TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Henriks Mr2 MK2 91 mod

• Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #437022  av Moaren

Hei!
Nå har det seg tilfeldigvis sånn at jeg snublet over en billig Mr2 i nærområdet, og siden vi nettopp hadde fått en feita lønning så tenkte jeg at jeg ville ha meg en godbil! Ble medlem på forumet her for en liten stund og nå tenkte jeg at jeg skulle lage min egen prosjekt tråd! Dette er for å få innspill til hva jeg kan gjøre med bilen for å få den enda bedre! Har opprinnelig ingen planer for hva som skal gjøres. Som dere ser på bildene, så er ikke bilen i så alt for pen å se på, og det vil jeg gjerne gjøre noe med. Bilen ble kjøpt for en måned siden og jeg har ikke gjort noe med bilen enda (utenom oljeskift polering etc :D). Iløpet av uken får jeg orginal downpipe + bremseskiver og klosser og vil få den registrert så fort som mulig (har resten av det orginale eksosanlegget). Vedlegger en del bilder for å vise dere godbilen :)
Forøvrig så betalte jeg bare 15000,- for bilen! Bilen er orginal, med unntak av eksosanlegg
Hva synes dere? Kom med innspill, kloke ord og tips! :)
215-35-18
215-35-18
20131104_140806.jpg (682.35 kiB) Vist 2532 ganger
Sub bak setene
Sub bak setene
20131104_203537.jpg (776.34 kiB) Vist 2532 ganger
Forsterkere til anlegget
Forsterkere til anlegget
20131104_203609.jpg (954.11 kiB) Vist 2532 ganger
Slitte seter, må byttes
Slitte seter, må byttes
20131109_114041.jpg (912.74 kiB) Vist 2532 ganger
Fra eksosanlegg
Fra eksosanlegg
20131109_114237.jpg (938.25 kiB) Vist 2532 ganger
 #437023  av Moaren

Her kommer litt flere bilder
Sett bakenifra, mangler en lyddemperi ene potta, ny på vei!
Sett bakenifra, mangler en lyddemperi ene potta, ny på vei!
20131109_114254.jpg (687.23 kiB) Vist 2531 ganger
Helt orginal motor foruten luftfilter?
Helt orginal motor foruten luftfilter?
20131109_114303.jpg (647.18 kiB) Vist 2531 ganger
Stygg i lakken... er bare litt fukt på innsiden av ruta som ser veldig stygt ut
Stygg i lakken... er bare litt fukt på innsiden av ruta som ser veldig stygt ut
20131109_114324.jpg (923.25 kiB) Vist 2531 ganger
Ho rita :D Bropanseren i bakgrunnen...
Ho rita :D Bropanseren i bakgrunnen...
20131109_114351.jpg (956.4 kiB) Vist 2531 ganger
Klarlakken flasser noen plasser på bilen, IKKE FINT
Klarlakken flasser noen plasser på bilen, IKKE FINT
20131109_114402.jpg (652.38 kiB) Vist 2531 ganger
Her kommer litt flere bilder
 #437024  av Moaren

Siste bilder
Svetter litt olje som kanskje må gjøres noe med
Svetter litt olje som kanskje må gjøres noe med
20131019_094626.jpg (1009.79 kiB) Vist 2531 ganger
Kondensator til musikkanlegget
Kondensator til musikkanlegget
20131104_203614.jpg (563.66 kiB) Vist 2531 ganger
OPS OT!!  Når jeg blir flink å skru går denna rett i mr2'en!
OPS OT!! Når jeg blir flink å skru går denna rett i mr2'en!
20131109_114448.jpg (1007.55 kiB) Vist 2531 ganger
 #437026  av ArildM

Ser ut som du har gjort en bra handel her :)
Har sett MR2 med dobbel jetmotor, så hvorfor ikke tanksmotor :mrgreen:
Vingen på bakluka der er jo ettertraktet hos mange. Ellers så jo motorrom ryddig og bra ut :) Ville kanskje ha byttet til enkel eksos?
 #437028  av Myklebust

Arild er en klok mann ellers, men ikkje hør på han no. Y-eksos er like viktig som targatak og vippelykter på en MR2! :D

Ellers virker det som et utrulig bra kjøp det her! Berre masse småfeil å fikse opp i, så er den jo knall 8)
 #437030  av Moaren

Hehe ja Arild! Så den jeg og, denne motoren her har jo større motorvolum enn hele coupeen i bilen :D
Tenker at jeg ikke kommer til å bytte eksos, siden jeg allerede har dette (som jeg tror jeg kommer til å bruke til vanlig etter EU kontrollen), og det orginale er med to potter, så gidder ikke kjøpe et nytt bare for å ha en =/ Vet ikke hva du tenker? er vell kanskje ikke så dyrt...
Beholder nok dobbel Myklebust! og ja som du ser så er det en del småtterier som må fikses, og det var en av grunnene til at jeg kjøpte den for småtterier kan jeg kanskje fikse selv! :D Vet ikke hvor mye det koster for en helakkering? Er det mulig å få redusert pris om man har litt reklame på bilen eller er det ikke innafor i samfunnet her :D? Tror jeg tar med meg bilen til Bergen neste helg og tar en tur innom til Chris hos bilradiospesialisten :) Ellers så er det litt rust under døra, hvor gale må det være før det er for seint og redde?
Vil nok kanskje prøve og øke ytelsen litt etterhvert uten å gjøre de helt store inngrepene, men da blir det nok med eksosanlegg, luftfilter og kanskje plugger etc! her trenger jeg nok litt hjelp etterhvert :)
 #437032  av ArildM

Har dobbel eksos på begge MR2ene mine, så jeg skal ikke si noe jeg heller :oops: Synes bare det så litt rart ut fra den vinkelen du tok bildet, men det er jo sjelden man ser bilen fra den vinkelen. Anlegget ser jo nesten helt nytt ut, så det er jo ikke noe poeng i å bytte så lenge det ikke bråker for mye :) Mulig du kan få påpek om katalysatoren mangler?

