TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Noen som kjører med vannkjølt IC?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #439934  av lasse

Som topic, driver og bygger opp en bil jeg tenker å bruke primært til banekjøring, og da er det jo kjekt med vannkjølt IC.
Radiatoren er på plass i fronten, men jeg lurer på hvordan jeg skal gjøre det med resten, jeg tenker å ha ett lite reservoar (kall det en ekspansjonstank) i frunken, men vil det funke å ha ett "innløp" for vann høyt oppe (over vannivå) og "utløp" nederst, rett ut til en pumpe som går rett til radiatoren, og ut fra radiatoren til IC kjernen, som i sin tur igjen går tilbake til "innløpet" i tanken?
I mitt hode vil liksom dette funke, så sant pumpa ligger lavere enn tanken og IC´n ligger høyere enn tanken.
Litt (veldig) klønete forklart, men se min utolig proffe prinsipptegning og se om dere ikke bare blir enda mer forvirret av den…

Men er det noen som kjører med vannkjølt ic her inne? Og hvordan har du isåfall løst dette?
Vedlegg
Vannkjølt IC ide.tif
Vannkjølt IC ide.tif (369.31 kiB) Vist 3226 ganger
 #439938  av mr2storbrua

Legger ved en monteringsanvisning jeg fikk fra rogue motorsport når jeg kjøpte vannavkjølt IC der :) Håper det hjelper :)
Vedlegg
Monteringanvisning
(7.4 MiB) Lastet ned 230 ganger
 #439941  av lasse

Takker!
Virker som det er ca samme oppsett på kitet ditt som jeg tenker å ha på mitt (system uten trykk) så har troen på at dette kan fungere.
 #440017  av lasse

3rlend skrev:er en 70 sider lang tråd på mr2oc :)
der står alt du trenger :D

Så mye fritid at jeg pløyer gjenneom 70 sider på ett forum har jeg ikke…
Har jo monteringsanvisningen fra rogue nå, og mine egne tanker, så får nok til noe skal du se :wink:
 #440031  av Morten

lasse skrev:Som topic, driver og bygger opp en bil jeg tenker å bruke primært til banekjøring, og da er det jo kjekt med vannkjølt IC.
Radiatoren er på plass i fronten, men jeg lurer på hvordan jeg skal gjøre det med resten, jeg tenker å ha ett lite reservoar (kall det en ekspansjonstank) i frunken, men vil det funke å ha ett "innløp" for vann høyt oppe (over vannivå) og "utløp" nederst, rett ut til en pumpe som går rett til radiatoren, og ut fra radiatoren til IC kjernen, som i sin tur igjen går tilbake til "innløpet" i tanken?
I mitt hode vil liksom dette funke, så sant pumpa ligger lavere enn tanken og IC´n ligger høyere enn tanken.
Litt (veldig) klønete forklart, men se min utolig proffe prinsipptegning og se om dere ikke bare blir enda mer forvirret av den…

Men er det noen som kjører med vannkjølt ic her inne? Og hvordan har du isåfall løst dette?
Snu på det så er du i boks:

Reservoar->pumpe->IC->radiator->reservoar.

For at radiatoren skal virke effektivt må du ha mest mulig temperatur forskjell på kjøle-mediet (i dette tilfelle luft foran bilen) og det som skal kjøles (i dette tilfellet vannet som har tatt opp varme energi fra ladeluften).

Kjørte i flere år med oppsett som dette og det fungerer utmerket. :wink: