TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Olje til tunet 3S-GTE?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #435882  av diracdeltafunction

Jeg ble fortalt av tidligere eier av MR2en min å bruke oljen "Castrol Magnatec 10W-40", og skifte ved hver kjørte 5000 km.

Hva synes dere om dette? Høres oljen rimelig ut, hva med intervallet? Hvor ofte bør jeg skifte oljefilter?

Hvor kjøper dere oljen fra? Hvor er det rimelig å kjøpe?

Om det er relevant så er 3S-GTE-motoren tunet/modifisert som beskrevet i starten av denne tråden: viewtopic.php?f=33&t=42478

Edit: Hvordan en kjører har vel noe å si også? Ikke noe banekjøring. Jeg kjører med den la oss si noen ganger i uken kanskje, jeg har ikke tenkt å kjøre når saltingen av veiene starter (om lav temperatur ute har noe å si, dog, det er jo allerede ganske kaldt). Når jeg kjører er det stort sett rolig men drar motoren av og til opp til turtallsperren, etter jeg antar den har blitt varm (ja, jeg mangler temperaturmåler for oljen).
 #435885  av Makk

Tjukk olje er bad for bizniz når det er kaldt ute, noe mer enn 10-40 er ivertfall ikke å anbefale. 10w40 er fin, da bruker bilen nok ikke så mye heller mellom hvert skift.

Men uansett så skal du vanskelig gjøre feil om du holder deg til Castrol, Valvoline, penzoil etc etc.. olje er olje sier noen, men det er rein bullshit, hold deg til premium merker.

Kjøp en god kvalitets semi synth så er du sikra til ditt bruk.

Tror ikke fullsynth er helt å anbefale på eldre motorer... har ivertfall blitt "oppdrukket" på samtlige biler jeg noen gang har hatt, de er generelt tynnere.

F, eks en mc jeg hadde engang skulle ha 20w50 mineral... høres merkelig ut på en 12k rpm R motor, men som sagt det var jo en eldre sak :) og uten?? Clutchslip å et heelvettes forbruk hehhehe
 #435886  av diracdeltafunction

Makk skrev:Tjukk olje er bad for bizniz når det er kaldt ute, noe mer enn 10-40 er ivertfall ikke å anbefale. 10w40 er fin, da bruker bilen nok ikke så mye heller mellom hvert skift.

Men uansett så skal du vanskelig gjøre feil om du holder deg til Castrol, Valvoline, penzoil etc etc.. olje er olje sier noen, men det er rein bullshit, hold deg til premium merker.

Kjøp en god kvalitets semi synth så er du sikra til ditt bruk.

Tror ikke fullsynth er helt å anbefale på eldre motorer... har ivertfall blitt "oppdrukket" på samtlige biler jeg noen gang har hatt, de er generelt tynnere.

F, eks en mc jeg hadde engang skulle ha 20w50 mineral... høres merkelig ut på en 12k rpm R motor, men som sagt det var jo en eldre sak :) og uten?? Clutchslip å et heelvettes forbruk hehhehe
Jeg skjønner. Takk for informasjonen.

Denne motoren ble dog overhalt i 2008 og har bare kjørt ca. 25 000 km siden den gang. Jeg vet ikke om det har noe å si når du sier "eldre motorer", om du tenker gammeldags design eller generell alder/slitasje?
 #435888  av ArildM

Begge deler, en sliten motor kan bruke mye olje hvis du kjører fullsyntetisk da den er tynnere enn mineralolje. Mens gamle motorer ofte er laget for mineralolje, og enkelte påstår de ikke tåler tynn olje.

3SGTE funker fint med helsyntetisk olje her. Kjører på Felleskjøpolje og det har også forrige eier gjort siden han fikk bytta til 3SGTE i min bil for mange år siden. Castrol går jo også for å være bra olje. Jeg tror nok hyppighet på oljeskift er minst like viktig som merket man kjøper :) Felleskjøpoljen funker på landbrukskjøretøy som har motorer som koster flere hundre tusen, så da holder det på en 3SGTE også :)
 #435890  av diracdeltafunction

ArildM skrev:Begge deler, en sliten motor kan bruke mye olje hvis du kjører fullsyntetisk da den er tynnere enn mineralolje. Mens gamle motorer ofte er laget for mineralolje, og enkelte påstår de ikke tåler tynn olje.

3SGTE funker fint med helsyntetisk olje her. Kjører på Felleskjøpolje og det har også forrige eier gjort siden han fikk bytta til 3SGTE i min bil for mange år siden. Castrol går jo også for å være bra olje. Jeg tror nok hyppighet på oljeskift er minst like viktig som merket man kjøper :) Felleskjøpoljen funker på landbrukskjøretøy som har motorer som koster flere hundre tusen, så da holder det på en 3SGTE også :)
Så et trygt valg er ihvertfall 10W-40, er det greit med intervaller på 5000 km? Hva med oljefilter?
 #435892  av Makk

ArildM skrev:Begge deler, en sliten motor kan bruke mye olje hvis du kjører fullsyntetisk da den er tynnere enn mineralolje. Mens gamle motorer ofte er laget for mineralolje, og enkelte påstår de ikke tåler tynn olje.

Dem koster ganske mye ja, men husk at dem opererer med et vesentlig lavere turtall. Jeg hadde ikke ville hatt traktorolje på bilen min viss jeg planla å kile turtalssperre hver kveld :D

Jeg jobbet en stund på AK og oljen til slikt utstyr er helt suveren til vanlig bruk da den smører godt.. jeg vil som sagt tro den kommer til kort i en trimma motor som du skal pløye gummi avogtil med :)
 #435898  av ArildM

Den helsyntetiske olja til Felleskjøpet er 5W-40, ergo bør viskositeten være lik andre oljer med samme spesifikasjoner, og ergo være i samme tykkelse som en annen olje med samme viskositet på et hvilket som helst turtall? :)
Viskositet blir definert som et fluids (en gass eller en væskes) egenskap ved hvordan motsetningen av de forskjellige lag i fluidet beveger seg i forskjellige hastigheter. Det vil si hvor tyktflytende væsken er. Væskens motstand virker da som en spenning i strømretningen mellom lag som beveger seg i forhold til hverandre. SI-enheten for viskositet er pascalsekund (Pa·s), men centipoise er også mye brukt. 1 poise = 100 centipoise = 0,1 Pa·s. En lav viskositet gir tyntflytende væske, høy viskositet innebærer en tykk/seig konsistens.
Jeg kjørte Mobil1 på den ene 20v motoren min, hadde dårlig oljetrykk og etter få mnd fikk jeg rådebank. Var det olja eller motoren sin skyld? Motoren hadde stått ute i regn og vært brukt til rallybruk før jeg kjøpte den, men hvem vet? Alle har forskjellige erfaringer med olje, og alle har sitt merke de sverger til :) Det er en billig investering å bytte olje jevnlig, og å samtidig kjøpe en bra olje. DET er uansett sikkert :)
 #435906  av Makk

Et av nøkkelorda er vel gjerne forskjellige additiver. For eksempel prøver du å bruke bilolje på mc så brenner du clutchen hehe.

Regner med det ikke står "heavy duty diesel" på dunken din :D
 #436205  av FireWalk

Så lenge oljen oppfyller kravene til kvalitet angitt for motoren så spiller det ingen rolle hva slags merke det er. Jeg har brukt mye forskjellig olje og har aldri merket noen forskjell fra eller til. For min del blir det litt som å stikke på HIFI klubben der selgeren vil påstå at at en høytaler til 100.000 spiller så mye finere enn en til 30.000... Noen vil nok påstå at det er tilfelle men faktum er at det menneskelige øret ikke er kapabel til å høre forskjeller i det spekteret som de marginale forskjellene gjenspeiler.

Så over til olje. Olje fra felleskjøpet som oppfyller gitte krav er nok akkurat like god som den dyreste olja på mekonomen som oppfyller de samme kravene. Blir litt som Melk fra Q meieriet vs Melk fra Tine.. smaker sikkert litt forrskjellig men inneholder akkurat det samme og kroppen vil nok ikke ha noe bedre av den ene vs den andre.

Har selv kjørt på biltema olje de 5 siste åra uten problem. Da er motoren trimmet til godt opp mot 500 hk og turbotrykk på opp mot 2,5 bar på det meste og rundt 2 bar på daglig basis. Etter årevis med kjøring på biltema olje har jeg demontert hele motoren for overhaling av diverse slitedeler, og alt ser like fint ut som motorer som utelukkende har blitt kjørt på dyre "kvalitetsoljer".

Det sier vel seg selv med tanke på hvor mye juling denne motoren får at hadde olja vært crap så hadde den vært i tusen biter for lenge siden..

Biltema olje er forøvrig akkurat det samme som statoil olje, bare annen etikett har jeg fått bekreftet fra en tidligere kollega av fra Opel som nå har begynt å jobbe på delelageret til biltema her.

Edit: Det viktigste etter min mening er ikke hvilken type olje du bruker, men at du bytter olje ofte nok. Jo mer slitt motor du har jo oftere bør du bytte pga en slitt motor vil føre til at olje blir fortere forrurenset og dermed mister smøreegenskapene sine fortere også.

Jeg skal vedde sjelen min på at det er bedre å kjøre på den billigste olja du får tak i og bytte dobbelt så ofte enn å kjøre dobbelt så lenge mellom hver interval på den dyreste. :mrgreen:

Er du glad i motoren din, bytt olja relativt ofte. Det er det eneste som har noe å si for levetid på motoren.
 #436212  av ArildM

Takk for innspill, tenker akkurat det samme som deg firewalk :) Intervallene på Oljeskift har nok mye mer å si så lenge en bruker olje med de rette spesifikasjonene.
 #436234  av sleeper

Firewalk: du har nok mye rett i det du sier, og hyppige oljeskift er nok viktig for at ting skal holde lenge.
men akkurat dette med at biltema olja er samme olje som statoil sin olje er nok litt feil, oljer som f.eks biltema går som regel på anbud, dvs at de som kan levere det beste tilbudet til biltema får tilslag på og tappe\levere olje ut den tiden anbudet gjelder.
Så at den på et tidspunkt har vært statoil olje, stemmer sikkert. Men det behøver ikke bety at det er det nå..
 #436620  av marlboro1310

Valvoline Durablend 5\40 eller 10\40 ... 8)