Prosjekt er vel å ta i litt, men jeg har en del småting som skal gjøres på MR2en i vinter, så da kan jeg jo dele litt underveis. 

Litt på todo-lista for vinteren.
Så da var det fra bakkenivå:

...til litt opp i været

Tror den ble litt fornærmet over å måtte ha gummilaken under seg, men her skal det ut både olje og kjølevæske, så da er det føre var som gjelder.
Har hatt opprydding i MR2-deler, noe skal brukes nå:

Som man kan se er det på tide med kamreimbytte:


Men først er det pakninger i fordeleren som skal byttes, har mistanke om at ikke alt er så tett som det skal være der...

Dreiet motoren til TDC - top dead center først.
Synes ikke så godt på bildet, men det er ikke rart den har hatt litt problemer med å dra til turtallssperra med så mye olje inne i fordeleren. Og o-ringen nedenfor som satt på akselen var hard som bein og knakk av da jeg skulle fjerne den:

Neste steg er da å få fjernet olje, drillet ut en låsesplint som holder tannhjulet på akselen og få ut akselen slik at o-ringen der kan byttes.
Her er låsesplinten til drivhjulet på akslingen borret og slått ut:


SÃ¥ kan akslingen fjernes fra fordelerhuset:

Her er lageret dratt av og satt på nytt:

O-ringer og ny låsesplint som venter på at jeg skal få rengjort huset for dritt:

Ellers gikk jeg på det jeg regnet med var en helv... jobb - ta av eksosmanifolden for å sjekke tilstanden på den. Jeg må si jeg er imponert - av totalt ca. 10 bolter og muttere på manifold og varmedeksler knakk jeg bare en eneste på et varmeskjold, resten løsnet fint og uten større problemer. Jeg er relativt sikker på at ingen av dem har vært demontert siden bilen var ny i august 1986. Så da var jobben enkel:

At den ene skruen knakk gjorde ikke så mye, for jeg fant dessverre det jeg hadde regnet med:


At manifolden sprekker ved sylinder 4 er dessverre et kjent problem med MR2 mk1. Hos meg er den sprekt hele veien rundt, så nå er det ut på leting etter en brukt, hel en - de fås ikke kjøpt nye lenger.
Noen som har en?

Litt på todo-lista for vinteren.

Så da var det fra bakkenivå:
...til litt opp i været
Tror den ble litt fornærmet over å måtte ha gummilaken under seg, men her skal det ut både olje og kjølevæske, så da er det føre var som gjelder.
Har hatt opprydding i MR2-deler, noe skal brukes nå:
Som man kan se er det på tide med kamreimbytte:

Men først er det pakninger i fordeleren som skal byttes, har mistanke om at ikke alt er så tett som det skal være der...
Dreiet motoren til TDC - top dead center først.
Synes ikke så godt på bildet, men det er ikke rart den har hatt litt problemer med å dra til turtallssperra med så mye olje inne i fordeleren. Og o-ringen nedenfor som satt på akselen var hard som bein og knakk av da jeg skulle fjerne den:
Neste steg er da å få fjernet olje, drillet ut en låsesplint som holder tannhjulet på akselen og få ut akselen slik at o-ringen der kan byttes.
Her er låsesplinten til drivhjulet på akslingen borret og slått ut:
SÃ¥ kan akslingen fjernes fra fordelerhuset:
Her er lageret dratt av og satt på nytt:
O-ringer og ny låsesplint som venter på at jeg skal få rengjort huset for dritt:
Ellers gikk jeg på det jeg regnet med var en helv... jobb - ta av eksosmanifolden for å sjekke tilstanden på den. Jeg må si jeg er imponert - av totalt ca. 10 bolter og muttere på manifold og varmedeksler knakk jeg bare en eneste på et varmeskjold, resten løsnet fint og uten større problemer. Jeg er relativt sikker på at ingen av dem har vært demontert siden bilen var ny i august 1986. Så da var jobben enkel:
At den ene skruen knakk gjorde ikke så mye, for jeg fant dessverre det jeg hadde regnet med:
At manifolden sprekker ved sylinder 4 er dessverre et kjent problem med MR2 mk1. Hos meg er den sprekt hele veien rundt, så nå er det ut på leting etter en brukt, hel en - de fås ikke kjøpt nye lenger.
Noen som har en?

MR2 mk1 '87 (godt modifisert...
) - '07 Lotus Exige S (også godt modifisert!) - '98 Subaru Forester S-Turbo og '14 Yaris Hybrid bruksbiler - registerfører MR2-registeret Norsk Sportsvogn Klubb - min hjemmeside: http://www.innset.no
