TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• TV-anbefalinger

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #435845  av mr2storbrua

Skal kjøpe meg nytt TV, og så at blant annet Arild og Marius hadde en liten diskusjon i off-topic-tråden, så da tenkte jeg at jeg kunne spørre her :) Hvilket TV vil dere anbefale?

Krav:
Minst 50"
Budsjett rundt 10 000

Ellers ikke så strenge krav, kikka litt på enkelte LG-modeller tidligere med rammeløs design. Likte den designen godt, men vet jo at det er andre ting også som teller... Kommer til å bli brukt til å se filmer, fotball og diverse PS3-spilling :wink:
 #435847  av ArildM

Rammeløs design er ofte synonymt med lysinnslipp i kantene og clouding (hvor Samsung ofte kalles "King Clouding"). Tykkere ramme gjør at det er enklere å få lyst opp panelet rett (mer plass å bygge på).

De dyre Sony modellene har et meget bra bilde, men litt tunggrodde menyer (ikke at du sitter å blar i menyene på en tv døgnet rundt).

LG og Samsung har ok Smart-TV, selv om smart-tv ikke akkurat er helt perfekt, funker for Netflix og YouTube feks.

Panasonic Plasma om du skal se film i mørkt rom :)
 #435848  av ArildM

Hva med http://www.elkjop.no/product/tv-lyd-og- ... x-l50et60y ?
Kjøper du en TV på Elkjøp er det forøvrig bare å returnere uansett grunn innen 30 dager ( så lenge du ikke har knust den osv) :)
Det anbefales egentlig, da det er veldig vanskelig å se i butikk om en TV er bra eller ei, og selgerene ofte bare prøver å få solgt det de tjener mest på :lol:
 #435849  av inzane2012

jeg kan ikke si noe annet enn at jeg er ganske fornøyd med min samsung smart-tv... riktig nok så har jeg en litt eldre 7serie, så min er ikke toppspecc, men det jeg digger mest er samsung allshare. Du kobler opp tven på nettverket ditt, starter allshare på en pc hvor som helst i huset, legger innpå det du vil se, og så stikker du tven og du er klar. Funker veldig bra om du ikke har noen pc i nærheten av tven. En annen ting er og at om du har samsung telefon, så er det dritlett å vise filmer og bilder direkte fra mobilen til tven, fin funksjon på fest og sånt for å kjapt og enkelt viste ting til alle i rommet uten å sende mobilen rundt :)

En annen ting er jo og som arild sa det med netflix og youtube, i tillegg til disse så kan du laste ned mange flere videostreamings tjenester.
 #435857  av ArildM

Ingen tvil om at Samsung og LG er best på Smart funksjoner :)
7-8-9 serien av Samsung TV er også bra på bilde, kanskje ikke den grad av realisme som på feks Panasonic eller Sony sine toppmodeller, men veldig skarpt bilde med mye farger :)
 #435863  av inzane2012

er selv både fargeblind og har dårlig syn, så jeg må nok få en ekspert til å komme å stille inn bildet på min tv for å det skikkelig :)
Det viktigste for min del, er vertfall at det er en 100hz fullHD 24p tv, (200hz om det er 3D tv) og at den har bra sortnivå. Alt annet av fancy duppeditter og stæsj kan egentlig unnværes. Men går du fra en tv som har 24p til en som ikke har det, så kommer du FORT til å merke forskjellen :)
 #435864  av Mr2mr2

60" sharp ;)
 #435866  av ArildM

Sharp har faktisk veldig bra bilde :) Særlig Aquos baserte TV som henter noe av teknologien som Sharp kjøpte opp av Pioneer (?) :)
 #435870  av Mr2mr2

ja, bra bilde :)

men jeg har enda ikke tatt meg tid til å stille tv'n skikkelig inn på farger osv... :oops: :oops:
 #435872  av Zepticon

Jeg er ganske sikker på at så lenge du velger en av årets modeller, som koster ca 10.000kr, og på 50", og skal ha denne i stuen og bruke den så lenge det er lyst, så vil hvilken som hellst LED LCD tv gjøre nytten, og jeg tror ikke du kommer til å merke noen forskjell på modellene :)
 #435879  av mr2storbrua

Hehe, takk for svar, men jeg er egentlig fortsatt like usikker :lol: Mulig det beste er å gå i butikken og se på TV'ene og høre på kundebehandleren, men tviler vel egentlig på at jeg klarer å bestemme meg noe lettere da heller :roll: Men er prisklassen min på ca 10 000 å anbefale, eller kan man like gjerne gå ned noen tusen uten at man mister nevneverdig kvalitet? Eller burde man gå opp? :P
 #435881  av ArildM

Er egentlig som å si at du skal bruke 100'000 på en bil for så å spørre på åpen gate om hvilken bil som er best :wink:
Joda, du får en bra bil til 50'000. Og joda du får en enda bedre bil til 150'000 8) Men du får ikke en bil som både bruker 0,3l på mila, kjører som en sportsbil, har plass som en stasjonsvogn og offroadegenskapene til en terrengbil :)
Dra innom en butikk og se, tenk litt på hva du setter fokus på, er det bare snakk om ha ultrabra bilde til film? Skal du ha Smartfunksjoner? Skal du ha en som er designmessig pen? Du får ikke alt i en pakke så du må tenke på hva du selv vil ha før det kan gies no svar på hva som er å anbefale :)
Ellers er 10'000 en bra prisklasse, problemet er at du får en jævlig bra TV til 15'000, sånn som jeg ser det :) Evt får du også en bra tv til 7-8 lapper, igjen ingen fasit :wink:
 #435891  av inzane2012

eneste jeg kan si er gå for en tv som minst kjører 24p fullHD :) ellers så må du nesten bare se hva du finner, smart funksjon er ganske greit å ha vist du ikke har mulighet til å koble pcen direkt til tven, også antall HDMI innganger, 2 stk som er vanlig på di litt billigere blir fort veldig lite, har den USB inngang så er jo det og ganske greit å ha, da kan du enkelt koble til en ekstern harddisk, og dermed lett kunne ta opp program og sånt du kanskje vi se senere :)
 #435900  av celicat23

Dra til en butikk og få de som jobber der til å slå av alle sånne jukse funksjoner som liksom skal lage bedre flyt i bilde og se så på noe med litt panoreringer av kamera. Der skiller du fort ut driten fra det akseptable. Ta så og få de til å vise deg en helt sort skjerm og se på om bilde er helt sort eller har en masse flekker med lysegrått rundt om kring (clouding). Og litt vanskeligere: men det er også bra å få se ett helt hvitt bilde for å se hvor uniform lyset er over skjermen.

Anbefaler deg å ta en titt på sony sine modeller. Finner du sony KDL-55W905A på tilbud til 14.990kr igjen så bare løp å kjøp, det er virkelig ikke noe å tenke på.
 #435905  av ArildM

Den Sony TVen som du nevner Marius er helt rå! Ellers veldig mange gode tips fra Marius!
Om du har tid å vente kan jeg anbefale romjuls eller nyttårssalget, legg inn ordre på nettbutikken om du ikke har lyst å stå i kø med tullete folk. Blir trolig 8000 serie samsung eller noe annet til rå priser :)
Sony TV dukker også opp til knallpris innimellom, men det er aldri samme oppstyret da, blir litt oversett disse på tross av en utrolig bildekvalitet :)