TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Rust, innbrudd og prepp for hellakkering. Div spørsmÃ¥l.

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #428351  av Scoop

Hadde en narkisj*vel som slo inn låsen i bilen min, og kom seg inn i bil, og deretter hus... Tok dritten på fersk gjerning i garasjen, selv iført kun boksershorts....... Nok om det (koker i blodet igjen...).

Uansett, førerdør er skikkelig herpa rundt lås, og innvendig. Samtidig begynner den å ruste i fremste nedre hjørne (som vanlig generelt sett) på begge sider. Er det en sveisejobb, eller må hele dørskallet byttes? Er ikke helt gjennomrustet, men det bobler rundt kanten, og er tydelig rustet i søm.

I tillegg ble innbruddet et make/break øyeblikk for meg; hvor mye arbeid jeg skal legge i bilen når slike ting skjer/drite i det å bytte bil når ting skjærer seg. Forferdelig tanke, men møtte fullstendig veggen etter det innbruddet..

Preppe bilen for omlakkering bør være en relativt smal sak, dog tidskrevende (1200-1600 papir over hele bilen? Skriv GJERNE hvor lang tid en slik jobb tar gjort skikkelig, altså preppjobben). Hva annet bør gjøres når man først lakkerer? Fangere må av og tas skikkelig (ny grill, ny leppe, lakke selve støtfanger m.m) Vurderer bytte av vinge, bakluke og motorlokk pga bulker og skader/look. En del gummilister rundt targa og dør følger naturligvis med.. Og frontvindu..

Er naturligvis en dyr affære, men da blir han jo flott til slutt. Tips/svar/triks mottas som alltid med takk og stor takknemlighet. Er litt revet mellom to utganger av denne episoden.

Til info, ettermontert defa reddet dagen og garasjen, samt tok egenandelen på forsikring, men det forbanna f*ttetrynet kom seg unna. Gitt meg noen sko, hadde fyren aldri gått igjen. Beklager formulering, men er frustrert/fly forbanna...1!
 #428362  av ArildM

Hoff. Kjipe saker...
Vet ikke helt hva jeg skal svare deg på spørsmålene dine. Håper noen andre kan komme med syn på saken.
 #428374  av lasse

Utrolig kjipt det der...

Ang lakkering så er det greit å demontere fangere, listene langs sidene på bilen, ramma som går over bakvindu, motorlokk, deksler ved motorlokk, listene opp mot rutene på dørene, bakre sideruter, frontrute, luftinntak på sidene og innerskjermene foran. Var dette jeg demonterte når jeg lakkerte min, om du skal skifte farge er det litt værre, da må jo ALT av for å få lakkert skikkelig inne i dører osv...
 #428385  av Scoop

Takk for innspill, glemte å nevne at den skal hellakkeres i orginalfarge; sort. Men dørene trengs ikke å skrus av?
 #428387  av David

dersom du ikke skal lakkere innsiden av dør osv trenger du såklart ikke ta det av, det meste kan maskeres, men det er jo utrolig kjipt å bruke masse penger på hellakkering dersom det ser trist ut når du åpner døra.. men det får være opp til hver enkelt

dersom du pusser med 1200-1600 gjør du det forgjeves, fordi da har ikke lakken noe heft og vil trolig ramle av når du vasker den med høytrykk.
ved bruk av tett farge er siste finpuss med 600, og metallic 800

dør, dersom spora til låsen er rusta bort kan det være sveisejobb, kan enten være snakk om å bygge opp nye spor med sveis, eller bytte ut en liten del av dørplata.
om det holder å pusse/sandblåse, finner du ut når du pusser/sandblåser!