TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Senkesett, hva anbefaler folk?

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #414759  av Dipsy
 
Da var det på tide med senkesett tenkte jeg. Så jeg hadde satt stor pris på om folk kunne delt sine erfaringer om gode dempere og senkefjører til en ikke alltfor drøy pris. Lurer også på om det er noe annet i understellet jeg kan oppgradere for litte bedre handling. Tips til det tas også imot med åpne armer. Bør vel også være noe jeg kan få godkjent hos biltrangsynet ;)

På forhånd takk!
 #414761  av lasse
 
Jeg kjører med h&r fjærer og gule koni, fungerer veldig godt det.
Ikke så veldig rimelig, men når det gjelder understell så får man det man betaler for, billige fjærer strekker seg ofte etterhvert.
Dette får du lett godkjent på tilsynet, trenger ikkeno på demperene, men fjærene må man ha tüv papirer på, h&r, eibach, tte (som er omstempla eibach) har ihvertfall dette og er seriøse merker av god kvalitet.
 #414768  av Dipsy
 
Takker for svar! Har du noe annet aftermarket i understellet enn dempere og fjører som anbefales? Eller holder det kanskje med dette? :)
 #414772  av ArildM
 
Er H&R på min også :) Samt justerbare dempere. Funker fint :)
Et sånt sett er jo ikke så dumt:
http://twosrus.com/catalog/product_info ... cts_id=431
Disse er heller ikke dumt å bytte:
http://twosrus.com/catalog/product_info ... ucts_id=74
 #414778  av lasse
 
Dipsy skrev:Takker for svar! Har du noe annet aftermarket i understellet enn dempere og fjører som anbefales? Eller holder det kanskje med dette? :)
Har endel annet ja, st suspensions stabstag, fullt sett med polyforinger, tjukke lenkestag i rustfritt, tårnstag mellom fjærbeina bak og dempertopper i aluminium.
Er ihvertfall det jeg kommer på nå, men man kommer langt med senk og skikkelige dempere :wink:
 #414779  av Dipsy
 
ArildM skrev:Er H&R på min også :) Samt justerbare dempere. Funker fint :)
Et sånt sett er jo ikke så dumt:
http://twosrus.com/catalog/product_info ... cts_id=431
Disse er heller ikke dumt å bytte:
http://twosrus.com/catalog/product_info ... ucts_id=74
Polyforinger har jeg tenkt litt på. Det sette der, er det komplett sett som passer alle mkII? Eller fins det forskjellige størrelser ol.?
 #414907  av ArildM
 
Skal vel funke det. Skeptisk på hvor lenge et sånt billigsett kan vare dog
 #414953  av ArildM
 
Da har du i alle fall noe som funker i noen år :mrgreen:
 #414984  av Dipsy
 
Stemmer! :D Gleder meg som et barn til å få gang på understellet å senk. Så kan jeg herje i svingene igjen :lol: Det er en skam så høy MR2en min er nå :oops:
 #414985  av Brasse
 
Har hatt gule koni og blå fjærer samt gule koni bak, koni race foran og race-fjærer (hardhet type betong) og deretter eit sett billig-coilovers med progressive fjærer. Ikkje heilt sikker på om "grom-koni" var så mykje betre i svingene — virker som verden går fremover gitt. Kompis gikk fra afco til originale bilstein med progressive fjærer og kjørte akkurat like fort rundt rudskogen. Alt sammen og begge deler på MX-5.
 #414991  av sindrejl
 
lasse skrev:Jeg kjører med h&r fjærer og gule koni, fungerer veldig godt det.
Ikke så veldig rimelig, men når det gjelder understell så får man det man betaler for, billige fjærer strekker seg ofte etterhvert.
Dette får du lett godkjent på tilsynet, trenger ikkeno på demperene, men fjærene må man ha tüv papirer på, h&r, eibach, tte (som er omstempla eibach) har ihvertfall dette og er seriøse merker av god kvalitet.
Faktisk akkurat denne komboen jeg også ville anbefalt :) Får vel Tüv på disse merkene også :)
Sist redigert av sindrejl den 06 jul 2012 16:25, redigert 1 gang totalt.
 #414994  av sindrejl
 
Brasse skrev:Har hatt gule koni og blå fjærer samt gule koni bak, koni race foran og race-fjærer (hardhet type betong) og deretter eit sett billig-coilovers med progressive fjærer. Ikkje heilt sikker på om "grom-koni" var så mykje betre i svingene — virker som verden går fremover gitt. Kompis gikk fra afco til originale bilstein med progressive fjærer og kjørte akkurat like fort rundt rudskogen. Alt sammen og begge deler på MX-5.
For en dødelig person så kan man kjøre like fort med helt originale understell og gule koni eller whatever coilovers. De fleste klarer ikke utnytte det ekstra veigrepet det gir, man føler derimot at alt går svært mye bedre. Har selv målt tider og sett at det er jaggu ikke store forskjellen. Så da kan du tenke deg å prøve å få til bedre tid ved å bytte mellom et dyrt dempesett eller billige coilovers uten feilkonstruksjoner fra fabrikk. Det vil være helt umulig å måle forskjell på rundetider, og får du opp mot et sekund så er det faktisk en kjempeforskjell.

Den store forskjellen mellom billige merker og dyre er hovedsaklig dette; KVALITET, jeg nevnte feilkonstruksjoner da dette er et veldig stort problem, feks på D2 og K-sport. De hopper og spretter, altså ødelagte fra fabrikk, og justeringer gir null effekt. I tillegg så har Koni, H&R og TEIN, TÜV godkjenning, og tåler som oftest norsk vinter, med alt saltdriten langt bedre enn de billige settene.

Ser flere driver å påstår at coilover kit til 5000,- er akkurat like bra som et kit til 10000, NEI det er ikke det selv om bilen er like stiv, eller det vanligste; stivere, med det billigste settet. Man ønsker gjerne at det holder og gir god kvalitet over tid også. Hvilken garanti har man for at et sett til 5000,- ikke knekker og går til helvete midt under kjøringa? De fleste av disse settene står det også med stor skrift "not for street use" på

Husk at dagens gule koni ikke er samme som før også da, de utvikler seg de og ;)