TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Avensis fusker pÃ¥ høyt turtall og varm motor

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #422556  av JoneU

Hei!

Har en Avensis 99 mod. som har begynt å fuske. Problemet er som følger:
Kald motor: helt i orden
Varm motor: fortsatt helt i orden, fram til man kommer opp i ca. 4000 o/min - da begynner den helt plutselig å fuske (veldig) mye. Når den begynner å fuske så klarer jeg ikke øke turtallet mer, er nesten som å treffe sperra. Må da bare slippe opp gassen litt, så er den fin igjen.

Er som sagt helt i orden kald, og hvis en holder seg under 4000 o/min. NÃ¥r den er varm skjer det hver gang en kommer opp i dette turtallet.

Kom bare helt plutselig. Den første dagen jeg merket problemet så fusket den veldig mye på alle turtall, så måtte bare sette bilen fra meg. Dagen etterpå var den som beskrevet over, og har vært slik siden.

Er en 1.8l 7A-FE lean burn motor. Har søkt litt rundt på nettet og funnet 2 stk. som har hatt samme problemet - de skiftet veivakselsensoren.

Noen som har opplevd noe lignende?

På forhånd takk for svar,
mvh Jone.
 #422878  av Roye

Lenge siden det har blitt byttet bensinfilter?
 #423161  av JoneU

Det har sannsynligvis ikke vært skiftet noen gang. :? Har selv tenkt tanken om filteret kunne være tett, men har kommet frem til tre grunner for at jeg ikke tror det er dette som er problemet. For det første skjer det kun ved varm motor - drivstoffbehovet burde være like stort, om ikke større, ved kald motor. For det andre så er den helt fin opp til et visst turtall, ingen fusking i det hele tatt, før den så "sperrer" helt - det virker altså å være turtallet som er den avgjørende faktor for om fusking inntrer eller ikke. For det tredje, som jeg glemte å skrive i begynnelsen, har det seg slik at når den er varm så fusker den selv om jeg bare ruser den i fri. Da er jo belastningen lav, og drivstofforbruket ikke spesielt høyt. Men man kan aldri si helt sikkert :|

Jeg har bestilt en veivakselsensor - det gjenstår bare å bytte den. Får se hvordan det går etter dette.

Takk for svar :D

Jone.