TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Noen som vet hvor hardt man skal trekke ARP Head studs?

  • Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #423643  av fdfx3
 
Driver å skal trekke til toppen min, da ser jeg at på den lappen som fulgte med ARP headstudsene mine står det at man skal følge fabrikantens tiltrektnings sekvens/ prosedyre og at man skal trekke toppen med 60FT LBS som skulle være ca 81NM, men i verkstedhåndboka så står det at toppen skal trekkes 49NM + vinkeltrekkes 90 grader. Da synes jeg plutselig at 81NM kanskje høres litt lite ut.

Noen som har noen meninger eller har gjort dette selv? i såfall hva og hvordan gjorde du?

Her er det link til instruksjonene som medfølger head studsene: http://www.arpinstructions.com/instruct ... 3-4204.pdf
 #423691  av sleeper
 
Skal trekkes til med 87nm..
Pleier og trekke til på denne måten: 40,65,87nm
når alle er trukket til med 87nm så løsner jeg litt på en og en og så drar til med 90nm igjen.

Ettertrekker etter et par timers kjøring ( løsne så vidt litt på en for så og dra til med 90nm igjen, da vil du som regel få dratt til med 20-45 grader forbi der de sto sist)
 #423703  av 3rlend
 
Dette skal jeg prøve nå:)
Forresten? Studsene, skal di bånnes helt eller skal de stå litt løst?
En mekaniker som har skrudd mye toyota 3sgte sa jeg skulle bånne dem, så 180 grader ut.
Ja det har funket, men er dette det optimale?:p
 #423707  av fdfx3
 
Det står vell i instruksjonene hand tighten only, det er hvertfall det jeg har gjort skrudd dem ned for hånd også har jeg brukt en umbraconøkkel i det i hullet på studsen og bare skrudd såvidt det er så jeg kjenner at den erhelt i bunn.
dersom studsene skulle trekkes noe hardere tror jeg det ville ha fulgt ned ett tiltrekningsmoment på disse å. så jeg tror ikke det er riktig å skulle trekke dem 180 grader da det står de skal skrues igjen for hånd.

Her har du instruksjonene som følger med Arp studsene:

1. To ensure proper thread engagement and accurate torque readings, clean ALL threads in the block. Chase if necessary with ARP Thread Chaser.

2. Clean and inspect all hardware prior to installation. Look for obvious defects or shipping damages, plus proper fit, length and dimension.

3. If the cylinder head studs protrude into a water jacket, lubricate the block threads of the studs with ARP THREAD SEALER.

4. Screw studs into the block “HAND TIGHT ONLY”.
NOTE: LOCTITE MAY BE USED IF A PERMANENT MOUNTING OF THE STUDS IS PREFERRED. THE FASTENERS, HOWEVER, MUST BE TORQUED PRIOR TO THE LOCTITE SETTING UP.

5. Install the cylinder head(s) and check for binding or misalignment.

6. Lubricate the stud threads, nuts and washers with ARP ULTRA-TORQUE FASTENER ASSEMBLY LUBRICANT.
Then install the washers and the nuts onto the studs and tighten them hand tight. ARP recommends using the
ARP ULTRA-TORQUE FASTENER ASSEMBLY LUBRICANT that is provided with each kit as opposed to motor oil. This is due to higher friction on the studs as well as inconsistencies in the clamping force of the fasteners when motor oil or other low quality lubricants are used.

PRELOAD (TORQUE) RECOMMENDATIONS
7. Following the manufacturers recommended torque sequence tighten the nuts in three equal steps to 60 ft lbs with ARP ULTRA-TORQUE FASTENER ASSEMBLY LUBRICANT.

Note: ARP Ultra-Torque Fastener Assembly Lubricant has been specifically designed to reduce tension preload scatter and
eliminate the need to cycle high performance engine fasteners before final installation. ARP Ultra-Torque far surpasses all
requirements offered by previous ARP lubricants in terms of fastener preload repeatability and performance lubricating
properties. For more information on ARP Ultra-Torque visit our website at www.arp-bolts.com or call 1 800-826-3045.
 #423727  av fdfx3
 
3rlend skrev:Du misforstår:p skrur dem 180 grader tilbake:p
Okay sorry nei da blir det noe annet, men det blir vell mer eller mindre det samme de vil jo skru seg nedover da du begynner å trekke mutteren antar jeg.
Ellers så tenker jeg åsså det at du vil jo han pinne bolten så langt ned som over hode mulig, slik at den sitter i flest mulig gjenger da.
 #424140  av 3rlend
 
Haugrud skrev:Det han mener her er at han skrudde de helt ned så langt det gikk, også løsnet han de 180 grader igen...jeg skrudde de til for hånd...funket nå for meg det...
korrekt :P