Time for update! Onsdag i forrige uke skulle jeg skifte bremseklossene bak fordi jeg hadde litt pipelyder i bremsene etter kjøringen på Sommertreff ACR. Skjekket alle klossene og det så nesten ubrukt ut! Helt til jeg kom til høyre caliper bak... Dette er den eneste calipern jeg ikke hadde skiftet enda, og det trengte virkelig på bli byttet ut! Har vært en del plaget med caliperen hengte hvis jeg brukte handbrekket.. Skulle demontere caliperern for å bare bytte klossene. Da datt bremsebelegget av klossen og delte seg i to

Har nokk vært litt varmt der ja. Da jeg skulle montere nye klosser fikk jeg ikke caliperen på fordi stempelet var for langt ute. for å få det skrudd inn fikk jeg lånt utstyr hos Toyota Nordvik i Bodø, men for at jeg skulle kunne skru inn stempelet mått jeg ha av glideren/klaven. denne var tdeligvis rustet fast på ene siden! satt noe så sykt! Ble så plaget at jeg bestemte meg for å gi opp, så jeg dro på min andre jobb dagen etterpå og skulle bestille ny caliper. Men så hadde vi faktisk inne akkurat den jeg trengte

Jeg begynnte så å demontere den gammle claiperen fra bilen og varme opp klaven for å gjøre et forsøk på å få den løs. Etter en hel del varming banking og litt nordnorsk banning fikk jeg den løs. Den var faktisk i bedre stand enn forventet! Eller gikk alt på skinner når jeg skulle montere inn den nye caliperen. Satte dama i jobb med å male alle caliperene og bremseskivene med hammerslag lakk, mens jeg skulle starte med å montere den nye manifolden og svanehalsen jeg fikk fra Japspeed samme dag

Startet med å legge eksos bandasje rundt rørene, men det ble litt lite med 10m. Skal bestille 10m til til meg og Erlend sin downpipe og screamer. Plagdes noe sinnsykt med å løsne den orginale manifolden, endte opp med at jeg henta frem vinkelsliperen

Fikk ut manifolden med andre ord

Så var det bare å sette på nytt igjen. Passformen var helt knall, ikke noe å lage på!
Dagen etterpå altså forrige fredag fikset jeg sentrallåsen. Hadde bestillt ny ledning som er montert på låsen til døra, og vips så funket det utmerket igjen

Monterte og nye Foringer til gear shifteren. Ble veldig fornøyd med resultatet! Enda en billig oppgradering som ga resultater
Fikk besøk av 3rlend i helga. Kjempekar, har bare det å si

Vi tok oss en liten tur med bilen hans. Gikk noe bedre enn min

Får se om det ikke blir turbomotor i min en gang.. Ellers ble det ganske mye cruise´ing
Demontering av caliper
Ny vs. gammel
Måtte varme for å få lås klaven
Pusset glideren slik at den ble helt rett og fri for riper og hak.
Ny manifold og svanehals fra Japspeed med eksosbandasje
Dama hjelper til med på "pynte" på bremsene
Demontering av gammel manifold
Vinkelsliper hell yeah!
Bremsene etter på ha blitt malt
Helgebesøk av 3rlend

Beauty and the beast