TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Privatist i Matte R1/R2 og Fysikk 1 søker hjelp og støtte!

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #435685  av Myklebust

Skjønner ka som blir gjort når eg ser et eksempel av det, men eg klarer berre ikkje tenke meg til det når eg skal gjere det sjøl. Kan rote meg fram til rett svar, men får ikkje flyten :P

Og forresten:
Sarlacc skrev:Stor respekt for folk som jobber og studerer samtidig!
Ha ikkje for stor respekt for meg før eg har stått til eksamen i november. Det kan vere eg stryker og :roll:
 #435709  av Zepticon

Myklebust skrev:Skjønner ka som blir gjort når eg ser et eksempel av det, men eg klarer berre ikkje tenke meg til det når eg skal gjere det sjøl. Kan rote meg fram til rett svar, men får ikkje flyten :P

Og forresten:
Ha ikkje for stor respekt for meg før eg har stått til eksamen i november. Det kan vere eg stryker og :roll:
Det kommer plutselig desverre. når noe klikker på plass. JEg har vært der selv, og det føles helt håpløst før det går opp ett lys :)
 #435718  av Sarlacc

Zepticon skrev:
Myklebust skrev:Skjønner ka som blir gjort når eg ser et eksempel av det, men eg klarer berre ikkje tenke meg til det når eg skal gjere det sjøl. Kan rote meg fram til rett svar, men får ikkje flyten :P

Og forresten:
Det kommer plutselig desverre. når noe klikker på plass. JEg har vært der selv, og det føles helt håpløst før det går opp ett lys :)
Ja, det er det der lyset. Jeg har også vært der.

Og jeg har respekt for folk som prøver, som gjør en innsats, uavhengig av resultatet.... Eksamen er oppskrytt Bilde
 #436019  av Myklebust

Lyset gikk opp for polynomdivisjon! :D Tanken er jo at når en har gått gjennom et uttrykk (f.eks. 2x^2 + x + 2 : x - 2) så er en ferdig med det, og har laga til et nytt steg som en skal gjere "det samme" med.. Vanskelig å forklare matte.. :roll:
Vedlegg
IMAG0310 2000px.jpg
IMAG0310 2000px.jpg (859.29 kiB) Vist 6744 ganger
Sist redigert av Myklebust den 21 okt 2013 22:31, redigert 1 gang totalt.
 #436151  av Victorian

Trenger litt hjelp med vektorregning..

Oppgave 6.11
"Finn tallet a slik at vektorene blir parallelle.

c)
[a+1, 2] og [3, 2a-2]

t [a+1, 2] = [3, 2a-2]

[(a+1)t, 2t] = [3, 2a-2]

2t = 2a-2
t= (2a-2)\2
t=a-1

(a+1)t = 3
(a+1)(a-1) = 3

a^2 - 1^2 = 3
a^2 - 1 = 3
a^2 = 3+1
a^2 = 4
kvadratrot av a^2 og 4 = 2

Dermed får jeg at vektorene er parallelle, begge kan multipliseres med t=(a-1) for å få samsvarende x og y verdier.
Men i fasiten er svaret "ikke parallelle", er det meg eller fasit som har feil?

Edit: Glem det, jeg så på feil sted i fasiten. Fasitsvaret er a=2 eller a=-2 :)
 #436177  av Mr2mr2

var ferdig med matte på vg1 jeg :D
 #436206  av Myklebust

inzane2012 skrev:kjenner jeg blir fysisk dårlig av å se på detta der...
Jepp, samma her :lol: datt heilt ut då vi begynte med vektorer på forkurset..

Har fått litt problem med "resten av en polynomdivisjon". Greia med det er at man skal dividere uten å faktisk utføre polynomdivisjonen. Man har et nullpunkt (f.eks er 3 nullpunktet til (x - 3)) som man skal sette inn for x i første leddet av polynomdivisjonen. Har man f.eks polynomdivisjonen ((2x^2 + 5x - 4) : (x - 3)) så setter man inn 3 for x i (2x^2 + 5x - 4), som altså blir 2 * 3^2 + 5 * 3 - 4. Svara mine er rette så lenge det er negative tal i (x +/- N), men blir alltid feil når dei er positive..

For ordens skyld mener eg nullpunktet til (x + 3) er -3. Blir feil i samme oppgåva om eg prøver med 3 og. Er nesten så eg mener fasit er feil!

