TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• PERFORMANCE PACKAGES

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #41546  av Jorgenengdal

sitter og ser litt på http://www.fensport.co.uk sider, da jeg lurer på å oppgrdere litt.. :) og da har jeg som nybegynner noen spørsmål.

Ref: Fensport :
PERFORMANCE PACKAGES

Stage 1

+35 bhp
Fuel Cut Defenser, Air Filter, Alloy Bleed Valve, colder grade Spark Plugs - Boost increases up to 15psi £180.00

Stage 2

+45 bhp
Consists of Stage 1 + Exhaust System to improve midrange torque and reduce Turbo lag. Further gains can be had by removing the Cat

1. Alloy Bleed Valve hva er dette?
2. Boost increases up to 15psi hva/hvordan?
3. Hvordan blir det med eu kontroll etc når man har montert effektanlegg?
4. dumpventil. Etter som jeg har forstått. er det to typer. En som slipper ut trykket. og en som resirkulerer. hva er best? og den som resirkulerer, hvor går trykket tilbake hen da? ser at de har "Blitz/Fensport Dumpvalve complete kit " men finner ikke ut hvilken sort det er.
5.hvis du forbedrer bilen men alt dette. Må toppakning etc også skiftes/forbedres?

Ble kanskje litt mye dette. men er ikke akkurat den som er mest erfaren ENNÃ…. :)
God helg!

#41564  av CelicaTurbo

1: bleed valve er en ventil som "blør" unna noe av trykket som går til wastegate, og det er wastegaten som styrer hvor mye eksosgasser som ledes til turboen så i praksis styrer du da hvor mye trykk turboen leverer. En slik bleed ventil er en billig men ikke særlig god løsning, da er det bedre om du kjøper en "relief valve" fra http://www.k1ano.co.uk/ eller http://www.dawesdevices.com/ Disse ventilene koster omtrent det samme men gir et mer stabilt trykk fra turboen.

2: Om trykket fra turboen økes (boost increase) til 15psi så er det en økning i turbotrykk på ca 50%. Her til lands bruker vi som regel "bar" som enhet for trykk og 15psi er omtrent 1.0 bar. På din bil som er standard er turbotrykket 0.7 bar. I korthet kan man si at mer trykk vil si flere hester, men innenfor visse rammer.

3: Effektanlegg har ingenting å si for eu-kontrollen så lenge katalysator er inntakt.

4: En dumpventil som er resirkulerbar er best på disse motorene, men de fleste ventiler som selges er ikke resirkulerbar, heller ikke Blitz ventilen som Fensport selger. De fleste kjøper ikke-resirkulerbare ventiler pga at disse gir mer lyd ved girskift, men på våre motorer kan disse ventilene føre til at motoren går dårlig like etter girskift, eller går dårlig på tomgang. Det er mulig å justere de fleste slik at det ikke merkes i noen særlig grad. En dumpventil er laget for å slippe ut overtrykk fra turboen ved girskifte, og en resirkulerbar ventil slipper denne luften tilbake i innsuget før turbo, mens en ordinær ventil slipper luften ut i det fri (med den hensikt å lage mest mulig pshhhhh lyd). En dumpventil gir deg ingen bedre effekt i seg selv, det er mest for lyden man monterer slikt.

5: Toppakning må i utgangspunktet ikke skiftes så lenge du ikke skrur opp for mye turbotrykk med ventilen. Kjører du med for mye trykk er det også andre ting som kan ryke så det er all grunn til å være litt varsom. Det er jo mulig at din toppakning synger på siste værset og da kan høyere trykk være dråpen som får den til å ryke helt, så sikker er man aldri.

Ellers kan det sies om Fensport sin pakke:

Stage 1: Litt optimistisk med 35 hester ekstra her. I tillegg vil jeg fraråde "bleed valve" til fordel for en "relief valve" som nevnt ovenfor. Kaldere varmegrad tennplugger er et must. Luftfilter er kjekt men er mest for lyden sin skyld egentlig. En "fuel cut defencer" er en enhet som hindrer din motorstyring å kutte bensintilførselen ved overtrykk fra turbo, men siden du har en Carlos Sainz så trenger du i utgangspunktet ikke denne enheten pga at din bil har en ganske høy terskel for bensinkutt ved overtrykk; du bør uansett ikke gå over den grensen. Det som mangler i denne pakken er en skikkelig trykkmåler som viser hvor mye trykk turboen leverer; uten en slik bør du heller aldri øke turbotrykket med noen ventil.

Stage 2: Bare positivt å bytte eksosen.

Det jeg heller ville ha anbefalt er:

-kaldere grad tennplugger.
-reliefvalve fra overnevnte linker eller andre kilder.
-en god og pålitelig turbotrykksmåler, slik som HKS, Blitz eller Greddy. Styr unna biltema eller bilxtra sine målere.
-eksosanlegg om du har råd.
-et sportluftfilter om du ønsker rå lyd (gir bedre respons i motor men trolig ikke mange hestene, lyden er beste argumentet for å kjøpe et slikt).

