TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Nyheter og updates om ft86/gt86/86/frs

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #420651  av Julebrus

Så et intervju med Nobuteru Taniguchi (NOB) der han ikke likte at HKS Altezzan har blitt byttet ut med en HKS GT86, fordi han påstår at Altezza er en bedre kjøremaskin enn GT86 med små forandringer.
Mener Max Orido ikke var enig...

Men skal prøvekjøre en GT86 i morgen, så vi får se :D :D
 #420661  av is200is300

Tror TRD Altezza er bedre enn TRD GT86, IS200 har sinnsyk kvalitet, GT86 føles billig.

Synes selv IS200 ligger bedre på veien med noen justeringer
Sist redigert av is200is300 den 15 okt 2012 08:03, redigert 3 ganger totalt.
 #420762  av Julebrus

Prøvekjørte GT86 på mandag...

Tok med bilen på en tur til en veistrekning som er veldig krevende selv om fartsgensen en 80, må si jeg er veldig imponert. Bilen var veldig stabil, og Styringen var veldig direkte, ikke mye understyring heller selv i høy fart i skarpe svinger. Må si jeg likte kjøpe posisjonen utrolig bra, og setene holder deg på plass. Men det var veldig mye billig plastikk, og Plastikk lyder, men jeg bryr meg ikke :D

Dette er en bil med veldig morsomme kjøreegenskaper, har en veldig sterk følelse på at den har samme girkasse som IS200 :D
 #420776  av harared

Julebrus skrev: Dette er en bil med veldig morsomme kjøreegenskaper, har en veldig sterk følelse på at den har samme girkasse som IS200 :D
Samme kasse, men med 80% nytt innhold med forbedringer så helt lik er den ikke.
 #420815  av atledreier

Da fikk jeg en hyggelig telefon fra Toyota. Bilen er produsert og lastet på båt. Levering 27.11 i Malmø, og så ca 10 dager frakt til Sandnes. Ser bra ut for en levering tidlig i desember. Forventet levering var i utgangspunktet januar-februar
 #420818  av ArildM

Flott å høre :) Skal du bruke den i vinter da eller? :)
 #420821  av atledreier

Tror du jeg orker å la den stå i garasjen hele vinteren? :mrgreen:

Dette blir bruksbilen min. Er redd den kommer til å få en million kilometer i året, men det får så være. Har planlagt mye kjøring neste år. Flere lange turer, samt at bilen får ca 50km daglig til og fra jobb.

Ventetiden ble kortere, men samtidig uendelig mye lenger nå.... :)
 #420825  av inzane2012

Helt enig med deg Atle :) Dette er jo tross alt en bil som er ment å brukes! Så med skikkelig tectyl behandling når den er flett ny, samt gjevnlig spyling av hjulbuer, under bilen og i alle krinker og kroker, så bør ikke saltet by på noen problem i vinterhalvåret :P
 #420857  av atledreier

Spurte selgeren min om rustbehandling når jeg kjøpte bilen og fikk svar at "Toyota sier du ikke trenger, vi sier du trenger litt og rustbehandlingsfolka sier du trenger mye". Syns det hørtes fornuftig ut, egentlig. Toyota leverer ikke bilen med Tectyl , så de sier det ikke trengs. Tectylfolka vil selge mest mulig, og sier man trenger masse. Selgeren min sa de ikke pleide å anbefale full behandling fordi det tettet dreneringshull i f.eks dørene osv, og faktisk ØKTE sjansens for rust på sikt siden fukt ikke hadde noe sted å gjøre av seg slik det var tenkt.

Tviler på rust blir et problem for å være ærlig. Nyere biler er godt behandlet, og jeg kommer nok ikke til å ha bilen lenger enn garantiperioden uansett kjenner jeg meg selv rett (dette er 5. bruksbilen min på to år).
 #420865  av magnesmurf

atledreier skrev: Tviler på rust blir et problem for å være ærlig. Nyere biler er godt behandlet, og jeg kommer nok ikke til å ha bilen lenger enn garantiperioden uansett kjenner jeg meg selv rett (dette er 5. bruksbilen min på to år).
Nyere biler er nok ikke laget for norske forhold. Anbefaler deg sterkt å få en eller annen form for behandling av bilen hvis du skal bruke den i salt.

Masse nye biler som ruster som bare F. Mazda sliter jo fortsatt med at 1-2 år gamle biler har store rustangrep fordi stål rett og slett ikke tåler salt og fuktighet.

Er tross alt bare snakk om 4-5000kr for å få en bil som ikke begynner å ruste tidlig.
Samt at de som understellsbehandler på en skikkelig og proff måte unngår å tette dreneringshull osv. De fylle gjerne dører osv med en flytende masse som ikke tetter dreneringshull, men som samtidlig smører stålet nok til at det er rustbeskyttet.

For øvrig har jeg en seks år gammel subaru som bruksbil. Fikk understellsbehandlet bilen i vår, og de fant mye rust med tanke på bilens alder.
Det forbauser meg at biler til en halv million og mer ikke kommer standard rustbehandlet til nordiske land.
Hvis noen er interessert i å bevare en bil man har kjøpt til en halv mill eller mer er jo understellsbehandling noe av det billigste og smarteste man kan gjøre for å bevare den investeringen.
 #420871  av atledreier

Toyota leverer med det de kaller delvis rustbehandling som er tectyl på understell og utsatte deler. Når toyota selv ikke anbefaler full behandling så hører jeg på dem.
 #420928  av atledreier

3rlend skrev:ikke noe galt i å smøre ekstra smør på flesket da :)

har du funnet ut noe om felger? :)
I grunnen ikke. Det er fremdeles to måneder til bilen kommer. Forøvrig syns jeg originalfelgene er fine, men har ikke turt å spørre Toyota hvor mye de koster.. Antar de ikke er billige....
  • 1
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • 35