erlend kom med fornuftige svar! ikke noe mere en det....
 #414815  av ArildM

Bare jeg som misunner all fagkunnskapen dere har :oops:
Blir det en slags pumpeeffekt om man har dobble luftfilter på Turbomotoren altså ? :mrgreen: :mrgreen: :lol:
 #414816  av DanielJ

Tenker du på dobble luft inntak? Enkelt og greit, med to luft inntak vil du nokk merke at turboen spoler raskere. Man har en sikker økning med 0,2bar. Leste dette nettopp på nettet! Ganske fantastisk hva et enkelt luft inntak kan gjøre :D