TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • 3gen 3sgte trimming

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #419777  av Staverh
 
Hei.

Er ny på dette forumet, men ser ut som det er noen oppegående hjerner her:)

Skal trimme videre på celicaen i vinter og trenger noen erfaringer.

3.gen 3sgte met original innmat.
I dag har den: grenrør, original turbo, dta s40, originale dyser, electromotive coiler, stage 3 clutch.
Drar 280 på hjula.

Understell og brems er ok så nå må neste steg være motor.

Hva vil i deres øyne være neste steg?
 #419793  av sleeper
 
Tja, i nesten riktig rekkefølge:

bkr7e plugger, 3" eksos, større turbo, fmic, større dyser\pumpe\fuel rail, kammer, bygd blokk, innsugsmanifoil.

De siste 3 trenger du ikke under 400-450hk.
Har du mulighet til og kjøre på e85 vil dette hjelpe MYE også..
 #419795  av Staverh
 
OK, glemte vel og nevne at jeg har 3" ca fra midt under bilen og bak, også fjernet cat. Har også FMIC. Så Bensinpumpe, dyser og turbo? Burde ikke fuelrail holde til 400hk?
 #419798  av sleeper
 
Staverh skrev:OK, glemte vel og nevne at jeg har 3" ca fra midt under bilen og bak, også fjernet cat. Har også FMIC. Så Bensinpumpe, dyser og turbo? Burde ikke fuelrail holde til 400hk?

Bytt også ut så du har 3" HELE veien, bare tom katt funker ikke like bra.

Kaldere plugger, større turbo ( en billet precition mellom ca 53mm til 57mm vil passe bra) bensinpumpe, f.eks walbro 400l pumpe holder til en god del. railen holder nok til 400hk på bensin, men den er ikke veldig bra. i tillegg så må du ha sidemata dyser til den, noe som koster mer for dysene og de stopper på ca 750cc.. så ta heller og kjøp en topmata rail ( speedsource eller wolfkatz fungerer bra) og lav ohm toppmata dyser hvis ecu`n din støtter lavohm.
 #419799  av Staverh
 
OK,
Ja, på bremsingen i vår var iallefall for mye motstand i eksos. Dette er jo en kombinasjon av turboen og den korte enden av original eksosen under der. Men det er vanvittig trangt mellom travers og under motor for eksosbygging.

S40 støtter høyohm, men har i dag originale dyser med motstander mellom ecu og dyser.
 #419800  av sleeper
 
Er ingen problem og få til 3" under der.. men søker du på ebay finner du flere som selger komplette sett til bilen din for en billig penge. ( er faktisk mulig og få til 3.5" under der.. men DA er det trangt.)

målte han eksos mottrykk? eller bare antok\så han det på varme\kurve?
 #419801  av Staverh
 
Ble ikke målt nei,Men han mente det. 1,5 bar ble 280 på hjulene,grunnen til at han mente det var for mye mottrykk var at effektøkningen fra 1,4 til 1,5 bar var på bare 5 hk.
 #419802  av sleeper
 
"e="Staverh"]Ble ikke målt nei,Men han mente det. 1,5 bar ble 280 på hjulene,grunnen til at han mente det var for mye mottrykk var at effektøkningen fra 1,4 til 1,5 bar var på bare 5 hk.[/quote]
"

hehe.. 1.5bar på ct20b turbo`n er alt for mye.. ct20b`n mister effektiviteten ved ca 1.3kg..

Så hvis du kjører 1.5kg på den vil jeg anbefalle deg og skru ned til 1.3 for og få den til og holde litt lenger.
men når du skal kjøpe ny turbo nå, så ta litt ekstra i.. ikke kjøp en som akkurat klarer 400hk.. legg deg heller 100hk over. du kommer garrantert til og ville ha "litt" til..
 #419803  av mr2storbrua
 
På CT20b vil effektøkningen bli minimal etter 1.2-1.3 bar fordi du makser ut turboen. Mer trykk vil bare gi høyere temperatur og større slitasje på turboen...

Edit: Var visst litt for sen der ja :roll:
 #419806  av Staverh
 
Ja, turboen har et hardt liv i sommer. Men den har holdt og skal ha skryt for det!:) Blir en dag til med kjøring i sommer før den "blir lagt på hylla":)

Holder turbokittene mål? snakker ats osv.
 #419815  av sleeper
 
Staverh skrev:Ja, turboen har et hardt liv i sommer. Men den har holdt og skal ha skryt for det!:) Blir en dag til med kjøring i sommer før den "blir lagt på hylla":)

Holder turbokittene mål? snakker ats osv.

Tja, de fungerer greit etter hva jeg har sett.. både KO racing og ats selger ok kitt. men husk og sjekk at de passer til celica. de fleste kitt er til mr2 hvor det er bedre plass til Wastegate.