TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Soarer pÃ¥ skilt=import av Lexus SC fra USA?

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #418807  av jimmydanny

Jeg satt og tenkte litt, for over tiden har Soarer vokst på meg, fra Supras lillebror i listen over biler jeg skal ha før jeg dør, til å overgå Supraen.

Men så er det den evinnelige sagaen om SAE-biler og registrering av disse. Så begynte jeg å tenke... Å importere en Lexus SC300 med manuell kasse fra USA (DOT-biler går vel fint å godkjenne, kjører jo med en 88 RX7 på skilt fra USA selv), å få denne på skilt som en SC300 med 2JZ-GE, ferdig med det. Så kan jo GTE komme inn senere, i rene hester har den jo ikke noe særlig mer enn SC400 har, så det kan jo i teorien godkjennes mtp bremser og drivverk iallefall.

Noen tanker på dette?
 #418903  av TBS

jimmydanny skrev:(...)Så kan jo GTE komme inn senere, i rene hester har den jo ikke noe særlig mer enn SC400 har, så det kan jo i teorien godkjennes mtp bremser og drivverk iallefall.

Noen tanker på dette?
Det er vel slik at du må betale HK avgift iogmed at bilen ikke har vært i landet mer enn 10 år...?
280 vs. 224 hk? det blir fortsatt MYE penger :P er det ikke da bedre å ta inn gte med en gang?

http://www.toll.no/templates_TAD/Change ... =no&step=1
 #418928  av jimmydanny

Spørsmålet mitt står enda... kan jeg hente en Lexus SC fra USA å registrere den som vanlig personbil i Norge, altså ikke på motorhistorisk grunnlag? Det ble gjort med min FC i 1999, men det er jo 13 år siden nå, så ting kan ha forandret seg.

Enten det, eller så er det å flytte til USA i noen år å ta den med som flyttelass for å få den regga! :D
 #418931  av Zepticon

jimmydanny skrev:Spørsmålet mitt står enda... kan jeg hente en Lexus SC fra USA å registrere den som vanlig personbil i Norge, altså ikke på motorhistorisk grunnlag? Det ble gjort med min FC i 1999, men det er jo 13 år siden nå, så ting kan ha forandret seg.

Enten det, eller så er det å flytte til USA i noen år å ta den med som flyttelass for å få den regga! :D
Motorhistorisk grunnlag er en helt spesiell registrering som bare benyttes på et knippe biler, feks skjeldne biler som Skyline og Cosmo. Du får neppe registrert SC på dette grunnlaget.

Det du tenker på er unntaksregelen? Paragraf 1.15 som BT tolker slik at bilen skal være, og forbli 100% orginal. Den er da en helt vanlig personbil og kan brukes akkurat som vanlig, men du kan ikke senke, style og herje med den slik du kan med en norsk bil.

Flyttegodsregelen er også fjernet forresten :)
 #418940  av jimmydanny

Hmm, har lest litt nå, og ser at jeg må få den typegodkjent, det kunne i 2006 gjøres i Nederland for 25.000,-. Om dette enda er mulig så er det fortsatt ikke mye penger for en Soarer på skilt. Få bilen til Nederland istedet for Norge, å få han godkjent der, kjøre ham hjem på nederlandske importskilter, betale moms (av 7000 dollar, ikke så mye), betale engangsavgift på 130.000, så har man en Soarer på skilt.

Totalpris blir vel 205.000 om ikke matten min er helt borte. En Supra på skilt i Norge (de er jo veldig like biler) koster 400.000++ for et skikkelig eksemplar som ikke er opphora av mister prodrifter på hjørnet.