Har trøbbel med å løsne bolten i veiva... Vurderer å bruke startmotor-trikset. Er dette å anbefale? Noen som har prøvd dete med suksess?
Lurer på å kjøpe register-reim/vannpumpe pakke på ebay. Er det noen forskjell på register-reima på 2.gen utgavene? Aircondition-pumpa drives vel ikke av register-reima vil jeg tro, men jeg spør for sikkerhetsskyld.
bruk muttertrekker, eller starter trikset. det funker bra sett på en komm med latmansarm mot fronten på bilen, pass på at den ligger an GODT! så fri en kjapp gang på starter.
#ToyGarage
- Supra MKIV
- is300 SX
*yaris t-sport*Rav4*KP61*SC400*KE70*KE70*TA60*AE86*TA60*TE71*IS200*KE20*TA60*KE36*4runner*IS200
Grunnet mangel av sterk nok slagtrekker, brukte jeg startmotor-trikset. Det funket helt gull! Ha for all del noen som hjelper deg og holder oversikt når du drar rundt da!
Never argue with an idiot. They will only drag you down to their level and beat you with experience.
- 1992 Toyota MR2 GTI (Prosjektbil)
- 1996 Toyota Starlet SLI (Damemagneten)
Har nå prøvd startmotor-trikset, muttertrekker, varme med propan, henge hjulet fast i kjetting ( noe slikt som denne videoen: ) Har prøvd å henge kjettingen i motorfestet og bærearmen, men det eneste jeg gjør er å løfte motoren opp når kjettingen henger i motorfestet, og når kjettingen henger i bærearmen så tvinger jeg motoren bakover mot torpedoveggen. Men bolten har ikke rikket seg en milimeter. Begynner å lure på om den er "links" eller noe sånt ( vet den ikke er det ). Men bolten sitter dønn.... Kan aldri ha vært dratt til med riktig moment på den bolten. Den som skrudde den til må jo ha sveist den fast. Tips til å løsne den mottas med stor takk.
a man in the nude skrev:Har nå prøvd startmotor-trikset, muttertrekker, varme med propan, henge hjulet fast i kjetting ( noe slikt som denne videoen: ) Har prøvd å henge kjettingen i motorfestet og bærearmen, men det eneste jeg gjør er å løfte motoren opp når kjettingen henger i motorfestet, og når kjettingen henger i bærearmen så tvinger jeg motoren bakover mot torpedoveggen. Men bolten har ikke rikket seg en milimeter. Begynner å lure på om den er "links" eller noe sånt ( vet den ikke er det ). Men bolten sitter dønn.... Kan aldri ha vært dratt til med riktig moment på den bolten. Den som skrudde den til må jo ha sveist den fast. Tips til å løsne den mottas med stor takk.
Varm den slik at den blir rødglødende men det får du vell ikke til med propan kanskje? åsså må du vell ta det litt pent med tanke på vulkinga på remhjulet det tåler vell ikke så mye varme.
Men ellers så kan du jo prøve å sette bilen i gir, brekket på, en kamerat inni bilen som holder full brems, så bruke en 6kant kraft pipe da det er en fordel at pipa ikke vrir seg eller ryker slik at du skader hodet på bolten, så bruke en laaaang latmansarm som du i tilleg kan tre ett rør på for å forlenge den da skulle det egentlig bare være snakk om kraft gange arm, da burde den enten løsne eller noe ryker.
Det er ikke bruken av kraft som er noe problem. Problemet er at når jeg bryter på bolten så løfter jeg hele motoren, eller skyver den bakover mot torpedoveggen. Det er vel begrenset hvor langt man kan bryte før man bryter i filler noe i motor-rommet, drar ut akslinger, o.l. Tror jeg skal ta meg en tur innom biltema å kjøpe dette verktøyet i morgen : http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verkt ... ev-191308/ Da har man mulighet til å holde i mot ved reimhjulet, og hindre at man bryter så mye på motorfestene.
a man in the nude skrev:Mulig kompressoren er for svak ja. Synes ikke det kom noe futt i det hele tatt på den avtrekkeren.
Det er bolten som holder remhjulet på veiva i prater om ikke sant? i såfall så hvis du påfører kraft nedover så vil du vell ikke bryte så fælt på no? eller kilde en trekloss eller noe lignende mellom blokka eller kassa imot noe solid noe, hvis det er noe slikt der, da vil den ikke kunne få vridd seg stort mye vell?, hvis motoren flytter seg pga du har løsnet motor festet på regreim sida så kan du jo skru fast motoren der igjen og prøve da? kanskje det ikke forflytter seg så fælt da? ikke vet jeg prøver bare å hjelpe.
først prøvde jeg med en biltema kompressor. så prøvde jeg med en ganske stor en, på str med en varmvanntanke.
var nødt å ta motor på henger å låne kompressoren på verkstedet hvor en kompis jobber
Da var bolten løs. Løsningen ble å varme den rodglødende med Acetylen brenner. Da vi fikk den ut så det ut som om det var brukt et slags lim på den. Mistenker at det var lagerlim eller noe slikt. For det er kun den som kan sitte noe så dønn som det gjorde. Og det løsner kun når det blir varmet opp.
a man in the nude skrev:Da var bolten løs. Løsningen ble å varme den rodglødende med Acetylen brenner. Da vi fikk den ut så det ut som om det var brukt et slags lim på den. Mistenker at det var lagerlim eller noe slikt. For det er kun den som kan sitte noe så dønn som det gjorde. Og det løsner kun når det blir varmet opp.