TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Ferdigstilt prosjekt: oppussing av AW11

• Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #417905  av Mr2mr2

Hehe, kansje sveisingen med, grunnarbeid for lakkering har jeg fått nok av :x xD
 #417916  av Mr2mr2

Utnyttet det lille som var av sol i dag, kjørte mr2'en ut av garasjen for å ta noen bilder og for å se lakken i sollys.

Bilde

Bilde

Hadde dessverre ikke "panseret" på, men det har samme farge som bilen.....hehe :lol:

Bilde
 #417918  av Rafinus

Pen farge :)
Ser bra ut dette, gleder meg til å se den med alle karosseridelene for å få se helheta :D
Men må si det er litt rart å se en mk1 uten spoiler :)
 #417923  av Mr2mr2

Bilen er litt "artig" uten spoiler, men har ikke helt klart å bestemme meg om den er stilig uten, eller ikke... :)
 #417927  av ArildM

Har prøvd med begge deler, er en smakssak. Om du senker og får på noen stilige felger så blir den fin uten vinge også:
Bilde

Forøvrig så det ut som et veldig bra resultat med lakken :)
 #417929  av MR2i

Dette blir pent!

Vingen har en hensikt.. den gir ganske mange kg press mot bakhjulene ved hastighet. Noe en kamerat av meg merket på en SW20 på siste Trackdayen jeg arrangerte..
 #417935  av ArildM

Hvordan klarer ZZW30 seg uten vinge da mon tro?
Alle W chassiene fra Toyota har "sudden oversteer", har du kjørt på grensene og får snap oversteer så kan du stort sett bare glemme å redde den inn uansett. Da spinner du rundt først som sist. Da særlig i overgangen fra en kontra til en annen. Kjørt i over ett år med min uten vinge, bedre aks, mindre bensinforbruk. Kjører du en sånn bil på kanten av grensene på normal vei er du uansett mer eller mindre fucked uansett.
 #417942  av MR2i

Hehe...

Jo, ser argumentasjonen din.. men tror du Toyota med mange tusen ingeniører og tusenvis av timer i vindtunnel har mindre anelse enn deg? ;)
Jeg fikk samme melding mot meg når jeg hundsa Toyota for "feil" ECU på 4AGZE.. hehe..
 #417944  av ArildM

Jeg har prøvd AW11 uten vinge, og det er ikke noe problem å kjøre med etter veiene. Det blir ikke noen "skummel" bil selv om den minster noen kg marktrykk. Setter du AW11 i vindtunell så finner du nok fort ut at vingen som er der ikke genererer store marktrykket, til det står den for langt inn, flytter du den derimot 10cm lengre bak slik som mange gjør får du en merkbar forskjell. Den har nok en estetisk funksjon like mye som praktisk funksjon. Med 124hk på hjulene en gang i tiden, og en del mindre nå er det bare tull at du MÅ ha vingen.

Mange synsere, men er det mange som faktisk har prøvd forskjellen med og uten vinge på AW11? Nei.
 #417954  av Mr2mr2

Har nesten begynt å vurdere å ikke sette på spoileren, bilen ser litt breier, litt lavere og til og med litt lengre ut, tror ikke spoileren har noe betydning for meg, iallefall ikke så lenge jeg kun kjører på vei :)
 #417994  av ArildM

Go green, plukk av vingen :mrgreen:
Enig i at bilen ser lengre ut uten vingen på. Passer både med og uten synes jeg :)
 #417997  av Mr2mr2

Eneste problemet er at det er noen hull, der spoileren skal festes :evil: , om jeg ikke monterer den.....
 #418004  av MR2i

Du hadde rett, ArildM ;)

Spoileren har kun bensinreduserende effekt. Og skulle vært lenger bak om man skulle hatt trykk på bakhjulene.
http://www.carpron.com/multisite/v/Uplo ... o.jpg.html

Angående aerodynamikk på AW11:
http://mr2wiki.com/MKI/Aerodynamics

Og her er en byggetråd på endring av spoiler:
http://mr2oc.com/showthread.php?t=152190&page=1&pp=20

"It was suggested on the MR2 Board that the spoiler would work better sitting further back on the trunk. So we tried it. And boy did it work!"
 #418013  av ArildM

Takk. Har ikke holdt på med AW11 i mange år uten å ha lært litt :oops: Kul den lenken med faktisk Aerodynamikktesting på AW11 :)

Mye penere med modden der man flytter vingen bakover også:
Bilde

Viste du forresten at StyleAuto påstår at stylingen min øker orignal toppfart med 7kmt? Er nok siden stylingen er mer aerodynamisk i fronten (bonus er at den kjøler bremsene også), samt sideskjørtene kanskje. Litt komisk at AW11en har løft over taket? :wink: Ser også at det blir påstått at SW20 har "arvet" mye av problemene AW11 har, og at funksjonsmessig er effekten til SW20 spoileren forsvinnende liten. Igjen siden den ikke klarer å generere nok downforce pga vingens design. Om man løfter vingen opp og lengre bak (noe de til dels gjorde med 98 vingen på SW20) gir den nok litt mer faktisk effekt.

SA-X var jo mye mer avrundet i formene enn AW11:

SV-3 konseptbilen hadde også en helt annen vinge enn produksjonsmodellen av AW11:
Bilde

Aerodynamikk er kult, og veldig ofte oversett :)
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 27