Jeg tok min til Latvia i sommer, min var mye jobb med og bilen ble plukket helt i deler og satt sammen igjen.Betalte rundt 40 lapper for hele sulamitten, inkludert en ukes ferie der man levde som konger :) Neste år skal jeg sende SW20en min, blir nok mye billigere siden det er mye mindre jobb med den. Finner prosjekttråd på forumet om du vil lese :)

Skal du ha mye effekt for en rimelig penge er vel turbomotor veien å gå, litt vanskelig å få godkjent. Ellers så er trimming av sugemotor dyrt, har prøvd :) Bare å spørre om du lurer på noe.
 #437034  av Moaren

Ja Arild har sett det selv på de pottene, de er ikke helt symmetriske heller... Har bestilt en ny "muffler" med silencer så får jeg se hvor mye det bråker da :) Akkurat nå høres det bare helt drøyt mistenkelig ut... Men må jo ha på det orginale anlegget for å få bilen godkjent og der er jo katalysatoren med så er det vell bare og bytte etter dette :) Dette anlegget fra Megan Racing er forsåvidt bare et år gammelt maks..

Leste om noen som hadde fått lakkert bilene sine til sterkt redusert pris ved å ha litt reklame på bilen i etterkant? Noe sånt må vell være mulig å få til i Bergen! Vurderer faktisk å kjøre den fra Troms her til Bergen til uka, er vell ikke noen som har peiling på hvor langt man kan kjøre med røde skilter?

Angående trimmingen så er det forsåvidt ikke noe problem enda, her oppe i Nord er det ikke grep nok til corolla uansett så det får bli framtidsplaner det :)
 #437038  av Myklebust

Var hos Toyota Førde og hørte kva dei skulle ha for å fikse rusten i dørene på Celicaen min. Er ikkje sikker på om det er likt på MR2 og Celica, men på Celicaen er dørene laga slik at viss det kjem rust i falsene, så er det egentlig umulig å få vekk. Berre å rette rusten slik at det ser bra ut noken år skulle Toyota ha i overkant av ti lapper for. Då for rustfjerning og oppattlakkering på begge dører.

Eg spurte eitt anna lakkverksted i området (Stårheim Bilverksted) om eventuell heillakkering av en annen bil, og det vil koste oppover frå 20k, avhengig av kor mykje forarbeid det er på bilen (småbulker/rust, pussing, demontering) og kva lakk som skal på.

Heillakkering er dyre greier her i gamle Noreg.. :|
 #437039  av Myklebust

Raude skilt kan du køyre så langt du vil på, men du skal ha god grunn for å få skilt over fleire dager. Første napp på delebilen eg skulle selge ville ha prøveskilt ons-fredag, men det fikk eg ikkje ordna pga. at den ikkje skulle langt nok til at det ville ta så lang tid. Fikk berre for en dag.

Er ikkje sikker på om dei lar deg kjøpe for en tur/retur? Er det god nok grunn at du skal lakkere bil billig? For Biltilsynet meiner eg? :wink:
 #437041  av Myklebust

Forresten, er bilen heillakkert frå før? Ser at listene og speila er raude. Er vel originalt plastsvarte?
 #437044  av ArildM

Må nok ha vært lakkert før, mtp vingen som ikke er rett i forhold til årstall :) Heller ikke sett original lakk flasse slik.
Sponsorer er nok mulig å få, men trolig ikke før etter at man har vist frem en kul nok bil til at et firma faktisk vil sponse den. Er vel mest BMW og "vanlige" biler som får spons? Ellers er det vel ikke noe problem å få prøveskilter for lengre avstand? Bare å si hvor langt du skal og at det er for flytting av bil. Så når du kommer til Bergen låner du skilter der for å flytte den til Tromsø? Forøvrig er det en laang tur på ei helg. Kjørte fra Bergen til Meløy (sør for Bodø da jeg kjøpte min første MR2, det var lang tur det :) ).
 #437050  av Moaren

Er egentlig lit usikker på om den er lakkert før, men det ser sånn ut, og at et lag med klarlakk utenpå det igjen flasser litt :-(
Bor jo egentlig i Bergen da så må vell være god nok grunn det :-) kjører den ikke opp igjen før etter jul da! Håper jeg klarer å gjennomføre turen på litt over 24 timer men da må nok basskassa mi ut ja!
 #437060  av 3rlend

ArildM skrev: Vingen på bakluka der er jo ettertraktet hos mange.
hysj!!!
 #437066  av David

iom at disse ikke har klarlakk originalt, er det jo ganske lett å fastslå at denne har vært lakkert opp!

når det kommer til rust i dørene, er det jo slik på alle biler, enten må du kappe vekk både indre og yttre plate, for å så knekke til nye plater som blir sveisa inn.
eller kjøpe brukte dører uten rust og får de lakkert opp