TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• En vinter i møte!

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #422067  av loft

Er jo vinter, i allefall på vei til å bli det. Og med det følges også kulde..For noen er ikke dette ett problem, men for oss som bl.a ikke har varmepumpe (mulighet til å borre høl i veggen pga vi leier) eller vedfyringsmuligheter, så må vi ty til stuff som kan plugges i en stikkontakt.

Hva er det mest effektive mtp strømforbruk og varme??
Oljeovn? Elektrisk? sånn elektrisk med vifte? Veggpanelovner? Detter jo noe som kontinuerlig skal stå på, i allefall i 6mnder til.
 #422070  av inzane2012

jeg har brukt oljeovn og syns det fungerer veldig bra, vertfall om det bare er snakk om en liten leilighet. Den jeg har tror jeg er på 2000w, så du kan jo regne deg ut til hva det blir iløpet av 6mnd :P
 #422073  av ArildM

Bruker kun en oljeovn i leiligheta mi på 60kvadrat (tror jeg det et?), funker fjell. På iskalde dager har jeg vedfyring og en vifteovn som går an å supplere med :)
 #422074  av mr2storbrua

Jeg ville også anbefalt oljeovn, en parafinovn kan også være grei dersom det er et stort rom som er dårlig isolert.

Edit: Mente selvfølgelig propanovn :roll:
 #422075  av hmsilset

Jeg kler på meg masse klær og sniffer lim :) På ekstra kalde dager slår jeg på varmepumpa!

Fra spøk til alvor..Er det ofte folk hjemme så er vel ved det beste! Jeg er alene på rundt 100m2 og ikke hjemme annet enn når jeg sover og noen timer til i døgnet.Varmepumpe holder varmen i hele leiligheta helt til det blir rundt 10 minus.Da fyrer jeg opp i noen timer før jobb.
 #422081  av Julebrus

Ingen ting varmer like bra som en god gammel vedovn fra 1889 :mrgreen: :mrgreen:
eryuiutertui.PNG
eryuiutertui.PNG (61.53 kiB) Vist 7174 ganger
 #422095  av sindrejl

loft skrev:Er jo vinter, i allefall på vei til å bli det. Og med det følges også kulde..For noen er ikke dette ett problem, men for oss som bl.a ikke har varmepumpe (mulighet til å borre høl i veggen pga vi leier) eller vedfyringsmuligheter, så må vi ty til stuff som kan plugges i en stikkontakt.

Hva er det mest effektive mtp strømforbruk og varme??
Oljeovn? Elektrisk? sånn elektrisk med vifte? Veggpanelovner? Detter jo noe som kontinuerlig skal stå på, i allefall i 6mnder til.
Oljeovner er de som bruker mest strøm, men også den typen ovn som brenner minst støv.
Beste oppvarming av rom er elektriske panelovner på vegg, gjerne under de fleste vinduene, og det anbefales å "overdrive" litt på størrelsen, blir de for små så står de på for mye / sliter med å nå ønsket temperatur og bruker derfor mer strøm.

Alle former for frittstående ovner, gulvstående ovner, som feks vifteovner og oljeovner er kun ment som tilleggsvarme og anbefales ikke å bruke som fast oppvarming av rom, de er nemlig rett og slett ikke like sikre som vegghengte ovner.

Selv har jeg laget et "smarthus" system som bl.a tar seg av nattsenking for å prøve å spare litt strøm :)
 #422102  av sindrejl

Drafter skrev:byggtørke på gass eller diesel/parafin!
haha ja diesel/parafin ovnene lukter godt innendørs :)
 #422103  av mr2storbrua

sindrejl skrev:
Hehe, nå måtte jeg endre litt på min tidligere post, mente selvfølgelig propanovn for rask oppvarming av stort innendørs rom :roll:
 #422111  av 2r-e-rik

sindrejl skrev:
hender jeg bruker sånn dieselvarmer i verkstedet.. fungerer en stund føre jeg får sms fra radiumhospitalet om at kreftfaren har blitt skyhøy.. da går det en stund til føre det er så mye nox i rommet at øya er for tårevåte til å se noe som helst..
 #422126  av Drafter

2r-e-rik skrev:
sindrejl skrev:
hender jeg bruker sånn dieselvarmer i verkstedet.. fungerer en stund føre jeg får sms fra radiumhospitalet om at kreftfaren har blitt skyhøy.. da går det en stund til føre det er så mye nox i rommet at øya er for tårevåte til å se noe som helst..
vane sak..
 #422179  av loft

sindrejl skrev:
haha :p får låne den 30kW og fyre opp! xD Bare borre ett 70 høl og ha eksosen ut veggen :p

Vurdere å slenge ett par panelovner på og ha styring på de..for nå går jo oljeovnen på like mye døgnet rundt..

MÃ¥ si jeg misunner dere som har vedfyring! ;)