TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Dyse spørsmÃ¥l mk1 + feilkode 11

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #416909  av ure

Lurer på om noen har byttet Dysetetninger på en 4-age motor før og kan gi meg noen tips om hvordan dette skal gjøres. Skal hente komplett sett med tetninger på Toyota i morgen.
Sist redigert av ure den 18 aug 2012 19:20, redigert 1 gang totalt.
 #416911  av ArildM

Ikke vært borti det nei.
 #416915  av MR2i

Det er veldig enkelt faktisk.. måtte gjøre det flere ganger når jeg bygget min motor. Først fordi jeg kjørte med de originale dysene mens jeg kjørte inn, så for å bytte de når jeg var ferdig innkjørt og fikk siste delene til prosjektet mitt. Og så måtte jeg gjøre det en 3. gang pga ene tetningen ikke ble helt tett..

Eneste man må ta av er utluftingsslangen, så skru opp skruene som fuelrailen sitter i.
Du løsner da fuelrail, og dysene vil følge med opp. Det kan hende at de nederste tetningene ramler av og blir liggende nedi, så det kan være en idé og ha godt lys og noe å "fiske" med...
Vær obs på at det blir en del bensinsøl når du løfter opp fuelrailen...

Så setter du inn dysene i rail først, så montere hele pakken nedi toppen.. kan være litt kinkig og få alle nedi korrekt.. og det er da det er fort gjort å miste en tetning og/eller en av de ikke blir helt korrekt.. noe du merker ganske fort...
 #416932  av ure

OK takk for svar, skal prøve meg på dette i uken tenker jeg 8)
 #417182  av ure

Gikk veldig greit å bytte Dysetetninger,de gamle var harde og begynt å smuldre opp. Men det var ikke løsningen på at det lukter bensin når jeg kjører + at bilen bruker enormt med bensin. Har fått fram feilkode 11 på den og det tror jeg at betyr på Norsk Gass Spjeld Sensor. Noen som vet hvordan det vil virke inn om den Sensoren er gåen? Bilen bruker helt sinnsykt mye suppe,er helt død (drukner i bensin ?) på lave turtall og må ha mye fortenning ( sikkert 25-30 grader) for å i det heletatt ville gå. Må ha fordeleren en tann feil for å oppnå nødvendig fortenning :roll: Alt av tenningsdeler er nytt og det er ny reg reim som står som den skal. TIPS mottaes med takk.
 #417224  av MR2i

TPS(throttle position sensor) er helt nødvendig for å få bilen til å gå. Alt blir kalkulert ut fra TPS vs turtall og trykk i innsuget. I tillegg kommer Lambdasensor dersom det er tilstede.
 #417225  av MR2i

Her er info fra Haynes angående TPS.
pic00021.jpg
pic00021.jpg (279.26 kiB) Vist 3890 ganger
pic00022.jpg
pic00022.jpg (285.65 kiB) Vist 3890 ganger
 #417238  av ure

Ok,takker for godt svar igjen. Er det en haynes bok om mr2 du har? Var jo genialt med den infoen, har litt tro på at det er mulig å få bilen til å bli normal igjen nå :D
 #417248  av MR2i

ure skrev:Ok,takker for godt svar igjen. Er det en haynes bok om mr2 du har? Var jo genialt med den infoen, har litt tro på at det er mulig å få bilen til å bli normal igjen nå :D
Stemmer.. den ligger som nedlasting på forsiden.. følg denne linken:
http://www.ts-ogn.no/index.php?option=c ... &Itemid=30
 #420546  av ure

E så drittlei av å ikke finne ut av hva som plager MR2en.....he)/%/&te SA&¤%&n osv. Men feilkode 11 er nå vekke og spjeldhuset er rent innvendig om ikke annet :twisted: :evil: Kansje jeg skal true den med litt RUSTLØSER og se om den kommer på andre tanker :? 8)
 #420608  av ArildM

Kjipt når ting ikke funker som det skal :(
Sjekket at lambdaen er koblet rett og funker?
 #421190  av ure

Da er MR2en kommet på bedre tanker :D :D Har fått stillt inn tenningen og bilen funker ganske bra nå.... Vet egentlig ikke helt åssen jeg fikset den :lol: :lol: Men det får være greit slik den er nå, mens jeg leter etter "ny" byttemotor å overhale. Trenger ny eksos også.... :roll:
 #421199  av ArildM

Hehe, er sånn som Mazdaen min, den blir gradvis bedre av seg selv :roll: 8)
Med denne hastigheten går den akkurat som den skal om et halvt års tid :mrgreen:
 #421229  av ure

Var nok en kombinasjon av å rengjøre spjeldhuset , stille inn TPS, sette fordeler i rett posisjon og ny tenningslampe som ordnet biffen her.... :D Mekanikeren var det nok verre med (meg), han sjønner jo lite.... :oops: Takker MR2i for spesielt gode tips :D Må bare finne et sted som selger fremste delen av orginal eksosanlegg nå så blir det nok gode greier :mrgreen: