TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Induksjonstopper

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #436777  av inzane2012

Så, har nettopp fått montert inn ny induksjonstopp på kjøkkenet mitt, og skulle nett teste at alt fungerte.
Har aldri hatt induksjon før, så blei ganske bekymra over den høye durelyden som kom når jeg slo den på, høres jo ut som en trafokiosk.
Er en Ikea Folkelig induksjons topp.

Noen som har peil på detta?
 #436783  av Mr2mr2

VÃ¥r lager og slik lyd.

Energien i induksjon går som lydbølger, og derfor den summingen ;)
 #436785  av inzane2012

ja, var vel forsåvidt klar over at induksjon lager litt lyd, men denna overraska meg med hvor mye den faktisk bråka...
 #436786  av ArildM

Er vel ikke unormalt med litt lyd fra disse. Oppleves det som unormalt sender vel Ikea innom en tekniker, tror det er samme folkene som reparerer Whirlpool som også tar ikea varer.
 #436789  av inzane2012

hva som er unormalt eller normalt har ikke jeg peiling på :) men vannet kokte nå vertfall opp, og ingen sikring kobla ut, så da får vi håpe alt er i orden :)
Syns vertfall ho kjerringa vi snakka med på Ikea kunne informert om det på forhånd...
 #436794  av ArildM

Du har passa på at induksjonstoppen har korrekt utlufting i front? Hvis ikke tar den fort kvelden, og vil trolig bråke ekstra da.
 #436807  av inzane2012

ja, er vel ei glippe mellom benkeplata og ovnen som står under på rundt 2-3 cm
 #436833  av ArildM

Good :)
 #436834  av Emil_L

Må bare rette litt på Mr2Mr2, Er ikke lydbølger, men magnetfelt, som igjen skaper til virbsajon i luft, som igjen blir lyd ;)

Kan opleve samme om du har en elektromagnet, da vil man få slike lyder som du kaller det.

Hvis du beveger kjelen litt rundt på kokeplata vil du høre at lyden endrer seg :) Stilige saker dette :)
 #436838  av Noxan8

funfact:

en induksjonscoil får isbiter til å gløde og ta fyr :shock: så noe om dette på youtube, hydrogen som rives løs fra vannet å antennes.