TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Freebirds Mr2 Mk1a

• Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #441076  av ArildM

Ligger flere guider på hvordan du tar ut tanken på nett, litt jobb, men da får du samtidig fjerna smuss og dritt som legger seg oppimellom og kan forårsake rusten tank :)
Ellers ser det ut som ting blir gjort grundig når du setter i gang, det liker vi :)
 #441079  av Inz4ne

Husk for all del at det er vanskeligere å koble på bensinslanger og slikt etter at tanken er oppe igjen, så lønner seg å gjøre før du dytter den opp igjen, forutsatt at du tar den helt ut da. I tilleg så veier den faktisk en del om det er drivstoff i den, pass på at du ikke mister den på deg selv, det er ikke lurt ;)
 #441083  av Mr2mr2

Det å få alle bensinslangene på plass igjen er noe drit! balte litt med det før jeg fikk alt på plass

NÃ¥r jeg tok min ut, kappet jeg bare de stander bensinslangene og byttet de ut i samme slengen ;)
 #441093  av Freebird

ArildM skrev:Ligger flere guider på hvordan du tar ut tanken på nett, litt jobb, men da får du samtidig fjerna smuss og dritt som legger seg oppimellom og kan forårsake rusten tank :)
Ellers ser det ut som ting blir gjort grundig når du setter i gang, det liker vi :)
Jeg har lest flere av guidene og har også original verkstedshåndbok liggende så jeg tror jeg har grei kontroll på hva som skal til. Vi har også denne YouTube videoen, så jeg har troen på at dette skal gå greit.:)
Inz4ne skrev:Husk for all del at det er vanskeligere å koble på bensinslanger og slikt etter at tanken er oppe igjen, så lønner seg å gjøre før du dytter den opp igjen, forutsatt at du tar den helt ut da. I tilleg så veier den faktisk en del om det er drivstoff i den, pass på at du ikke mister den på deg selv, det er ikke lurt ;)
Tipset med bensinslanger takker jeg for, det skal jeg huske. Når det gjelder sikkerhet så blir dette for det første en tomannsjobb (jeg får nok hjelp av min snille far) og det blir også gjort på løftebukk. Det er jo også tappeplugg på tanken på disse bilene så jeg tenker å tappe av gammel bensin før vi løsner tanken. :)
Mr2mr2 skrev:Det å få alle bensinslangene på plass igjen er noe drit! balte litt med det før jeg fikk alt på plass

NÃ¥r jeg tok min ut, kappet jeg bare de stander bensinslangene og byttet de ut i samme slengen ;)
Takk for tipset. Vi får se litt underveis hvordan vi gjør det med bensinslanger. Kanskje løsningen blir som din, å bytte dem ut. :)
 #441099  av Inz4ne

Forresten når du først har tanken nede, kontroler de dobble kjølerøra i begge ender, de har en tendens til å ruste hull i bøyene der gummislangen går innpå metallrøret. Min MK1B begynnte røret å lekke før jeg var kommet hjem. Om de er dårlige, aller helst bytt de, men du kan og gjøre reint og ha på zinklakk, eventuelt forlenge den eksisterende gummislangen med en skjøt og klemme den fast med ekstra slangeklemmer lengre inn og forbi skader. De to siste alternativene må sees på som midlertidige reperasjoner da de neppe holder i lengden.
 #441133  av Freebird

Da har jeg to bensinpumper på vei. Hvis noen trenger er det bare å skrike ut. En av dem er til salgs. :)
 #441138  av Freebird

I går fikk jeg satt sammen igjen og montert baklyktene, skiltysene og glassene til parklysene/blinklysene foran.

Når jeg først hadde alt demontert byttet jeg like grei pærer hele veien.
Bilde

Jeg vasket også "reflektorene"/dekslene til baklyktene. For å komme bedre til demonterte jeg soklene.
Bilde

Før
Bilde

Etter
Bilde

Reflektoren/dekselet til høyre er vasket, den til venstre er ikke.
Bilde

Begge vasket
Bilde

Så var det tid for montering på bilen. Det ble selvsagt tørket av med microfiber og APC først.
Bilde

Pakningene på lyktene er morken og fæl etter 28 år, de fikk derfor en stripe med butyltetning på begge sider før montering. (Nye pakninger koster forøvrig svimlende 300,- stk.)
Bilde

