TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Bytte av Apexi luftfilter

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #323309  av TrustNo1

I bilen min sitter det ett sportsluftfilter. Ikke sett på hvilket merke det er enda, men kan sjekke det om det er av betydning.

Iallefall, det jeg lurer på, hvor ofte er det vanlig å skifte ut dette? Har ikke tenkt så langt som å bytte det enda, og har hatt bilen en stund nå. Ser ikke selve filteret så godt siden det sitter ett deksel over det, men kjente under det med hånda og der var det godt med støv!

Er det vanlig å rense disse filterene med trykkluft en gang i blandt, og hvor ofte bør man egentlig skifte de?
Sist redigert av TrustNo1 den 12 apr 2010 14:46, redigert 1 gang totalt.
 #323717  av TrustNo1

Skrudde ut filteret mitt nå og vasket dette med zalo. Ble iallefall renere enn det var, og ser ut til filteret ser like helt ut. Står til tørk for øyeblikket.

Hvordan vet jeg om dette filteret skal være tørt, eller om det skal sprayes inn med olje?

Forøvrig så var dette ett Apexi filter, noen som aner hvor det eventuellt er best å kjøpe ett nytt?

Det satt også ett varmeskjold på filteret mitt. Lurer bare på om det egentlig har noen hensikt å ha dette på? Det er jo ikke stort med varme der filteret ligger på en MR2 turbo.
 #323746  av hmsilset

TrustNo1 skrev:Skrudde ut filteret mitt nå og vasket dette med zalo. Ble iallefall renere enn det var, og ser ut til filteret ser like helt ut. Står til tørk for øyeblikket.

Hvordan vet jeg om dette filteret skal være tørt, eller om det skal sprayes inn med olje?

Forøvrig så var dette ett Apexi filter, noen som aner hvor det eventuellt er best å kjøpe ett nytt?

Det satt også ett varmeskjold på filteret mitt. Lurer bare på om det egentlig har noen hensikt å ha dette på? Det er jo ikke stort med varme der filteret ligger på en MR2 turbo.
om du hadde lest linken min hadde du funnet ut at Apexi er ett tørrfilter og skal ikke en gang vaskes :P hadde det på igjen fordi jeg da foreløpig.Går bra det.
 #323759  av TrustNo1

hmsilset skrev:
TrustNo1 skrev:Skrudde ut filteret mitt nå og vasket dette med zalo. Ble iallefall renere enn det var, og ser ut til filteret ser like helt ut. Står til tørk for øyeblikket.

om du hadde lest linken min hadde du funnet ut at Apexi er ett tørrfilter og skal ikke en gang vaskes :P hadde det på igjen fordi jeg da foreløpig.Går bra det.
Ja, så ikke det før etter jeg vasket. Leste ikke godt nok gitt :) Uansett, filteret så fint og helt ut etter vasken, så det funker vel greit nok. Men skal nok uansett bestille ett nytt. Aner du hvor det er best å handle dette?
 #323762  av hmsilset

Apexi koster fort ett par tusen, men er absolutt verdt det.Kjenner du noen som er ofte i utlandet og gir dem mest mulig info så ordner de det nok.Skal selv få en tysker å hente til meg, men jeg har ikke noe med det å gjøre egntlig, og ser ut som han ikke stresser,så jeg kan ikke hjelpe..Du kan godt bruke filteret en stund fordi da,så kjøper du nytt på ferie eller noe :P
 #323803  av inzane2012

kan jo bruke metoden som en innpå det forumet det var linket til der brukte da, :)

ta ei dame strømpe, klipp til passe størrelse, spray på med sånn filterolje og tre strømpa utpå filteret ;)
så sant det ikke er snakk om en godt trimmet bane bil så tror jeg dette ville funket ganske fint jeg
 #353122  av TrustNo1

Kjørte i hele fjor med filteret mitt etter det ble vasket, uten å ha merket noen større problemer med det.

Men nå er det en ny sesong, og jeg kom til å tenke på filteret mitt igjen, og at det kanskje snart burde vært skiftet. Særlig med tanke på at jeg vasket det og det egentlig ikke skulle vaskes.

Så en slik sak på Ebay
Er dette det rette å handle for å skifte ut filteret? (skal sjekke om dimensjonen stemmer med mitt først)
Eventuelle andre anbefalinger på hvor man bør bestille ett erstattningsfilter?
 #353185  av inzane2012

rogue motorsport har en fin samling med forskjellige filtere til både N/A og turbo motor :)
og ikke så halvgalne priser... både BSbilsport og streetdesign kan jeg IKKE anbefale... ventet i overkant av ett halvt år på mitt pipercross filter som jeg bestillte av BS, men Gud så fornøyd jeg er med det :)
så kan anbefale deg og bytte til Pipercross Viper filteret, selve filteret er lagd av ett slags foam materiale, så det bør/må vaskes innimellom, og settes inn med litt olje før du tar det i bruk og etter du har vasket det :)
 #353237  av Mr_Storbrua

inzane2012 skrev:rogue motorsport har en fin samling med forskjellige filtere til både N/A og turbo motor :)
og ikke så halvgalne priser... både BSbilsport og streetdesign kan jeg IKKE anbefale... ventet i overkant av ett halvt år på mitt pipercross filter som jeg bestillte av BS, men Gud så fornøyd jeg er med det :)
så kan anbefale deg og bytte til Pipercross Viper filteret, selve filteret er lagd av ett slags foam materiale, så det bør/må vaskes innimellom, og settes inn med litt olje før du tar det i bruk og etter du har vasket det :)

Bsbildeler regner jeg med du mener? Bare så rett blir rett..
 #353299  av inzane2012

Mr_Storbrua skrev:

Bsbildeler regner jeg med du mener? Bare så rett blir rett..
oioioi, litt av en bommert der ja ;) du har selvfølgelig rett ;) haha
 #353657  av mr292

autopower.no skrev:Vasking av sportsluftfilter:
Det å vaske filteret riktig er alfa omega for at det skal fungere som det skal. Under følger en kort beskrivelse.
- Demontér filteret fra bilen
- Rist av den groveste skitten
- Spray på rensevæsken du fikk med i rensesettet (må bestilles separat når du kjøper filter) på den skitne siden av filteret.
- La rensen virke i ca 15min.
- Skyll med rennende vann fra innsiden av filteret og ut mot den skitne siden. IKKE bruk høyt trykk på vannet!
- La filteret tørke helt. IKKE bruk trykkluft e.l. for å tørke filteret!
- Spray på en jevn mengde olje. Pass på å ikke bruke for mye! Det skal kun være nok til at fibrene i filteret klarer å ta til seg oljen.
- Overflødig olje tørkes vekk med papir e.l.
- Montér filteret i bilen, og kjør deg en tur med nyvasket filter! :)
sitat fra autopower.no (som er en side som leverer "trimbokser" som du kan chip-trimme din egen bil gjennom orginal ecu ved tilkobling til EODB/ODB kontakten)
 #414983  av Dipsy

Vet noen om en guide til å bytte luftfilter i orginal luftfilter boks i 1990 MKII MR2 n/a? Helst med bilder :wink:
 #414986  av Dipsy

Gløym da! Fant ut av det selv. Det var i grunn ganske så enkelt, litt knotete, men enkelt :)