Og til slutt, velkommen til ts-ogn! :)

#41572  av Kjelliken

:D velkommen her til ts-ogn
er vel liten vits å si noe mer ser ut til at kristian har fått med seg det meste..
Ellers kan jeg si om fensport at de er grei å ha med å gjøre.
sier nok ifra om de ikke har ting på lager. De leverte rimelig kjappt til meg da jeg bestilte deler hos dem.
så jeg kan bare si meg fornøyd med dem.. :wink:

#41583  av Jorgenengdal

:)
Alltids kjekt med litt hjelp når man ikke er så erfaren ennå. :)

Kaldere grad tennplugger annet til tenningsystemet er allerede lagt på innkjøpslista.

Effektanlegg skal kjøpes inn snarest, orginal annlegget er ikke i orden så like godt å kjøpe skikkelig når man først skal kjøpe. men er litt usikker på hvilket annlegg ennå. ser at det har vært snakk tiligere om den downpipe og frempotta fra fensport. og hks bakpotta. (tror ikke de hadde hks på fensport)
Bruker man orginal katalysator sammen med eff.anlegget? eller må man kjøpe spesi kat?

#41609  av CelicaTurbo

katalysatoren sitter i downpipen så om du kjøper downpipe så må du være forberedt til å enten skru gammel downpipe midlertidig tilbake på plass ved eu-kontroll, eller gjøre som Kennethx og bestille Aussie anlegget med en racing katalysator.. Aussie sin katalysator ligger i mellomstykket, så du kan f.eks. kjøpe en Aussie downpipe og mellomstykke, og deretter montere et Blitz eller HKS eksos på denne om du ikke liker Aussie... Aussie er av meget god kvalitet men er også ganske dyrt om du skal ha det komplett med katalysator.

#41624  av kennethx

Tror Amund kan skrive under på at lyden fra Aussie anlegget er RÅ, dersom du tar ut struperen på potten bak :)

#41645  av sleeper

og hvis du vil ikke villegge mye penger i det så er det jo bare fjærne innmaten i kat`n da... litt luguber måte men.... 8)

hvor mye vil du bruke på og trimme bilen din da??
er det snakk om 5k eller 50k???er det snakk om og få mye hester eller vil du ha mest bangforthebucks??
så kan vi jo komme med et forslag da???

#41674  av Kjelliken

:D Stemmer det at fensport ikke har HKS.. det kjøpte jeg her i norge hos
http://www.trstuning.no
er grei å ha med å gjøre de og..
Ellers virker nok sikkert bliz anlegget hos fensport også..
jeg har forlepig ikke kat på min bil men tenkte å bestille meg en hos trs
og lage den til på mellom stykket fra aussie. :wink:

Kan tenke meg du fikk lyd kenneth når du fjernet den db killeren i annlegget dit.
Lager den mer musikk enn min da eller?? :wink:

#41697  av kennethx

Kan vel egentlig bare quote Amund :D
Amund skrev:Men lyden var enorm i eksosen din, kenneth, når innsatsen ble fjernet!! rått når du tok av siste gangen når du reiste! har gåsehud enda.. :D 8)
Sikkert ikke tull å si at det er dobbelt så mye lyd, og du kan høre turboen suuuuuuuuuse ut eksosen :twisted: :twisted: :twisted:

#41699  av Jorgenengdal

er det snakk om 5k eller 50k???er det snakk om og få mye hester eller vil du ha mest bangforthebucks??
Penger får man aldri nok av!!
Tenkte i første omgang å få litt mere lyd (eksos/dump/filter) og litt mere hester hadde trengtes det også. 4 hjulsdrifta stjeler i grunn litt for mye kraft.
~15k i første omgang.

#41701  av Jorgenengdal

Penger får man aldri nok av!!
Tenkte i første omgang å få litt mere lyd (eksos/dump/filter) og litt mere hester hadde trengtes det også. 4 hjulsdrifta stjeler i grunn litt for mye kraft.
~15k i første omgang.

#41706  av kennethx

Original eksos er veldig restriktiv.

Ta en titt på før og etter grafene da jeg monterte Aussie anlegg på bilen min:
http://www.ts-ogn.no/phpBB2/viewtopic.php?t=1397

Mange sier at 2.5" DP er bra nok for opp til 300Hk, og en fordel med 2.5" er at du da kan peile oljen på en enkel og grei måte. Det er meget trangt med 3" der....

#41722  av CelicaTurbo

med 15.000 så er det nok greiest å begynne på eksosen først, for såpass penger kan du få byttet ut hele eksosen men vær forberedt på å montere på igjen orginal downpipe før eu-kontroll :)

#41765  av Kjelliken

:D Ja 15 000 burde du få deg ett godt effekt anlegg..
hvis du kan skru selv så er det egentlig bare deler du trenger..
dumpen kan jo du ta til slutt siden det ikke kommer til å gi noen effekt.
og eksos kan du sikkert få tak på til 7 til 12 tusen tenker jeg et lutffilter alt fra 700 til 2000
og dump ventil ca 2000 og opp til 3000 sånn ca.. :wink: