TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Noen som er intressert i ett 3vzfe motorbytte?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #423861  av lasse

Jaggu har det ikke dukka opp en v6 camry til en ålreit pris ikke langt unna der jeg bor.
Spørsmålet er da om noen her er intressert i å få bilen sin bygget om med v6? Den blir isåfall likt specet som den jeg har selv, dvs fidanza alu svinghjul, omsveiset eksos uten katalysator (kan sikkert greie å beholde katen også)

Jeg kan påta meg jobben å bygge om, dette betinger da at det er en brukendes girkasse på bilen din (den blir brukt videre), det samme gjelder eksosen.

Send en PM om det er av interresse for noen, det kommer til å koste litt, men det er verdt hver krone, prøvetur i min kan ordnes.
 #423871  av ArildM

Bare å finne en SW20 med defekt motor så har man skutt gullfuglen :D
Motoren på Smokey holder jo enda så det blir litt dumt å bytte om i den :oops:
 #423880  av lasse

ArildM skrev:Bare å finne en SW20 med defekt motor så har man skutt gullfuglen :D
Motoren på Smokey holder jo enda så det blir litt dumt å bytte om i den :oops:
Var det jeg gjorde med min :wink:
Tenkte bare å høre om noen var intressert i en litt mer spennende motor enn en trøtt 3sge...
 #423898  av lasse

ArildM skrev:Du kan jo sette den i AW11en min da :mrgreen:
Hehe, tror jeg ikke jeg hadde begitt meg utpå uten å ha prøvd på en egen aw11 først, skal man gjøre sånt for andre så er det greit å vite hvordan man gjør det først og hva slags deler som trengs...
Sist redigert av lasse den 04 jan 2013 20:19, redigert 1 gang totalt.
 #423955  av lasse

Godkjennelse BØR ikke være noe problem, jeg har ikke godkjent min, har heller ikke søkt da bilen jeg har ikke har vært i Norge 10 år pluss at den er i såpass luguber stand at jeg lurer på om den ikke går gjennom neste eu uansett.

Men man kommer jo innenfor akselvektene som er oppgitt av Toyota, motoren kommer fra en bil som er typegodkjent i Europa (ergo, avgasspapirer finnes), biltypen har blitt levert med en motor med mer effekt enn det er i sekseren pluss at toppfarten blir noe lavere grunnet lavere turtallsperre på sekseren.

Mener å ha lest om en som har sendt søknad om dette og fått klarsignal, men ikke gjennomførte grunnet høye avgifter.

Pris kommer jo helt an på, er jo mye som kan gjøres i tillegg når ting først er ute, med clutch, kjølevæske, olje, filter og svinghjul har jeg regnet meg frem til ca 25000+/-

Er jo mange som bytter toppakninger, plansliper toppene og tar regreim/vannpumpe i samme slengen, da spretter jo prisen opp endel...
 #423956  av Nils

lasse skrev:Godkjennelse BØR ikke være noe problem, jeg har ikke godkjent min, har heller ikke søkt da bilen jeg har ikke har vært i Norge 10 år pluss at den er i såpass luguber stand at jeg lurer på om den ikke går gjennom neste eu uansett.

Men man kommer jo innenfor akselvektene som er oppgitt av Toyota, motoren kommer fra en bil som er typegodkjent i Europa (ergo, avgasspapirer finnes), biltypen har blitt levert med en motor med mer effekt enn det er i sekseren pluss at toppfarten blir noe lavere grunnet lavere turtallsperre på sekseren.

Mener å ha lest om en som har sendt søknad om dette og fått klarsignal, men ikke gjennomførte grunnet høye avgifter.

Pris kommer jo helt an på, er jo mye som kan gjøres i tillegg når ting først er ute, med clutch, kjølevæske, olje, filter og svinghjul har jeg regnet meg frem til ca 25000+/-

Er jo mange som bytter toppakninger, plansliper toppene og tar regreim/vannpumpe i samme slengen, da spretter jo prisen opp endel...
Hvis det viser seg at det er mulig å få 3vzfe godkjent er dette definitivt motorbytte jeg skal gjøre en gang. :D
 #423965  av lasse

Det burde være gjennomførbart, noen må jo bare hoppe i det og prøve.

Det er ihvertfall en motor som har imponert meg stort i mr2 mk2, 3sge er jo ikke så spennende når man har prøvd noe annet, og 3vzfe er jo en god mellomting mellom 3sge og 3sgte når det gjelder drag. 3vz'en har jo fordel med bunndrag da, og plenty av det, for ikke å snakke om lyden, går 3sgte en høy gang anyday!!!