TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• JDM instrumentpanel i EU modell? Mk2

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #423040  av lasse

Som topic, passer dette overens med alt av kontakter?
Vet at speedometer og turteller er omvendt, men er det noen andre forskjeller?
 #423042  av ArildM

Det tror jeg du må Google opp :)
 #423051  av magnesmurf

Selve formen på hele instrumentpanelet er jo forskjellig fra høyre og venstre plassering.
Den er jo ikke symetrisk på begge sider.

Bortsett fra det er jo bilene like teknisk når du sammenlikner JDM og EDM. Så kontaktene vil nok passe overens.

Tør ikke garantere det, men det er samme antall pinner kontaktene bak på speedometer.
Sjekket det når jeg kikket på å kjøpe et JDM speedometer med rød belysning og røde tall.
 #423983  av lasse

Driver og holder på med dette nå, instrumentpanelene er fysisk like i størrelse, har holdt på ett par timer nå og målt meg frem til forskjeller i koblingene mellom de to, alle pluggene passer overens, men så og si alle ledningene må kobles om for at riktige signaler skal komme til riktig sted, pluss at det er litt forskjellige varsellys på de forskjellige instrumentene, det fikser jeg ved å flytte over plastplatene med varsellyssjablongene.
Bare speedovaieren jeg ikke har funne ut av enda, skal nok klare å få den på plass også.

Blir moro med TRD 300km/t speedometer 8)
 #423986  av magnesmurf

Flytter du da innmaten fra det nye til det gamle?
For det lar seg ikke gjøre å feste hele den nye dashen i det gamle hullet, da den ikke er symetrisk lik på høyre og venstre side?
 #424001  av lasse

Flytter ikke noe over nei, "skallet" er faktisk helt likt, kun målerene som er speivendt :wink:
 #424017  av magnesmurf

Det hørtes rart ut, siden brakettene som man skrur gjennom ikke ser ut til å sitte på samme plass på de speedometerene jeg har sett på.
Men veldig bra hvis du får til dette! Du får lage en liten post med fremgangsmåte hvis andre vil ta inspirasjon og gjøre samme mod.
Kunne godt tenkt med speedometer med rød tekst som ble levert på 98+ modellen 8)
 #424079  av lasse

Om det er de sorte metallbrakettene på sidene du tenker på så er det den eneste forskjellen ja, men det er easy fix, bare å skru brakettene fra LHD instrumentet over, sitter med en skure hver.

Her er forøvrig ett par bilder fra "operasjonsbordet" også kjent som bardisken hjemme, håndskrevne notater hører med :wink:
Vedlegg
IMG_1279_1000x747.JPG
IMG_1279_1000x747.JPG (167.27 kiB) Vist 4715 ganger
IMG_1281_1000x747.JPG
IMG_1281_1000x747.JPG (197.46 kiB) Vist 4715 ganger
 #424241  av lasse

Oppe og går :D
Er jo noen lamper jeg måtte ofre, tåkelys og varselblink er de jeg kommer på i farta, varselblink fantes ikke på JDM instrumentet, og heller ikke tåkelys eller varsellys for håndbrekk.
Men byttet ikke du ut delene der varsellysene sitter spør du? Joda, men det er ikke alt som kan kobles om sånn helt uten videre, vanskelig å gjøre om på kobberbanene i kretskortmatta.
Men har fått koblet om såpass at jeg har alle lysene fra EU instrumentet bortsett fra tåkelys og varselblink. ABS hadde blitt litt trøblete det også, men sånt tull ble bilen min ikke levert med :wink:

Og dette var ikke like rett frem som jeg regnet med, ble ganske mye kobling og fikkling bak instrumentpanelet for å få ting til å fungere, alt er jo speilvendt så man må måle ut og finne ut hvor de forskjellige tingene går. Speedometerkabelen var det ihvertfall ikke noe problem med, den smatt rett på plass.

Har også fått byttet ut turbotrykksmåleren med voltmeteret, litt triksing med teip, litt ledning og noen kabelsko så var den saken biff :wink:

Eneste tingen som gnager meg litt nå er KM standen, har ikke fått justert den da jeg ikke har lyst til å muligens ødlegge speedometeret for å finne ut hvordan jeg gjør det :?
Vedlegg
IMG_1286_1000x747.JPG
IMG_1286_1000x747.JPG (119.92 kiB) Vist 4642 ganger
 #424242  av Drafter

lasse skrev:Oppe og går :D
Er jo noen lamper jeg måtte ofre, tåkelys og varselblink er de jeg kommer på i farta, varselblink fantes ikke på JDM instrumentet, og heller ikke tåkelys eller varsellys for håndbrekk.
Men byttet ikke du ut delene der varsellysene sitter spør du? Joda, men det er ikke alt som kan kobles om sånn helt uten videre, vanskelig å gjøre om på kobberbanene i kretskortmatta.
Men har fått koblet om såpass at jeg har alle lysene fra EU instrumentet bortsett fra tåkelys og varselblink. ABS hadde blitt litt trøblete det også, men sånt tull ble bilen min ikke levert med :wink:

Og dette var ikke like rett frem som jeg regnet med, ble ganske mye kobling og fikkling bak instrumentpanelet for å få ting til å fungere, alt er jo speilvendt så man må måle ut og finne ut hvor de forskjellige tingene går. Speedometerkabelen var det ihvertfall ikke noe problem med, den smatt rett på plass.

Har også fått byttet ut turbotrykksmåleren med voltmeteret, litt triksing med teip, litt ledning og noen kabelsko så var den saken biff :wink:

Eneste tingen som gnager meg litt nå er KM standen, har ikke fått justert den da jeg ikke har lyst til å muligens ødlegge speedometeret for å finne ut hvordan jeg gjør det :?
det er jo bare å vri på hjula bak der det da..?
 #424248  av lasse

Spør du meg så spør jeg deg, litt av ett virvar av tannhjul bak der...
Og hjulene med tallene på sitter ganske godt fast, redd for å knekke noe i mekanismen om jeg tar i :?
 #425730  av lasse

inzane2012 skrev:du får finne deg en østeuropeer eller en pakistaner som selger bil og høre hva di gjør for å skru tilbake kmstanden :P

Fælt så fordomsfulle vi var her da!
Ting er ihvertfall på stell nå, fikk til å flytte over selve telleverket fra det opprinnelige instrumentet :wink: