Skrev at det "nesten ikke finnes en eneste seriøs aktør" og at jeg savnet god kundebehandling, slik de har hos toyota.
Har selv jobbet i bilbransjen for noen år siden.
Har derfor litt kunnskap og erfaring når jeg påstår at det finnes veldig få verksteder som gjør en ordentlig jobb. Det finnes noen, men få.
Av de 10+ verksteder jeg har vært borti med subaruen finnes det kun et verksted jeg vil sette igjen bilen hos, og det er ikke merkeverksted.
De driver ikke med oppretting, så derfor ble det valgt et annet verksted denne gang.
Grunnen til at jeg reagerte såpass kraftig var den holdingen jeg møtte.
Umiddelbart etter at jeg påpekte feil snudde stemningen fra at "vi skal gjøre en jobb for å tilfredstille kunden" til at " vi gjør jobben for pengene og kunden har aldri noe han skulle sagt"
Hadde de bare sagt at den nye lille skaden skulle rettes kjappest mulig og de var lei for at de hadde gått glipp av den, isteden for å si at det var min feil fordi jeg ikke hadde sett skaden og de reparerer bare det jeg har påpekt, så hadde saken vært en annen. Men de var veldig snare til å nekte for at de hadde laget skaden.
Denne skaden var akkurat i skjøten mellom forskjerm og fanger. Og den burde de absolutt sett når det demonterte og lakkerte fangeren. Var bare at lakken hadde skallet av og sprukket litt i skjøten, noe som er en typisk monteringsskade.
Samme med fangeren som ble lakkert uten å bli rettet. Dette handler bare om penger og å gjøre en kjapp og enkel jobb.
Og når jeg stiller meg kritisk til dette, og sier på en seriøs og pen måte at de gjerne kunne kontaktet meg slik vi ble enige om, og jeg får slengt tilbake at det er helt min skyld siden jeg ikke sa dette med full retting av fangerne for egen kost med en gang, etter jeg faktisk hadde fått inntrykk av at de ikke lakkerte halve fangere, fordi verksmesteren ordrett sa dette, så virker det useriøst for min del. Spesielt etter at jeg har gitt beskjed om at dette er en bil som blir tatt godt vare på.
Jeg fremla også dette på en høflig måte ved å si at her var det rom for læring og forbedringspotensiale. Var ikke frekk og antydet ikke at det var gjort en dårlig jobb.
De årene jeg jobbet på bilverksted var det samme regla. Kunden har aldri rett, og hvis kunden prøver å påstå noe annet er det bare å oppføre seg som en kødd, for da gidder ikke kunden å krangle. Spesielt hos tyske merker er det jo velkjent at kundemotakere får latterkrampe hver gang de hører ordet "garanti"
Men bare det at du får inntrykk av at jeg mener at ingenting er bra nok, tyder jo enten på jeg har for strenge krav til hvordan man behandler en kunde, eller at jeg kanskje ikke har noen som helst rett som kune og forbruker til å være kritisk til feil eller mangler vedørende en jobb?
Må bare si at når det gjelder håndtverkere generelt virker det som om de ikke godtar kritikk hvis man oppdager en feil eller mangel. Da gjør de alt de kan for skylde på kunden. Har samme erfaring med snekkere, brøytemannskap og elektrikkere i tilegg til bilmekainkere.
De går i forsvarsposisjon med gang man påpeker at noe er gjort feil eller uten tilfredstillende resultat. Og da er det høylytte protester med en gang, gjerne med et svar som direkte legger skylden på kunden, selv om kunden bare ville ha utført en jobb.
Siden jeg har vært i bilbransjen selv har jeg kanskje litt for høye forventinger til hvordan ting skal gjøres, i og med at jeg selv er utdannet i måten de skal gjøres på.
Men alikevel forbauser det meg at det finnes såpass mange i bransjen med såpass lite yrkesstolthet som det gjør.
Har jo selv mange kontakter i bransjen, og vet om mange som er flinke. Desverre virker det som om de fleste flinke gir seg etterhvert, og de bytter til bedre betalt jobber som er mer givende enn å bli skjelt ut av sjefen på verkstedet fordi man er for nøye og bruker for lang tid på jobb. Alt skal jo gjøres fortere enn oppsatt tid, ellers tjener ikke verkstedet noe særlig penger.
Det finnes noen få verksteder som har skjønt dette med viktigheten av godt arbied og fornøyd kundekrets. De lever i mye bedre velgående enn de fleste merkeverksteder som bare lever av at det finnes så mange biler av merket de reparer uansett, så noen misfornøyde kunder fra eller til er ikke så nøye.
Ingen er tøffere enn toget! Hilsen lokføreren
1995 Mr2 Gti.
2014 Lexus IS 300h F-sport.