TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Salgs krangel.

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #436107  av ArildM

Hadde han karen her hatt litt IQ hadde han ringt David, ikke bare for å si fra, men for å prøve å få enda mer for bilen.
Da hadde det blitt opp til David om den er verdt feks 35k om selger ville ha det. På denne måten hadde han fått en ryddig budrunde med høyeste bud vinner.
Å komme i etterkant av avtale hvor man vet at kjøper fører over depositum er jævla idiotisk. Greit han hadde ikke fått pengene på konto, men det har ingenting å si så lenge avtalen står. Kjip sak, tosk av en selger.
 #436111  av Myklebust

Heilt enig i at selgeren oppførte seg maksimalt tosk, men fortsatt ikkje overbevist om at dette bør anmeldes og tas opp i retten. Tviler ikkje på at David har sitt på det tørre forresten. Likevel: David og selgeren hadde ei avtale som selgeren dessverre trakk seg frå. Får David kjapt igjen depositumet så føler eg at dette er noke en må svelge. Hadde det vore en selger hos en forhandler som gjorde det slik så ville eg forstått reaksjonen her inne.

Avtale er avtale, men brytest avtala på det stadiet som det gjorde her, så er det meir en moralsk sak.

Kjenner meg litt igjen i situasjonen. For eksempel har eg i to tilfeller avtalt å komme for å sjå på en bil (først en MR2 MK1, deretter en Celica T18), har sagt når eg kjem og at eg er veldig interessert. Altså "er det ikkje store feil, så kjøper eg"-varianten. Begge disse to gangene blei eg oppringt seinare på kvelden og då var bilen solgt. Selgeren fekk et betre tilbud og tok det. Så eg kjenner den skuffelsen! Så var det en Carina GTi eg avtalte kjøp på. Selgeren skulle ordne EU-godkjenning og så sende bilen nedover til meg med hurtigruta. Så ser eg at bilen er solgt på finn.no. Tar kontakt og får til svar at "det er ingen fare", selgeren venter berre på deler. Her opplyser han altså at han anser bilen som solgt (til meg). Det går ei tid, og eg prøver å kontakte selger igjen. Ikkje svar. Har ikkje hørt noke sia.

Så sånn føler eg at privatmarkedet er. Skudd for baugen er å forvente. Beklager om eg gikk litt "off-topic" her :)
 #436114  av sykoturbo

Myklebust skrev:Heilt enig i at selgeren oppførte seg maksimalt tosk, men fortsatt ikkje overbevist om at dette bør anmeldes og tas opp i retten. Tviler ikkje på at David har sitt på det tørre forresten. Likevel: David og selgeren hadde ei avtale som selgeren dessverre trakk seg frå. Får David kjapt igjen depositumet så føler eg at dette er noke en må svelge. Hadde det vore en selger hos en forhandler som gjorde det slik så ville eg forstått reaksjonen her inne.

Avtale er avtale, men brytest avtala på det stadiet som det gjorde her, så er det meir en moralsk sak.

Kjenner meg litt igjen i situasjonen. For eksempel har eg i to tilfeller avtalt å komme for å sjå på en bil (først en MR2 MK1, deretter en Celica T18), har sagt når eg kjem og at eg er veldig interessert. Altså "er det ikkje store feil, så kjøper eg"-varianten. Begge disse to gangene blei eg oppringt seinare på kvelden og då var bilen solgt. Selgeren fekk et betre tilbud og tok det. Så eg kjenner den skuffelsen! Så var det en Carina GTi eg avtalte kjøp på. Selgeren skulle ordne EU-godkjenning og så sende bilen nedover til meg med hurtigruta. Så ser eg at bilen er solgt på finn.no. Tar kontakt og får til svar at "det er ingen fare", selgeren venter berre på deler. Her opplyser han altså at han anser bilen som solgt (til meg). Det går ei tid, og eg prøver å kontakte selger igjen. Ikkje svar. Har ikkje hørt noke sia.
Så sånn føler eg at privatmarkedet er. Skudd for baugen er å forvente. Beklager om eg gikk litt "off-topic" her :)

Skjønner hva du mener, men en selger er en selger om han er privat eller forhandler vi har kjøpslover i Norge.

