TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Sette pÃ¥ senkefjærer

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2

#41555  av CelicaTurbo

Har ikke MR2 spor i demperstangen og et spor i toppfestet som står overens slik at demperstangen ikke snur om ikke toppfestet gjør det? Er slik på Celicaen ihvertfall..

ellers mener jeg å huske at på Celicaen måtte ene bolten for kalipperen av på ene fronthjulet, men det holdt å fjerne bolten midlertidig, trengte ikke plukke av hele kalipperen :)

#41556  av turboman

CelicaTurbo skrev:Har ikke MR2 spor i demperstangen og et spor i toppfestet som står overens slik at demperstangen ikke snur om ikke toppfestet gjør det? Er slik på Celicaen ihvertfall..

Jopp, stemmer det. Samme opplegget. Men "kake"s problem, er nok at når han skrur, så følger hele toppfestet og fjæra og alt med rundt...

dvs. demperen sitter riktig i sporet sitt i toppfestet, men han får ikke hindret toppfestet i å følge med rundt....

#41567  av CelicaTurbo

....som er nettopp grunnen til at jeg anbefalte ham å løsne den bolten før han skrudde toppfestet av karosseriet i bilen... men jeg forstod på hans egen kommentar at han hadde gjort dette så bolten sitter kanskje godt fast i gjengene da eller noe :)

#41576  av kake

CelicaTurbo skrev:....som er nettopp grunnen til at jeg anbefalte ham å løsne den bolten før han skrudde toppfestet av karosseriet i bilen... men jeg forstod på hans egen kommentar at han hadde gjort dette så bolten sitter kanskje godt fast i gjengene da eller noe :)
Stemmer, gjorde det, men hele demperen og fjæra snurra også, så det var ikke vits.

Løsningen ble til slutt veldig enkel, tok bare 2 bolter med mutter på hver side og skrudde inn i hullene på toppfestet, så de satt fast, så holdt jeg igjen de med en diger vannpumpetang og skrudde av muttern, gikk lekende lett :)

Får fortsette imorra nå, er snart mørkt ute og må få meg litt mat, men regner med at jeg bruker halvparten av tida på de resterende 3 imorra :)

Den foringen som ligger rundt demperen var forresten i dårlig stand, hadde kjøpt ny hadde ikke Toyota vært stengt nå. Gjør det noe om den er sprekt? Gidder ikke å demontere igjen bare for å bytte den tror jeg :)

#41606  av CelicaTurbo

hm, er ikke sikker på om jeg forstår problemet her, men, istedenfor å løsne senterbolten mens toppfestet er skrudd fast og sitter i karosseriet, så holder du toppfestet istedenfor med en stor tang mens du skrur senterbolten? :)

#41611  av kake

Ja, fikk skrudd inn 2 bolter i hullene i toppfestet, med en mutter på hver side.
Bilde

Så tok jeg en diger vannpumpetang og holdt de 2 boltene godt fast, mens jeg løsnet toppbolten.

Prøvde og løsne mens den sto på bilen også, men den dro hele toppen, demperen og fjæra rundt, bare bolten ville ikke løsne der.

#41615  av CelicaTurbo

hm, når begynner jeg å tenke litt.. jeg tror jeg husker at det var noe slikt ja, bildet ovenfor er ikke av toppfestet, men av fjærskålen som ligger under toppfestet? Og når man da skrur bolten så snur fjærskålen mot topfestet da?

Toppfestet ser omtrent slik ut:

Bilde

... jeg mener å huske det var slik på fremdemperne på min Celica, men ikke på bakdemperne; der var toppfestet og demperskål samme enhet.

Det jeg tror er mitt tips da er: ikke hev bilen før du løsner senterbolten, la bilens vekt holde sakene på plass :) (mener det var det jeg gjorde ihvertfall, begynner å bli glemsk gitt).

#41619  av kake

CelicaTurbo skrev:hm, når begynner jeg å tenke litt.. jeg tror jeg husker at det var noe slikt ja, bildet ovenfor er ikke av toppfestet, men av fjærskålen som ligger under toppfestet? Og når man da skrur bolten så snur fjærskålen mot topfestet da?

Toppfestet ser omtrent slik ut:

Bilde
... jeg mener å huske det var slik på fremdemperne på min Celica, men ikke på bakdemperne; der var toppfestet og demperskål samme enhet.
Ja, øvre demperskål mener jeg, den jeg festa boltene i. Toppfestet gikk lett av når bolten var ute! Da jeg sa"toppfestet" mente jeg "øvre demperskål" :wink:

CelicaTurbo skrev: Det jeg tror er mitt tips da er: ikke hev bilen før du løsner senterbolten, la bilens vekt holde sakene på plass :) (mener det var det jeg gjorde ihvertfall, begynner å bli glemsk gitt).
Prøvde før jeg jekket opp, det var ingen forskjell! :)

#115396  av PÃ¥l

Mye bra tips her! Men har et spørsmål: Jeg skal bytte toppfestet, dvs den delen som er festet med 4 muttere øverst. må jeg av med hele demperen da? eller går demperen såpass langt ned at jeg kan ta ut det gamle toppfestet og sette inn det nye? Jeg gjorde et forsøk på lørdag, men fikk ikke skrudd av bolten som holder demperen på plass, siden øverste fjærskål gikk rundt. men skal skaffe meg en sånn 90-graders spisstang, så går nok det bra. Jeg hadde et par fjærklemmer, men kom ikke til, trangt! Noen som har forslag til en type fjærklemmer jeg kan bruke? noen som har den originale SST'en? Er den noe tess?

kulelageret på det gamle er gåent, så demperen flytter seg inni hullet til toppfestet når jeg gir mye rattutslag...