Skal prøve å laste opp bilde av oppgåva imårra.
 #436665  av Myklebust

Fant ut av det. Var eg som rekna feil etter å ha satt inn verdi for x-en.. negativ ganger negativ blir positiv! :)
Vedlegg
IMAG0400 2000px.jpg
IMAG0400 2000px.jpg (525.1 kiB) Vist 6684 ganger
IMAG0431 2000px.jpg
IMAG0431 2000px.jpg (692.86 kiB) Vist 6684 ganger
 #436747  av Myklebust

Kan noken sei meg kva eg har gjort feil her? Eg faktoriserer polynomer. Har gått fint hittil, men på denne får eg feil svar utifrå fasit. Kvadratrota av null er jo null? Dermed berre ei løysing?

Mitt svar er (x - 3)(x + 2), fasit seier 2(x - 3)(x + 2)^2.
Vedlegg
IMAG0454 2000px.jpg
IMAG0454 2000px.jpg (727.48 kiB) Vist 6669 ganger
 #436749  av Victorian

Kan noken sei meg kva eg har gjort feil her? Eg faktoriserer polynomer. Har gått fint hittil, men på denne får eg feil svar utifrå fasit. Kvadratrota av null er jo null? Dermed berre ei løysing?

Mitt svar er (x - 3)(x + 2), fasit seier 2(x - 3)(x + 2)^2.

2x^2+8x+8 = 2 (x+2)(x+2)

Det er hoderegning så trenger ikke formel, det du dividerte polynomet med helt i starten er også en faktor (x-3). Derfor blir svaret 2 (x-3) (x+2) (x+2) eller 2(x-3)(x+2)^2

Jeg bruker ikke andregradsformelen ofte og kan ikke gi noen god forklaring på hvorfor den bare gir en løsning. Det må du spørre en lærer om :D

De fleste andregradslikninger jeg har sett kan faktoriseres enkelt med å finne to tall som addert sammen blir b og multiplisert sammen blir c.
X^2 - 5x + 6 = (x - 2) (x - 3)
Fordi (-2)+(-3)=-5
Og (-2)*(-3)= 6

Veldig raskt og lettvint, bruker ikke andregradsformel hvis jeg kan slippe :D
 #436751  av Myklebust

Victorian skrev:Det er hoderegning så trenger ikke formel
Haha, det kan du sei! :lol:
Victorian skrev:det du dividerte polynomet med helt i starten er også en faktor (x-3)
Ja? Det har eg jo med. Skal det skrives to ganger? Åffer det då? :?
Victorian skrev:Jeg bruker ikke andregradsformelen ofte og kan ikke gi noen god forklaring på hvorfor den bare gir en løsning
Kanskje andregradsformelen alltid gir to svar, uansett om dei er like eller ikkje? Dermed må eg skrive (x + 2)(x + 2), eller (x + 2)^2. Greit nok.
Victorian skrev:Det må du spørre en lærer om
Er ikkje så lett det, som privatist.. ;)
Victorian skrev:De fleste andregradslikninger jeg har sett kan faktoriseres enkelt med å finne to tall som addert sammen blir b og multiplisert sammen blir c.
Fordi (-2)+(-3)=-5
Og (-2)*(-3)= 6
Takk for tipset! Skal teste det, sjølv om eg liker andregradsformelen då. Er litt masse å skrive i kvar oppgåve kanskje :)
 #436805  av Victorian

Myklebust skrev:
Victorian skrev:Det er hoderegning så trenger ikke formel
Haha, det kan du sei! :lol:
Victorian skrev:det du dividerte polynomet med helt i starten er også en faktor (x-3)
Ja? Det har eg jo med. Skal det skrives to ganger? Åffer det då? :?
Victorian skrev:Jeg bruker ikke andregradsformelen ofte og kan ikke gi noen god forklaring på hvorfor den bare gir en løsning
Kanskje andregradsformelen alltid gir to svar, uansett om dei er like eller ikkje? Dermed må eg skrive (x + 2)(x + 2), eller (x + 2)^2. Greit nok.
Victorian skrev:Det må du spørre en lærer om
Er ikkje så lett det, som privatist.. ;)
Victorian skrev:De fleste andregradslikninger jeg har sett kan faktoriseres enkelt med å finne to tall som addert sammen blir b og multiplisert sammen blir c.
Fordi (-2)+(-3)=-5
Og (-2)*(-3)= 6
Takk for tipset! Skal teste det, sjølv om eg liker andregradsformelen då. Er litt masse å skrive i kvar oppgåve kanskje :)
(x-3) skal bare være med en gang, du gjorde det riktig, jeg bare trodde du hadde faktorisert andregradslikningen med (x-2)(x-3) :)

Tror feilen ligger i at oppgaven sier du skal faktorisere, mens du har satt andregradslikninger = 0 og brukt andregradsformelen. Du har forsåvidt funnet begge løsningene (-8+-0)/4 = -2 og -2).
Dersom du hadde faktorisert først 2(x^2+4x+4) og så tatt andregradsformel derifra tror jeg du du ville funnet riktig svar :D