TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• varm motor

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #43877  av Dragon

Hei, tok fram bilen min idag etter vinner opphold, ca 10 etter at jeg kjørte så steg tempen til værs, slo av motoren så fort jeg kunne når jeg merket dette, Har fylt på ca 4 lliter med væske, en ferdig blandet, med ethyenglycol, var det ikke det jeg skulle bruke? Men motoren ble like varm, må jeg fylle det helt fult? pga min manglende kunskap om dette må jeg spør dere:
Simen

#43884  av CelicaTurbo

4 liter væske og da var systemet tømt på forhånd eller? Og hvilken modell er det du har? Siden MR2'en har radiator fremme hvor toppen av radiator står lavere enn høyeste punkt i motoren så er prosedyren for å fylle kjølevann og blø luft litt omfattende.. og om systemet var tomt og du kun har etterfylt 4 liter så er det alt for lite ihvertfall..

#43886  av Dragon

Dette er en 90 mod, mk2. jeg har ikke tømt systemet, men så temmlig tom ut, ha bare fylt på 4 l, men åssen hva skal jeg gjøre å da? var det riktiog kjølevæske jeg brukte? åssen lufter jeg?

#43915  av CelicaTurbo

tja, jeg mener glykolbasert væske er korrekt men kanskje noen andre bør sjekke håndboken for å være sikker? Men om du ikke tappet før du parkerte bilen så hadde jeg heller spurt meg hvor det var blitt av kjølevæsken da..

forresten, heller du væsken på overskuddstanken eller på "radiatorlokket" som er i motorrommet? :)

Ellers les på linken ovenfor, alt du trenger å vite om hvordan fjerne luft fra systemet bør stå der :)

#44071  av tbergstad

hvis den har stått i hele vinter.. sjekk termostaten.. de kan henge seg?..

#44115  av turboman

tbergstad skrev:hvis den har stått i hele vinter.. sjekk termostaten.. de kan henge seg?..

...men, siden han fikk på hele 4 liter, så var det vel forlite vann skulle jeg tro....

Enda en artikkel om lufting av væsken. (med bilder) http://www.mr2-tech.com/bgb/mechanical/ ... system.htm
(se under: "Replacement of Engine Coolant "

:)