Da var det på tide å legge ut en prosjektråd etter mye frem og tilbake i lengre tid! bilen er StianØverland sin tidligere kawa grønne mr2 turbo. Eg hadde den ute for salg en periode da eg kjøpte celica st205, men endte opp med å selge den og beholde mr2'en
eg mistet skiletne på bilen da eg kom i en krangel med ett verksted der bilen ble forsøkt stjålet. Verkstedet nektet straffskyld men tapte saken mot min forsikring. Etter en elendig gjennoppbyggning av tyveriskadene på det verkstedet toppet de alt med å ringe til biltilsynet og si at det sto en "heftig trimmet" turbomotor og bilen måtte få TOTALT kjøreforbud. Vet ikke hva de kaller slikt men en 3sgte motor på 0.9 ladetrykk som er eller så og si orginal er ikke heftig trimming i mine øyner....
Motoren som står i er altså en 3S-gte 2.gen.
Nok om det. Jeg kjøpte i november en ny motor av cryptor her inne. Fensport 3sgte motor god for 800hk+.
Litt specs om motoren:
Gen4 motorblokk
TTE smidd stålveiv balansert til 16000rpm
Custom Crower råder laget for 10000rpm
Ombygd gen3 plenum med 90mm spjeldhus
JE smidde stempler
Ferria rustfrie ventiler
Dobble Fierra ventilfjærer
Fullportet racingtopp
HKS 272 kammer
Fidanza reimhjul i alu
HKS toppakning
ARP bolter
Nye racing lagre
Nye strammehjul strammer og justerbare kamdrev
Alle toleranser i motor er etter fensports eget racing oppsett.
Electromotive tec3 datasprut.
Sitter nå å venter på ACT clutch som skal komme i posten. Har en ordre inne fra Racer X fabrication på spesial laget manifold med uttak for 60mm westgate, 1200cc dyser fra merket delphi og Racer x top feed fuelrail. eneste eg venter på er ny lønning, må ta litt og litt
Har også en ordre inne på en 60mm westgate og TB-70-03 begge fra turbobanditen. Som sagt, det som tar tid her er å vente på lønninger!
Målet og planen er å ta ut ca 650hk da eg tror dette holder i massevis for en mr2. vil også satse mye på show & shine så kommer til å bruke en del tid på å få alt strøkent i motorrom. Satt også ett mål om å bli ferdig til Vålertreffet i Mai, men det får vi bare se litt an!
Er det noen som har vært borti noe lignende? tips? dette er mitt første "store" prosjekt så trenger nok mye veiledning.
Slenger med noen bilder av bil og motor.

eg mistet skiletne på bilen da eg kom i en krangel med ett verksted der bilen ble forsøkt stjålet. Verkstedet nektet straffskyld men tapte saken mot min forsikring. Etter en elendig gjennoppbyggning av tyveriskadene på det verkstedet toppet de alt med å ringe til biltilsynet og si at det sto en "heftig trimmet" turbomotor og bilen måtte få TOTALT kjøreforbud. Vet ikke hva de kaller slikt men en 3sgte motor på 0.9 ladetrykk som er eller så og si orginal er ikke heftig trimming i mine øyner....
Motoren som står i er altså en 3S-gte 2.gen.
Nok om det. Jeg kjøpte i november en ny motor av cryptor her inne. Fensport 3sgte motor god for 800hk+.
Litt specs om motoren:
Gen4 motorblokk
TTE smidd stålveiv balansert til 16000rpm
Custom Crower råder laget for 10000rpm
Ombygd gen3 plenum med 90mm spjeldhus
JE smidde stempler
Ferria rustfrie ventiler
Dobble Fierra ventilfjærer
Fullportet racingtopp
HKS 272 kammer
Fidanza reimhjul i alu
HKS toppakning
ARP bolter
Nye racing lagre
Nye strammehjul strammer og justerbare kamdrev
Alle toleranser i motor er etter fensports eget racing oppsett.
Electromotive tec3 datasprut.
Sitter nå å venter på ACT clutch som skal komme i posten. Har en ordre inne fra Racer X fabrication på spesial laget manifold med uttak for 60mm westgate, 1200cc dyser fra merket delphi og Racer x top feed fuelrail. eneste eg venter på er ny lønning, må ta litt og litt

Har også en ordre inne på en 60mm westgate og TB-70-03 begge fra turbobanditen. Som sagt, det som tar tid her er å vente på lønninger!
Målet og planen er å ta ut ca 650hk da eg tror dette holder i massevis for en mr2. vil også satse mye på show & shine så kommer til å bruke en del tid på å få alt strøkent i motorrom. Satt også ett mål om å bli ferdig til Vålertreffet i Mai, men det får vi bare se litt an!
Er det noen som har vært borti noe lignende? tips? dette er mitt første "store" prosjekt så trenger nok mye veiledning.
Slenger med noen bilder av bil og motor.
Nåværende:
Stian's tidligere Toyota mr2 Sw20 kawasaki lime green, Nissan King Cab 2003(trekkbil), Honda cr 250
Tidligere:
Toyota Celica GT-FOUR st205, Carina II 90', Corolla 01', Avensis 08', Honda CRX 91'
Stian's tidligere Toyota mr2 Sw20 kawasaki lime green, Nissan King Cab 2003(trekkbil), Honda cr 250
Tidligere:
Toyota Celica GT-FOUR st205, Carina II 90', Corolla 01', Avensis 08', Honda CRX 91'