TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Motorproblem Corolla E10 93 modell. PROBLEM LØST:)

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #422527  av Thomaspizaro
 
Hei

Har en Corolla 1.3XLI 93mod. med en 4E-FE motor. Km.st: ca. 203000

For ca. 1mnd siden begynte den plutselig å fuske ved rask aksellerasjon. Dette skjer kun fra tomgang og opp til ca. 2000 omdr. Over 2000 omdr fungerer den helt fint. Så jeg har store problemer med å starte igjen i lyskryss, bakker og når jeg må stoppe foran rundkjøringer.
Jeg må trø helt forsiktig på gasspedalen for at jeg i det hele tatt skal komme meg i gang igjen eller få den over 2000 omdr, men da er det snart slutt på clutchen

Jeg hører den går litt ujevnt på tomgang, virker som den feiltenner av og til men det er veldig lite.
Det kommer en liten plystre lyd fra pvc ventilen som står mellom topp dekselet og innsug, har prøvd å koble denne fra men det endret ingen ting. Det står også en grå plastventil monter på venstre siden av innsuget, denne har en voldsom tikke lyd, nesten som ventil tikking. Når jeg struper vakuumslangen som går fra undersiden på denne ventilen og til innsuget synker tomgangen og tikke lyden forsvinner.

Ting som jeg har skiftet og kontrollert: skiftet olje/filter, luft filter, bensin filter, drivreimer, plugger og fordelerlokk. Kontrollert pluggledninger, ok. Kontrollert og justert tps sensor, ok. Kontrollert forbindelser til alle kontakter i motorrommet. Feilsøkt med startgass, ingen falskluft. Batteri og lading kontrollert, ok. I forbindelse med en nylig Eu kontroll ble det skiftet en utluftingslange på bensintank og pakning på Lamdasonden.

Når jeg monterte nye plugger så ble den litt bedre, men dette varte bare noen dager. Jeg har nå kontrollert pluggene på nytt, for meg så virker de litt lyse i fargen (tynn blanding), spesielt i midt elektroden. Alle pluggene har samme farge.

Kan også tilføye at jeg har en liten kjølevæske lekkasje i celleverket til radiator, men dette er så lite, etterfyller maks 2-3dl i mnd. Det eneste jeg har opplevd er at temp måleren en dag gikk nesten til 0 og etter en stund gikk tilbake til normalt og der har den hvert stabil den siste tiden.

Det ble litt mye dette men håper noen forstår hva jeg har skrevet og kan komme med noen gode tips/råd. Føler jeg har prøvd alt snart og bilen er et stress å kjøre slik den er nå.

Takker på forhånd))

Liten oppdatering: Jeg ser i Haynes boken at åpningen på pluggene skal være 0.043inch= 1.092mm, kan dette være riktig? Pluggene har nå 0.8mm, kan dette være hele problemet. Har ikke prøvd å justere de enda, 1.092mm høres litt mye ut for meg :?

PROBLEM LØST:)) Det var defekt coil (Innebygget i fordeleren) :D :D :D :D
Sist redigert av Thomaspizaro den 26 jun 2013 21:56, redigert 1 gang totalt.
 #422685  av ArildM
 
Har du sjekket for feilkode?
Er det luftmengdemåler på denne? Kanskje denne er skitten?

Velkommen til TS-ogn forresten :)
 #422707  av Thomaspizaro
 
ArildM skrev:Har du sjekket for feilkode?
Er det luftmengdemåler på denne? Kanskje denne er skitten?

Velkommen til TS-ogn forresten :)
Jo takk for det:)

Det er ikke luftmengdemåler på denne, kun tps og temp sensor for innsugningsluften i siden på luftfilter boksen.
Har sjekket for feilkoder ved å koble sammen te1 og e1 i diagnose stikket, motorlampen blinker helt jevnt med samme intervall. Jeg vet ikke om et verksted kan ta en bedre diagnose om de kobler seg på med et diagnose apparat? Jeg har en mistanke om at det kanskje er lamdasonden, det skal vel vises på en co måling.
 #422710  av ArildM
 
Aha, map altså. Kan være greit å ta den med på et verksted å få de til å lese av feilkodene, kanskje de får lest av mer enn det du gjør. Evt kanskje de har forslag til hva det kan være :)

Googling av symptomene er også en lur ting :)