TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • 3S-GTE registrering

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #425695  av EspenV
 
Hei.
Har tenkt å kjøpe meg en MR2 91mod, og har lyst å putte en 3sgte motor i den.
Så, jeg lurte på om noen har peiling på om det er mulig å få den registrert i Norge, uten alt for mye tull.
 #425698  av lasse
 
Hei!

Er nok ikke så lett å få til dette, er noen få som har fått det til, men det har nok vært litt pga uvitenhet hos biltilsynet...
Det er ganske mange tråder om akkurat dette emnet, du finner dem fort om du bruker søk funksjonen litt :)
 #425699  av EspenV
 
Takk for svar.

Vell, der gikk det prosjektet i dass, det var surt å høre.
De er gode til å passe på at vi ikker det alt for gøy i dette landet.
 #425700  av lasse
 
Ja dessverre...
Trikset er å få tak i en bil som er original som turbo, eller å bygge om uten å godkjenne.
 #425701  av EspenV
 
Så der håp, kan tenke meg at orginal turboer er ganske sjeldne?
Bygge om uten godkjenning er noe jeg ikke vil vase meg borti, skulle uhellet ver ute så sitter man i saksa.
 #425709  av inzane2012
 
Er vel noen her på forumet som har fått godkjent ombygging fra 3sge til 3sgte. Og er til og med en kar her som har fått godkjent ombygging til turbo på en mr2 MKI, noe som er ganske imponerendes siden den bilen aldri ble levert med turbo en gang.

Det du vertfall må gjøre er å samle sammen ALL dokumentasjon som er å få tak i om både NA utgaven og turbo utgaven. Hør med ditt lokale vegvesen hva di krever av dokumentasjon. Få ett verksted til å dokumentere at ombyggingen er gjort forsvarlig osv, samt sørge for å betale avgiften for effektøkningen.

Ikke gi opp med en gang, prøv å få en god tone med ditt lokale vegvesen først, virker disse folka helt umulige, så kan du høre med ett annet kontor. Virker som det er liten eller ingen komunikasjon mellom di forskjellige kontorene til vegvesenet. Og få vite nøyaktig hva du må gjøre, få dette helst dokumentert og signert så di ikke kan vri seg unna senere :)
 #425710  av sykoturbo
 
Hei
Jeg la ned 3 år på et slikt prosjekt men problemet er og få papirrene av svensen på toyota norge.

Papirene jeg snakker om er dokumentasjon på at gti karosseriet tåller turbomotor.
Jeg var i flensburg for 2år siden i tyskland på tuv for og prøve og finne papirer til min bil, men det va bomtur.
De kunne kjøre en test på bilen for 35000kr men då vraket dei den for og finne ut av det (kolisjonstest).

Klarer vi og få til biltilsyn som sverge som godkjener amatørombygging av biler får vi godkjent dette prosjekt.
 #425711  av Audun F
 
sykoturbo skrev:Hei
Jeg la ned 3 år på et slikt prosjekt men problemet er og få papirrene av svensen på toyota norge.

Papirene jeg snakker om er dokumentasjon på at gti karosseriet tåller turbomotor.
[...]
Eksisterer det slike papirer? Eller er det kun snakk om matching av delefilmer?
 #425727  av sykoturbo
 
Ja det jør det. Det skal vere biler i norge som er godkjent på dette papir som en del av dukometasjon.
Den andre delen er at biltilsynet blomberer 5stk hoveddeler som må flyttes fra turbo til gti. Der fekk jeg beskjed om at det var motor, gir, bakstiling, forstiling og bremser.

De som har fått dette godkjent har jobbet på toyota verksted. Jeg tror det kan vere dukomentasjon forfalskning inne i bilde også, men det får jeg ingen svar på av toyota norge v/svensen som har med dukumentasjon.
 #425728  av Zepticon
 
sykoturbo skrev:Klarer vi og få til biltilsyn som sverge som godkjener amatørombygging av biler får vi godkjent dette prosjekt.
Nei :P
Det regelverket som er på tur har ingenting med ombygging å gjøre, det har med bygging å gjøre. DVS du må registrere alt på nytt, du må imøtekomme et vekt per effekt krav, samt være blandt de heldige 50stk i året som får godkjennt søknaden :P
 #425741  av David
 
blir svært dyrt å måtte betale 500k i avgifter til staten da...
en 3gen 3sgte vil aldri klare dagens avgiftskrav heller..

det jeg stusser litt på, er at hvis de skal ha papirer fra tuv tyskland
og tuv tyskland tilbyr kræsjtest for 35k
1: hvor fort blir en kræsjtest kjørt i - langsomt
2: er en 3sge sugemotor i stand til å oppnå denne farten? - ja
3: er vektøkning på ombygningen så stor at tillatt totaltvekt må økes? - nei
4: utgjør vektforskjellen forskjell i kræsjtesten? - like mye som dagligvarer fra butikken vil utgjøre.
 #425762  av inzane2012
 
Vil tro at om du får ett toyota verksted til å gjøre ombyggingen, og samtidig få di til å skaffe nødvendig dokumentasjon, så blir godkjenning "lettere". Bakdelen da er jo selvfølgelig at det blir en god del dyrere.
 #425765  av mr2storbrua
 
David skrev:en 3gen 3sgte vil aldri klare dagens avgiftskrav heller..
Nå har ikke jeg satt meg altfor godt inn i krav i forbindelse med ombygging, men skal ikke den nye motoren tilfredstille de krava som gjaldt på det tidspunktet bilen ble laget? Altså dersom du setter i en 97-mod 3gen 3sgte i en 91-mod SW20 i dag, så er det krava fra 1991 som gjelder og ikke for 2013?
 #425767  av sykoturbo
 
mr2storbrua skrev:
David skrev:en 3gen 3sgte vil aldri klare dagens avgiftskrav heller..
Nå har ikke jeg satt meg altfor godt inn i krav i forbindelse med ombygging, men skal ikke den nye motoren tilfredstille de krava som gjaldt på det tidspunktet bilen ble laget? Altså dersom du setter i en 97-mod 3gen 3sgte i en 91-mod SW20 i dag, så er det krava fra 1991 som gjelder og ikke for 2013?
Dette er riktig.
 #426506  av inzane2012
 
uansett, så er det best og starte hos biltilsynet. Få vite av di nøyaktig hva di krever av dokumentasjon. Får du blankt nei der, så forhør deg med en annen stasjon, siden det virker som det er null kommunikasjon fra sentralt hold og stasjonene seg i mellom om hva som trengs og ikke. Og som sagt så har MR2i her på forumet klart å få godkjent ombygging av en mr2 mk1 fra NA til tubro, noe denne bilen aldri har blitt levert med. Så ingenting er umulig, det kan bare ta veldig lang tid :P