TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • My Mr2 Mk1 supercharger.

  • Skryt, prat og kommentarer.
Skryt, prat og kommentarer.
 #430022  av ArildM
 
Rart at Dag (MR2i) fikk godkjent bytte til turbo på sin da :?
 #430031  av Mr2mr2
 
En turbo veier litt mindre da... vet ikke jeg :P
 #430039  av ArildM
 
Trolig. Superchargeren hadde jo E51 kasse og den veier en god del mer. Selve motoren i seg selv kan jeg ikke tro veier så veldig mye mer. Men drivverket er mye mer solid.
 #430051  av Mr2mr2
 
Vekte på original supercharger

Egenvekt uten fører: 1180 kg
Egenvekt med fører: 1255 kg
Tillatt totalvekt: 1420 kg
Max nyttelast: 165 kg

Min bil originalt:

Egenvekt uten fører: 1030 kg
Egenvekt med fører: 1105 kg
Tillatt totalvekt: 1260 kg
Max nyttelast: 155 kg
 #430052  av ArildM
 
Hadde bare Toyota norge kunne dokumentere at delene er like på latespec Mk1 både med og uten charger hadde alt vært så mye enklere... :roll:
 #430053  av Mr2mr2
 
jepp.....
 #430061  av Mr2mr2
 
Det står i søknaden at

"Tillat totalvekt kan ikke oppjusteres etter en slik ombygging med mindre fabrikanten tillater det"

Er det mulig i det hele tatt å få noe papirer på dette ifra Toyota? Selv om man finner noen som jobber på Toyota som har lyst å fikse dette for en ?
 #430076  av ArildM
 
Problemet er vel at dette må gå gjennom Toyota norge sentralt og at de er veldig skeptiske på å dele ut noe som helst av slik dokumentasjon...
Største håpet er vel regelverket for amatørbyggede kjøretøy, når enn det trer i kraft?

Et annet spørsmål er jo hvordan du ordlegger deg. Hvis du fremlegger det sånn at du vil foreta en moderat effektøkning ved å ettermontere original supercharger slik at effekten økes fra 125hk til 145hk vil jeg tro at de ser mye annerledes på saken enn om du søker om et komplett motorbytte ved å bytte både drivverk motor elektronikk osv med tilhørende vektendring.

Problemet er jo da om de skal foreta en vektundersøkelse når du skal vise bilen for godkjenning, og det da viser seg at du har lagt til for mye vekt. Det du da evt må gjøre er å montere orinalt drivverk for bilen slik at bilens totalvekt endres marginalt (i likhet med feks Dag sin bil der det kun er vekten av turbosystemet som er lagt til).

Trikset er vel å ordlegge seg korrekt og føye seg for enhver etterspørsel biltilsynet kommer med.
 #430077  av ArildM
 
Fordelen da er jo at eventuell inspektør på BT ikke ser at du har byttet motor, kun at du har lagt til original Supercharger, og for alt de vet med samme originale elektronikk, motorblokk, topp. Du kommer da kun inn under regelen om effektøkning på bil, og så lenge du holder deg under 145hk vil det tilsi at du ikke overskrider det som er innenfor regelverket.

Men da må du som sagt være forberedt på å bytte drivverket på bilen, det vil da si både girkasse og stikkakslingene.
Regner med du selv vet om du faktisk har E51 kasse, eller om det kun er motoren som er byttet slik at det står originalt dirvverk på den? Det kan du jo selvfølgelig måle ved å dra innom nærmeste vektstasjon slik at du får sett hva bilen din faktisk veier.
 #430078  av ArildM
 
Er ikke din bil en original latespec bil? Altså produsert sent i 1986 eller utover?
I så fall har du rare tall oppgitt i ditt vognkort...

Sjekket mitt vognkort:
Tillatt totalvekt 1330kg
Egenvekt med fører 1160kg
Tillatt nyttelast inkl passasjer 170kg

Ville eventuelt tatt dette opp med BT siden min er importbil godkjent på grunnlag av origianle Papirer sent ut fra Toyota sentralt i norge (med tilhørende spesifikasjoner og typegodkjenninger). Dette siden latespec originalt er tyngre enn tidligspec (som det ser ut som din er godkjent ut i fra, selv om det heller ikke helt stemmer med original salgsbrosjyre for tidlig spec Mk1).
 #430079  av ArildM
 
Igjen, mitt heteste tips er å svare på søknaden og høre hvordan de evt stiller seg til å kutte motorbytte, men bare montere original kompressor på bilen for å øke effekten fra 125hk til 145hk.
 #430093  av Mr2mr2
 
Min er en 1988 modell ja.

Jeg vet at jeg har girkasse, E51, clutch og stikkakslinger som hører til 4agze.

Bilen min er 100% lik en 1988 modell med 4agze ( i følge han som har bygd bilen, har personlig snakket med han)

Skal på tur i morgen for å veie bilen.

Jeg har og funnet nå litt mer info om en mr2 mk1 1986 mod. reg.nr. SP 92346 som er godkjent ombygd til 4agze. denne bilen har tilnærmet like vekter som bilen min har. lurer på hvordan han har fått til det....
 #430206  av Mr2mr2
 
er skikkelig heldig for tiden....

her for 2 uker siden, skulle vi sette utpå båten vår, og da var slip'en stengt for vedlikehold, men vi fikk båten utpå et annet sted selv om det var helt på grensen....

Nå i dag når jeg skulle ut å veie bilen, så var vekten stengt for reparasjon....

jaja..... for vente noen dager da....
 #430556  av Mr2mr2
 
Ble ikke noe veiing av bilen på denne vekten, fordi en måtte ha id kort for å få opp noen tall i det hele tatt :( så da på jeg ut på en trafikkstasjon å veie den :)

Var en tur oppom de nye huset, så bilen får "vent seg til det" :lol: :)



Mr2 Eco ? :mrgreen: :mrgreen: :lol:

 #430582  av Myklebust
 
Hehe.. "special limited e edition" :P
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 16