Han burde ha forklart saken til David og ikke minst betalt de 5000k til bakers når han selger bilen til en annen. Det er litt rart heile greia syntes jeg.
 #436115  av mr2pondus

Alt står å faller på om dipositumet returneres umiddelbart. Hvis det tilbakebetales,er jeg enig med myklebust om dette er en kjip greie som man nok må svelge.
Derimot om pengene beholdes er det en helt annen sak. Da er det regelrett svindel.
 #436117  av Inz4ne

Det er vel strengt tatt svindel selvom han får tilbake pengene sine da selger bryter det som kan kalles for en juridisk bindende avtale.
 #436118  av mr2pondus

Inz4ne skrev:Det er vel strengt tatt svindel selvom han får tilbake pengene sine da selger bryter det som kan kalles for en juridisk bindende avtale.
Snytt vil jeg kalle det. Kommer pengene tilbake har ikke david tapt noe.
 #436120  av mr2pondus

David skrev:Jo det har jeg vel! Jeg har tapt bilen jeg hadde avtale om å kjøpe!

Det gjenstår å se om dep. Blir tilbakebetalt..
Jo det er så det.men det vil neppe lønne seg å gå videre med. Pengene er en selfølge å få igjen.
SÃ¥nn sett har du da tapt en bil du aldri har hatt. Det er kjipt nok,men kan neppe kalles svindel siden selger da ikke har loppet deg for penger.( Forutsetter nok en gang at de 5 lappene kommer i retur)
 #436122  av David

det gjenstår å se..

svindel - svindelforsøk - bedrageri - lureri har mange ord, poenget er at han er en dust som man ikke kan stole på.
avtalen som ble gjort muntlig var at bilen var solgt til meg usett. og depositum skulle betales for å gi han en garanti.

dersom man har problemer med å forstå det, så bør man ikke selge bil.
 #436123  av mr2pondus

David skrev:det gjenstår å se..

svindel - svindelforsøk - bedrageri - lureri har mange ord, poenget er at han er en dust som man ikke kan stole på.
avtalen som ble gjort muntlig var at bilen var solgt til meg usett. og depositum skulle betales for å gi han en garanti.

dersom man har problemer med å forstå det, så bør man ikke selge bil.
Helt enig i at fremgangsmåten er håpløs. Personlig hadde jeg gitt blaffen i å forfølge det,hvis pengene kommer tilbake.
Kommer ikke de,er det noe helt annet.
 #436133  av Morkets

Kjip sak dette. Synd å miste bilen man har lyst på. Men, jeg tror også du bare bør legge denne saken bak deg, så fremst at du får depositumet tilbake. Det dukker nok opp et alternativ ska du se :)
 #436140  av ArildM

Tror det handler om det norske folks respekt for andre folk også jeg, hvis man må regne med at "Skudd for baugen er å forvente" når man skal handle bil, synes jeg det Norske folk har en jævla dårlig måte å behandle medmennesker på. Arroganse? Sånn sett mener jeg at flere bør lage saker utav dette, for å skape en normal kultur og respekt ved salg og kjøp av bil.
 #436147  av Myklebust

Kva med å lage til en artikkel her på forumet om korleis en vil at kjøp og salg skal vere? Altså forklaring av selgeren si rolle, kjøperen si rolle osv. First the forum then the Norway, liksom :mrgreen:
 #436150  av mr2storbrua

Står jo svart på hvitt i avtaleloven hvordan en avtale fungerer, så er vel til ingen nytte at vi prøver å forandre det :wink: At selgeren i dette tilfelle har brutt avtalen er det ingen tvil om, så er det opp til David hva han vil gjøre med det. Personlig så syns jeg ikke det gjør noe om selger faktisk må ta konsekvenser, ikke bare fordi han har brutt loven, men også pga måten han oppførte seg mot David. Frekkhet burde straffes, det kommer det ingenting godt utav :wink:
 #436154  av Makk

Personlig venter jeg på at beskrevne selger dukker opp og poster, så er catfighten igang "grabs popcorn" :P