TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Vil et 180km speedometer fungere i min bil?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #431723  av ArildM

Har et 180km speedometer liggende her som jeg holder på å modde litt, skal legge ut bilder senere.
Lurer bare på om det vil passe rett over i Smokey som har et 240km speedometer nå?
Så lenge pluggene passer burde det vel gå?

Skal modde inn turbotrykksmåler i orignal plassering for temp / trykkmåler.
Blir en billig, men meget OEM aktig mod for de som vil ha et cleant interiør som ikke skriker "hei jeg er en tuner og har bytta motor i bilen min" :)
 #431751  av lasse

Regner med du har speedometer fra en JDM bil?
Jeg har byttet speedometer i min, riktignok til 300km/t utgave, men mye er nok det samme, siden du sier bare å bytte plugg, så regner jeg også med at du har elektrisk speedometer? Regner med det bare er å få de riktige signalene dit de skal da ja, jeg har mekanisk speedometer, så trengte ikke tenke på akkurat den biten selv.
Men! Noen ting du bør tenke på, veldig lite er likt på JDM og EU instrumentene (for du må ha hele instrumentet, speedometer og turteller har byttet plass på JDM vs EU), varsellampene er på helt feil steder, JDM har i tillegg ikke de samme lampene som EU, jeg fikset det ved å bytte om de små plastduppedittene som er sjablongene til lampene, men du må også sørge for at riktig signal går til riktig lampe, begegn god tid med begge instrumentene foran deg, pip ut med multimeter hvor de forskjellige kobberbanene i printplata går, husk å ta ut alle pærer, ellers vil du bare pipe igjennom pærene.
Kjølevannstemp og bensinmåler har også byttet plass på JDM vs EU instrument, tror man kan bytte om målerene fra EU instrument, jeg gjorde ikke det så kan ikke si det helt sikkert.
Pinnene på pluggene i ledningsnettet i bilen er ganske enkelt å bytte om på, men usikker på om alle er lange nok fra den korteste pluggen til den lengst unna, jeg kjørte litt klipp og lim i tillegg på min bil.

Men husk for all del å være nøye med å få alle varsellampene riktig, litt kjipt om bremsevæskelyset skulle lyst og det ikke gjør det, samme med oljetrykket...
 #431756  av ArildM

Se prosjekttråden min.
Da tror jeg rett og slett jeg bare flytter over modden til det originale instrumentpanelet. Ble faktisk mindre jobb enn nødvendig å plassere turbotrykksmåler i instrumentpanelet, slipper nesten å kutte i plastikken i det hele tatt. Dermed fint å ha JDM panelet som "lekeplass" for å se hva som er mulig å gjøre :)

Takk for langt og detaljert svar, blir rett og slett for mye arbeid for min del det der.