TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• SpørsmÃ¥l ang. atferdsendring etter eksosskifte

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #420239  av Dipsy

Da har jeg endelig fått skifta ut hele det gamle eksosanlegget. Fra manifoil til effektanlegg. Å jeg har merket en viss endring i atferden til min kjære mkII. Den liker seg dårligere på lavere turtall enn den gjorde før, å det virker som den drikker en hel del mer bensin enn før.

Jeg linker til en tidligere post hvor dere kan se grenrør og effektanlegg jeg har gått for: http://ts-ogn.no/index.php?option=com_j ... 33&t=39869

Dimensjonen på hele anlegget er økt (så vidt jeg kan se var det ikke 2,5" på det gamle), nå er det 2,5" hele veien, ut til noen deilige potter med 4,5" stuss :) Og den totale lengden på anlegget er blitt kortere. Nå går det rett ned fra grenrør og rett bak og ut til pottene. Det er også grenrør i utførelsen 4-1, det gamle er 4-2-1. Og som det dere kan se på bilde av grenrøret har føleren (tror det er lambda?) flyttet seg fra ca. midt på anlegget og opp til det ene grenrøret.

Jeg var klar over at dette ville endre bilens atferd noe, men ikke helt i denne skalaen :p Og lyden er helt INSANE :lol: Høres nesten ut som en GT racer 8)

Det jeg lurer på da er om noen har en forklaring på atferdsendringen. Altså det økte drivstofforbruket og hvorfor den går dårligere på turtall jeg før kunne ligge på uten problem. Btw vil jeg ikke anbefale folk og gjøre som jeg har gjort ang. eksos, hvis de er redde for å bli stoppa av onkel Politi eller Biltrangsynet. Jeg digger lyden da vel og merke, og jeg kjørte forbi en kontroll utført av Onkel i går, bilen foran ble vinka inn, og jeg fikk kjøre forbi selv om det var plass til å haie meg inn også :lol:

På forhånd takk for svar!
 #420257  av ArildM

Spørs om den går rikt pga feil plassering av lambda :wink:
Skal vel normalt ikke bruke mer bensin etter en slik oppgradering. Men det spørs om motoren får litt lite mottrykk å jobbe med så da vil den gå dårligere på lavere turtall.
 #420273  av mr2storbrua

3S-GE? Da vil jeg anta at lavt mottrykk er grunnen til at den går dårligere på lavt turtall, og lambda-plasseringen er grunnen til økt bensinforbruk. Hvis du stikker innom et bilverksted så kan de kanskje måle lambda for deg og se om den er fornuftig?
 #420290  av Dipsy

mr2storbrua skrev:3S-GE? Da vil jeg anta at lavt mottrykk er grunnen til at den går dårligere på lavt turtall, og lambda-plasseringen er grunnen til økt bensinforbruk. Hvis du stikker innom et bilverksted så kan de kanskje måle lambda for deg og se om den er fornuftig?
3S-GE ja. Lavt mottrykk ja, har hørt om det. Er nok det som gjør det som du sier ja. Og hva tror du gutta på verksted sier når de får inn noe som bråker så jæævlig som denne gjør? :| Kan de rapportere meg til våre gode venner i biltrangsynet?
 #420292  av mr2storbrua

Har ikke hørt at noen har blitt rapportert etter at de har vært inne på verksted. EU-kontroll blir derimot noe annet...
 #420335  av Dipsy

mr2storbrua skrev:Har ikke hørt at noen har blitt rapportert etter at de har vært inne på verksted. EU-kontroll blir derimot noe annet...
Hmm, ja kanskje jeg skulle prøvd. Men jeg føler det er litt som å poke vepsebolet da :lol: