PROBLEMET har de skapt selv!
Hør nå her:
I gamle dager lastet jeg ned Mp3 filer som en helt. Det var dårlig utvalg i platebutikkene og jeg ville høre den musikken JEG ville høre NÅR jeg ville. Etter hvert som løsninger som spotify osv dukket opp så har jeg ikke lastet ned en eneste mp3fil. Nå hører jeg all musikken min, fult lovlig via spotify og jeg betaler for det med glede.
Men med film og serier er det straks mye verre. Også her vil folk se det de vil, når de vil. Men her oppstår problemet. Det er nemlig ikke mulig å se det du vil når du vil. Dette pga forskjellige serier og filmer er bundet opp mot forskjellige selskaper og kanaler. Så for å få tilgang til en gitt serie, f.eks Walking dead må du abbonere på en gitt kanal som kun finnes i en gitt kanal pakke. Men så følger du kanskje også med på Falling skies? men den går kun på en annen pakke... så da må du ha den og.. og slik holder det på. I værste fall kan du da risikere å betale 10.000 kr i måneden for alt mulig innhold, men likevel ikke ha tilgang på alt det du ønsker å se..
Dette er lite hensiktsmessig og fryktelig tungvindt.
Nå har netflix kommet som har en tanke som er god. Muligheten til å streame det du vil når du vil. Men det er ikke en fullgod tjeneste. De seriene som ligger der er som regel gamle, det nyeste av det nye finner du ikke der før lenge etterpå. Jeg ønsker å se en episode samme dagen som den går på tv! ikke et år etterpå.. Folk av den moderne verden er ikke villig til å vente! De vil ha ting med en gang. Dette må platebransjen/filmindustrien snart forstå! Det er Dette som er årsaken til piratkopiering. Folk laster ned serier og filmer så linjene gløder, ikke fordi det er så kjekt å være pirat, men fordi det ikke er mulig å få tak i det på annet vis!
Jeg som forbruker ANER ikke hvordan jeg skal få tilgang til alle de forskjellige seriene jeg følger med på uten å laste ned.. Gi meg ET godt alternativ som dekker alle mine behov så skal jeg med glede betale jeg. Ikke? Nei nettopp, det finnes ikke! pga det jeg har poengtert over. Og det er det som er elefanten i rommet her. Den bransjen der bør sette seg ned alle sammen og gå i seg selv å tenke over hvorfor nesten ingen piratkopierer musikk lenger, og hvordan de selv kan løse problemet.
Hadde det eksistert en tjeneste som netflix der ALT innhold var tilgjengelig, alle tenkelige serier og filmer tilgjengelig et tastetrykk unna så skulle jeg med glede betalt for det! Men jeg gidder ikke betale for en tjeneste som bare halveis dekker mine behov, og ikke det engang. Da må jeg uansett laste ned halvparten, og da kan jeg like gjerne laste ned alt..
Hvor vanskelig kan det være å bli enige om en ny standard, der alt er tilgjengelig og alle leverandører/skapere av innhold får betalt utifra hvor mange som ser akkurat deres show?
De må jo skjønne at om hele verden får tilgang til alt som er så vil folk se serier de ellers aldri ville visst eksisterte engang.
I dag kanselleres en hel masse gode serier pga sviktende seertall.. fordi serien tilfeldigvis går på en kanal et gitt klokkeslett, og fordi folk akkurat da heller vil se top model f.eks... Noe slikt ville vært ungått om man kunne hatt innholdet tilgjengelig via en universaltjeneste. Da kunne folk sett hva de ville når de ville. Dette er uten tvil fremtiden! Og de ville således også effektivt gjort så godt som slutt på all piratkopiering av serier og filmer... Så hva venter de på? Hvorfor tvilholder de på det gamle ubrukelige systemet som tydeligvis ikke fungerer? For disse gutta gjelder bare en ting, og det er å tjene penger. Det er vel ingen tvil om at de ville tjent penger på en slik tjeneste,
- MR2 TURBO -