TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Motorolje 3SGTE og 4AGE20v

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #429595  av ArildM

Hva bruker folket? Har littegrann ventiltikking på 3SGTE'en, enkelte ganger og kun på tomgang. Dette er vel et umulig spørsmål å stille siden alle har forskjellige svar, og alt kommer an på bruken. Begge motorene blir brukt på det som er normal kjøring i mine øyne. Smokey brukes hver dag på vei til jobb, men ingen hardkjøring for noen av bilene. Med unntak av kanskje banekjøring en gang i året.

Snakket med Toyota på Stjørdal og de ville ha brukt 5w-30 på begge motorene, noen mening om det?

Hans Martin har brukt Felleskjøpolje på Smokey, så det spørs om man kjører den videre også. Holder det på traktorer til en 2-3mill holder det på en gammel Toyota også? :P
 #429600  av Mr2mr2

Jeg kjører 5W-30 iallefall ;)
 #429622  av tad

Trur du vil få litt forskjellige svar rundtom ang olje,nokon seier du skal bruke 5w30 olje,andre att du skal bruke 15w40 olje,t er ivertfall slike svar eg har fått av forskjellige folk rundtom,kan ta eit døme: eg fikk beskjed om å bruke heilsyntetisk olje på min 75 mod celica,då den motoren var laga fans da vel ikkje slik olje eingang.Den bilen brukar eg 15w 40 olje på.Er desse motorene du nevner so nye att det er beregna syntetisk olje på dei egentleg??
 #429625  av ArildM

Motorene er fra ~1996 (usikker på når 3.gen 3SGTE kom?), så det skal i alle fall gå greit med helsyntetisk.
All olje er vel i utgangspunktet den samme, bare at helsyntetisk er behandlet slik at den gir andre smøreegenskaper.
Det blir vel felleskjøpolje på begge :) Har aldri funnet et merke jeg har blitt helt fortrolig med, uten at oljen har vært årsaken til rådebankproblemene jeg har hatt med 4age motorene gjennom tidene. Er vel heller mangel på jenvlig skifte av olje og ellers stell med motoren som er årsaken til de fleste motorras.