TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Mk1 eller mk2?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #415251  av hkg

Hei,

Ny her på forumet, men har vært Toyota-mann så lenge jeg kan huske. :)
Har gått med en drøm om kjøpe en mr2 mk1 en stund, men har etterhvert kikket på mk2'ene også ettersom prisene har sunket. Lurer på noen ting jeg håper dere kan hjelpe med.

I utgangspunktet liker jeg mk1 litt bedre, men har et ganske tight budsjett. Mk2'en er vel ganske klart den mest driftsikre?

Hvordan er egentlig deletilgangen til mk1? Vil jeg kunne få fikset ting greit ved å levere den på verksted? Til mk2 skjønner jeg den er grei.

Vil det by på problemer at jeg er 197 cm høy? Og jeg burde ha en bil jeg kan kjøre sporadisk om vinteren, ruster mk1 tvert? Lite lysten på å ødelegge en fin mr2 med vinterkjøring.

Alle råd mottas med takk!
 #415252  av ArildM

Mk1 er i ferd med å bli en sjelden bil, og du må enten kjøpe en rusten billig en som du garntert må sveise opp og ordne en del på, eller kjøpe en dyr en som du definitivt ikke bør bruke om vinteren (mtp at rusten alltid kommer tilbake igjen uansett hvilken bil du kjører, og i alle fall på salt!).

Kjøper du deg SW20 er denne inne i en lavperiode nå, og du får mye gode biler til en grei pris, rust er heller ikke noe problem (galvanisert+alle er import+nyere biler). Pass på girkassen, da mange har begynt å få dårlige synk ringer, ellers er det vel mye samme delene som andre Toyota på 90 tallet, av god kvalitet. Leter du litt får du også turbobiler fra 50'000 og oppover, de fleste ikke godkjente, så det er litt risiko, ellers mye bedre girkasser på turboen (såvidt jeg har skjønt), og et godt fraspark i de med turbo :)

Har ikke opplevd det som problematisk med deler til noen av bilene, Toyota har det meste. Karosserideler er vanskelig til Mk1, men det finnes sveisedeler i utlandet.

Har begge, og begge har sin særegne sjarm. AW11 er mer GoCart, SW20 er en grand tourer. Lykke til i jakten på morsom bil :) Høyde skal gå bra i begge bilene, mulig SW20 har litt bedre plass?

Velkommen til TS-ogn.
 #415311  av hkg

Takk for det og takk for svar!
ArildM skrev: en dyr en som du definitivt ikke bør bruke om vinteren (mtp at rusten alltid kommer tilbake igjen uansett hvilken bil du kjører, og i alle fall på salt!).
Dette gjelder uavhengig om en tar grundig understellsbehandling osv?

I såfall blir det nok en mk2, NA i første omgang. Eventuelt en pen mk1 og en billig bruksbil hvis jeg kjenner mk1-galskapen ikke gir slipp..

Første post er uansett å prøvekjøre begge, så dukker jeg forhåpentligvis opp igjen her med ny bil i løpet av sommeren. :)
 #415323  av ArildM

Tror nok jeg ville ha prøvd begge to ja :) Begge har stoor sjarm, men du merker godt at AW11 er nesten 300kg lettere :wink: Mindre bil, mindre motor, enda mer gocart :)

Tåler salt? Tjaaa... Alt ruster, og den første AW11en jeg hadde for 10 år siden kjørte jeg med på vinteren. Den "tålte" jo selvfølgelig saltet i den grad alle biler "tåler" salt. Altså så jeg ikke noe rust det første året, men du får alltid saltlake liggende i de merkeligste steder, og når det har begynt å gå noen år så er det fort spist opp bærebruer (vanskelig å få tak i nå tror jeg), skjermer, torpedovegger, indre skjerm foran osv. Sett mye rust på rare steder i de siste årene, så jeg ville ikke ha plagd en fremtidig klassiker med saltveier :)
 #415357  av hkg

Da blir det nok å lete etter en fin mk2 nå, så får det bli mk1 senere hvis jeg får mulighet til å ha en dedikert sommerbil. :) Takk igjen!
 #415369  av ArildM

Bare hyggelig :)
Alltid morsomt med nye medlemmer :)
 #415417  av MR2i

Jeg tror nok at dersom man gjør tingene rett i starten når bilen er rustfri, så kan man holde rusten unna.

Dersom det blir sånn at jeg får sendt MK1'en min til Polen til høsten, så får jeg tatt all rusten. 18000,- for all rust inkl. lakkering 2-tone metallic. Deretter blir det å kjøre direkte til en jeg kjenner som driver antirust-behandling.. og få full behandling på ALT under.. og inni alle åpninger! 1800,- for første gang, 400,- i året deretter. Følger jeg hans råd, burde rusten ikke være noe problem.

Når det gjelder ren kjøreglede som i "gøy", er nok Mk1 et bedre alternativ. Noe ArildM bekrefter over.

Mk1 er en sjelden bil å se strøken. Og koster deretter.
Men Mk1 anytime for min del! :)