TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • forsikring og banekjøring

  • Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #388693  av twincam
 
skal på vålerbanen og og teste Corollaen i slutten av mai, og skal da ha prøveskilt. Ringte vålerbanen og hørte om dette var greit, noe det var, men da måtte jeg ha papirer på at jeg hadde forsikring på prøveskiltene.

jeg mente da at når man leier prøveskilt, så er det ansvar på de? er det ikke derfor de er så dyre? evt hva slags forsikring må jeg ha?

Veldig takknemmelig for svar
 #388696  av Supramk3turbo
 
Det er vel derfor noen krever at det skal være merket på prøveskilt/eller pairer at formålet med prøveskiltene er banekjøring, å ikke flytting av bil fra A til B.

Om du forteller vegvesenet at du skal kjøre på bane, å de leverer ut skiltene med dette bruksområdet, så må jo forsikkring fortsatt gjelde. skulle man tro :)
 #388741  av ke25-toyoglide
 
Ikkje viss det står i vilkårene at forsikringen ikkje gjelder banekjøring.....
Men det gjelder vel alle biler som kjører på bane....
En må vel tegne egen forsikring , for vanlig bilforsikring gjelder vel heller ikkje på bane :?:
 #388773  av sindrejl
 
Står ingen steder i reglene at forsikring opphører ved banekjøring, Hvorfor ikke? Jo fordi en bane i norge er faktisk en helt vanlig offentlig vei, altså gjelder forsikringen hvis ikke forsikringsselskapet kan bevise at du har kjørt uansvarlig. Det blir da mao en krangel mellom deg og forsikringsselskapet (IF) i etterkant, hvor feks det kan ende med en slags form for regress. Kjører du inn i noen vil ansvarsforsikringen gjelde samma pokker så motparten får uansett dekket skade :)

Har faktisk snakka med flere forsikringsselskap som sier de har mange eksempler på at de har dekket også kaskoskader som hendte under banekjøring.

Men uansett, det er normal forsikring på rødskilt (IF) og det faktum at du HAR fått godkjente prøveskilt er bevis nok i seg selv for at de er forsikret. Han fyren du snakket med på Vålerbanen burde ta seg en banan og lese regelverket på nytt ;)
 #388775  av sindrejl
 
Supramk3turbo skrev:Det er vel derfor noen krever at det skal være merket på prøveskilt/eller pairer at formålet med prøveskiltene er banekjøring, å ikke flytting av bil fra A til B.

Om du forteller vegvesenet at du skal kjøre på bane, å de leverer ut skiltene med dette bruksområdet, så må jo forsikkring fortsatt gjelde. skulle man tro :)
Derfor man bør si at skiltene gjelder "prøving". En offentlig bane er jo tryggeste stedet som finnes, hvor du kan prøve ut feks en "ny reperasjon" eller hva for noe tull du finner på å si te dem ;)
 #388787  av ArildM
 
Takk for oppklaringen Sindre, har lurt litt på dette selv og trodd at forsikring ikke gjelder på bane.
 #417440  av MR2i
 
Jeg rister litt liv i denne tråden igjen...

Jeg har nå hatt en dialog med Gjensidige. Da jeg begynte å arrangere trackday på Vålerbanen ringte jeg og forhørte med hva min forsikring gjelder. Så lenge det ikke var hastighetsløp og/eller tidtaking, så gjelder forsikringen da det ble regnet som kjøretrening.

Dog sjekket jeg offentlig med Gjensidige på deres Facebookside, og da fikk jeg kontrabeskjed om dette.
Ansvarsforsikringen gjelder dog uansett, men man kunne få regresskrav om kjøringen kunne påvises å være uakseptabel uvøren kjøring.

Lurer derfor på om noen har erfaring fra andre selskaper?
 #417441  av MR2i
 
MrControl skrev:Og jo. Enkelte selskaper , deriblandt if sin dekker banekjøring
Dette er ikke korrekt lenger.
 #417449  av twincam
 
slik har det vell altid vært, ansvar gjelder så lenge det ikke er tidtakning, men vraker du koster du sjøl :?

gikk foresten helt fint med prøveskilter og bane. ingen problemer whatsoever! :mrgreen:
 #417478  av MR2i
 
twincam skrev:slik har det vell altid vært, ansvar gjelder så lenge det ikke er tidtakning, men vraker du koster du sjøl :?

gikk foresten helt fint med prøveskilter og bane. ingen problemer whatsoever! :mrgreen:

Prøveskilt har vi fått til på Solør Trackdayklubb, så det er ok..
Problemet oppstår først OM man skulle være uheldig og kjøre på noen, og man får regresskrav.. DA kan man fort få litt gjeld over tid...
 #417479  av sindrejl
 
her står alt dere trenger å vite om forsikring på hvitskilt, ved banekjøring:

http://www.scevent.no/index.php/artikle ... anekjoring
 #417480  av sindrejl
 
ArildM skrev:Takk for oppklaringen Sindre, har lurt litt på dette selv og trodd at forsikring ikke gjelder på bane.
Førvrig gammel tråd dette, alt har snudd siste året.

Forsikringsselskapene har lagt inn egen klausul om at de ikke dekker kjøring på bane, ansvarsforsikringen gjelder såklart om man feks kjører på en person. Men man kan få saftig regresskrav i etterkant pga brudd på reglene. Kasko kan man se langt etter.

Angående rødskilt så har statens vegvesen gått ut og sagt at disse ikke dekker 3.part i alle tilfeller. Altså om du kjører på en person eller lignende så får ikke den personen dekt noe. Derfor er plutselig røde klistremerker det siste året blitt helt håpløst å få kjørt på banekjøring med.
 #417482  av MR2i
 
Ja, den har jeg sett.
Men den tar ikke hensyn til at det faktisk finnes flere forsikringsselskap en IF og Gjensidige.
Unison forsikring har banekjøring inkludert. Uten at de er dyrere enn Gjensidige.
Dog har de kun forsikring til foreninger og lag. Men har sett at barn av jernbaneansatte har Unison forsikring og er dekket. Kilde er BMW-klubben for bare 4 mnd siden.
Og jeg har sett noen tråder på forumer at også Tryg har bane inkludert.

Derfor har jeg etablert Norges gatebilforening som gruppe på Facebook for å se hvor mange man kan samle sammen som en forening. Og ta en runde med forsikringsselskapene da.
Dersom man hadde samlet 4-5000 personer som alle ønsker forsikring, så begynner det faktisk å røre seg om en del kroner.