TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Morobil, firehjulstrekk eller bakhjulstrekk, 3SGTE

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #420755  av hAvard

Hei,

sitter nå med to 3S-GTE motorer, og vil gjøre noe moro med de. Den ene står i dag i min 1990 Carina II, bulka rusten og fæl, og lader rundt 1 bar. Funker veldig bra og er veldig moro da ingen forventer dette av den gamle haugen.

Problemet med den er to ting, at jeg nå må EU-godkjenne den, og at jeg helst vil ha en bil med bakhjulstrekk eller firehjulstrekk.

Var inne på tanken å putte dette nedi en corolla 4wd, men jeg ser at alle de som ble levert med 4wd er stasjonsvogn og 1,6 liter. Er det noen som vet om 4wd kassa passer rett på toliters blokka?

Det jeg har mest lyst til er å få tak i en corolla 3 dørs og få bygget om denne til firehjulstrekk og 3sgte, spørsmålet er bare hvor mye om og men og hvis det blir ut av dette. Fra nyttår kommer det nye regler når det gjelder ombygging, og da er det faktisk håp om å få noe moroprosjekt som dette godkjent også hvis man gjør det skikkelig fra starten av.

Forslag til andre biler det hadde vært gøy å putte en 3sgte motor oppi og som antagelig ikke hadde vært et mange års langt prosjekt?

8)
 #420759  av ArildM

Hva med en veterantoyota med 3SGTE? :)
Blir nok en del ombygging, men ekstremt morsomt :)
Evt kan du jo finne deg understell og drivverk fra en Celica GT4 av noe slag og flytte det over på feks en Toyota Tercel eller LiteAce? :D
 #420763  av hAvard

Det var noe av det jeg tenkte litt på... Man får Corolla stasjonsvogn med 4wd ned i 10 000 kroner og under på Finn. Hvis jeg kan bruke girkasse, drivverk og bakstilling fra en sånn en på 3sgte motoren og flytte det over på en "castrol corolla" så er jeg inne på noe som ikke burde være heeeelt uvirkelig å gjennomføre...
 #420771  av ArildM

Tror nok ikke drivverket ditt er med så fryktelig lenge på en sånn bil... Husk at det er laget for 4AFE motor med 116, ikke 3SGTE med det dobbelte :wink:
 #420777  av hAvard

Jo, men jeg tror hjuloppheng osv vil være det jeg trenger. Så må jeg få tak i girkasse, mellomaksel, diff og stikkakslinger fra noe kraftigere... Rav4 eller gt4 eller noe sånt ;-)
 #420786  av ArildM

Hvorfor ikke bare sette en 3SGTE i en av de første ravene som kom da? De er jo knøttsmå biler som ingen vil tro går noe godt :) Har sett en sånn en med V6 motor, gikk som ei kule 8)
 #420790  av Holger

3s-fe org i dem så det går jo fint :) kortversjon cef! har sett en sånn med 3s-gte før og rundt 400 hk, fy faen så rått