Her er den ene lykten på plass igjen. Jeg klarte dessverre å lage noen småskader i Twin Cam-dekalen under polering så den må jeg bestille ny etter hvert.
Bilde

Her er begge lyktene montert.
Bilde

Jeg ser at jeg glemte å ta bilder av montering av skiltlysene og parklys/blinklys-glassene foran, men det var uansett ikke så veldig spennende. :)
 #441206  av Freebird

Jeg fikk et større tilbakeslag i går kveld.
Bilen skulle taues hjemmefra og til jobb (bensinpumpen er jo som nevnt død). Da ble tauet festet i en av krokene som kommer ut midt i støtfangeren. Vi kom ikke langt før 28 år gammel rust vant mot japansk stål under påkjenning. Bjelken som disse krokene er festet i var så rusten på begge sider at festene regelrett ble revet av. Noe som igjen resulterte i at bjelken ble revet gjennom hele støtfangeren foran. Det betyr at jeg nå har en Mk1 som trenger ny bensinpumpe, ny speedometerwire, ny forsterkningsbjelke foran og ny støtfanger. Jeg blir med andre ord ikke tom for arbeid med det første. :)

Jeg er forøvrig allerede kontakt med Neil Jones i England angående kjøp av bjelke og støtfanger og det ser ut til at vi kommer frem til en løsning.
 #441207  av Mr2mr2

Tips: slep i krokene som står rett på rammen, litt lengre under bilen :P

Synn med støtfangeren, men dette tyder jo bare på at det var på tide å bytte den unasett :P

fint å ha litt å gjøre på da :)
 #441208  av Freebird

Krokene under ble brukt resten av turen. ;)
Det er fryktelig kjedelig at støtfangeren skulle bli med i dragsuget, men som du sier så var det nok på tide å få byttet bjelken uansett. Det har vel dessuten litt å si for kollisjonssikkerhet. :)
 #441212  av Freebird

Da er nye deler på vei atter en gang:

Bilde

Bilde
 #441213  av ArildM

Ikke ukjent med rust på de bjelkene både foran og bak :) Greit å få tatt en fiks på det uansett når du først er i gang :D Jobber du så bra med detaljene som du gjør på lyktene blir den vel strøken etterhvert :)
 #441235  av ure

Trist med problemene du har hatt etter kjøp :( Men det blir vel bedre etter hvert som du får bilen på stell :D Så nå bra ut fra bildene og du vil nok få mye glede av den når du fikser feilene som har oppstått. Lykke til med "Nyebilen" . Treffes vel kansje i Bergensområdet engang :D
 #441260  av Freebird

ArildM skrev:Ikke ukjent med rust på de bjelkene både foran og bak :) Greit å få tatt en fiks på det uansett når du først er i gang :D Jobber du så bra med detaljene som du gjør på lyktene blir den vel strøken etterhvert :)
Det tok ikke mange minuttene med googling før jeg innså at jeg er langt fra den første som opplever at denne bjelken svikter. Dessverre så er både bjelke og støtfanger til Mk1a gått ut av produksjon, noe som gjør at de begynner å bli sjeldne. Heldigvis hadde Neil Jones i England begge deler. Forøvrig en veldig trivelig type å handle hos. :-)
ure skrev:Trist med problemene du har hatt etter kjøp :( Men det blir vel bedre etter hvert som du får bilen på stell :D Så nå bra ut fra bildene og du vil nok få mye glede av den når du fikser feilene som har oppstått. Lykke til med "Nyebilen" . Treffes vel kansje i Bergensområdet engang :D
Noen skjær i sjøen skal det vel alltids være, jeg trøster meg med at alle feilene jeg har opplevd er mulig å rette opp. De er dessuten ikke fryktelig dyre heller. Kanskje vi treffes ja. :-)

Forøvrig så er ny bensinpumpe endelig på plass. Det ble en Airtex E8023 fra Hellanor da RockAuto klarte å rote med sendingen slik at den ble fryktelig forsinket. Jeg er klar over at der finnes blandede erfaringer med Airtex, men jeg tar sjansen også får jeg heller ha Bosch-pumpen fra RockAuto liggende i backup. Disse er forøvrig også gått ut av produksjon. :-)
Sist redigert av Freebird den 13 apr 2014 16:47, redigert 1 gang totalt.
 #441285  av Freebird

Ny speedometerwire er montert så nå virker det igjen også. :)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9