TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• 95 oktan pÃ¥ 98 oktan bil?

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #443194  av Myklebust

Trur dette har vore diskutert opp og ned på forum før.. Men here goes! :)

Kan eg bruke 95 oktan på en 98 oktan bil med god samvittighet?

Skulle fylle på Celica Supraen i Naustdal i dag, der eg veit at dei hadde 98 oktan til salgs då eg hadde T16-en, men no er det slutt på det. Stårheim er då nærmaste stedet, men er usikker på om det er slutt der også. Har kjøpt et foredlingsmiddel (STP Power Booster), men er usikker på blandeforhold og om det er effektivt i det heile tatt.

Kva bør eg gjere? Meiner regelen er at biler berekna på 95 oktan kan bruke høgare oktan, mens en bil berekna på 98 oktan ikkje kan bruke lavere oktan. Har ikkje lyst på tenningsbank! Er det mulig å stille inn min bil til 95 oktan?
 #443195  av Zepticon

Gammle biler er laget for blybensin, og bly ble da brukt for å hindre tenningsbank.
Man kan bygge om for at bilen skal tåle vanlig 95. Kjørte min 76 celica på rein 95, og det tok knekken på motoren:)
 #443196  av Myklebust

76 Celicaen måtte ha blybensin? Men du brukte blyfri 95? Er fort gjort å gjere feil ja :|

98 oktan er jo også blyfri så vidt eg veit, så eg får jo ikkje gjort samme feilen sånn sett. Syns forøvrig at det er heilteit å kutte ut 98 oktan mens det fortsatt er biler som trenger det på veiene. Blybensin blei det jo slutt på fordi det er giftig..
 #443197  av Sarlacc

Statoil har visstnok vedtatt å kutte 98 oktan helt.
Og i mellomtiden selges det fortsatt nye biler som skal ha 98 oktan. Som GT86, f.eks. :roll:
- Kjørte stort sett på 100 oktan gjennom Italia og Tyskland i fjor. Det er suppe for biler med hår på bjellene.
 #443199  av Myklebust

Heilt bak mål! Men blir vel solgt for lite 98 då.
 #443202  av Sarlacc

Jeg har innført total boikott av Statoil for hele husstanden.
Selger de ikke 98 oktan så kjøper ikke vi 95 til stasjonsvogna, automatvask eller kioskvarer heller.
 #443203  av ArildM

Både Esso og Shell her har 98 bensin. Fyller som regel 98 v-power nå på mine, koster kanskje 50øre ekstra per liter, og jeg trenger det kanskje ikke, men det er godt for samvittigheten at bilen får "premium" bensin :) Før når jeg hadde dårlig råa gikk både KE30en og KE25en min på 95okt bensin, over flere år, uten blyerstatning. I følge det jeg har lest meg opp til var Toyota tidlige med biler som kunne kjøre på blyfri bensin.

Står en liste her over hvilke gamle biler som kan bruke blyfri:
http://www.aip.com.au/health/lead_guide.htm#Toyota

Ellers er 95okt bensinen inblandet 5% Etanol i, så den kan være skadelig siden spriten tærer på gamle slanger og motorer.

Om man er usikker på om bilen trenger blybensin/høyere oktan, som ble brukt for å øke bankesikkerheten, så kan man få kjøpt blyerstatning som man kan fylle på ved hver tanking, står mer om hvorfor blybensin ble brukt her:
http://en.wikipedia.org/wiki/Tetraethyllead
Tetraethyllead (common name tetraethyl lead), abbreviated TEL, is an organolead compound with the formula (CH3CH2)4Pb.

It was mixed with gasoline (petrol) beginning in the 1920s as a patented octane booster that allowed engine compression to be raised substantially, which in turn increased vehicle performance or fuel economy.[1][2] Ethanol was already known as a widely available, inexpensive, low toxicity octane booster, but TEL was promoted because it was uniquely profitable to the patent holders.[3] TEL was phased out starting in the U.S. in the mid-1970s because of its cumulative neurotoxicity and its damaging effect on catalytic converters. When present in fuel, TEL is also the main cause of spark plug fouling.[4] TEL is still used as an additive in some grades of aviation gasoline, and in some developing countries.
Så jeg vil tro blyerstatning kan gjøre samme susen som oktanbooster. Blyerstatning får du kjøpt på bensinstasjoner. Enkelte har store flasker til grei pris, andre har bittesmå flasker tilblodpris. Blyerstatningen står doseringsanvisninger på flasken, er vel en "topp" per tank du fyller eller noe slikt :)
 #443208  av Myklebust

Bra innlegg! For min del ser det ut til at eg fyller 95 oktan og tilsetter STP Power Booster. Det er en OK ordning så lenge eg får tanket ett par-tre ganger på kver flaske. Fyller skikkelig 98 oktan så ofte eg kan.
 #443210  av ArildM

Det er også en løsning.

Er det denne motoren du har i Supraen? I så fall står det jo følgende på siden jeg linka til:
Supra MA61 1983-1985 5M-E Premium ULP: Standard timing 16° Regular ULP: Modified timing 14° at 950 rpm
 #443211  av Myklebust

Enkel sak å justere tenning?
 #443228  av ArildM

Skaff deg tenningslampe, vri på fordeleren, sjekk med lampen at tenningen er korrekt :)
 #443525  av Myklebust

Kan fylle 98 i Førde og på Stårheim! Stårheim ligger 15min + 10min med ferje frå meg, så det er halvveis praktisk der ;)
 #443526  av inzane2012

så det å kjøre på 95 oktan på en nyerer bil lagd for 98 oktan er ikke ønskelig altså? Vet at 98 er "bedre" men har det faktisk så mye å si for motoren?
 #443529  av Myklebust

Hmm.. Trur ikkje det har noke å sei om en fyller 95 oktan av og til. Men over lengre tid så kan det visst tære på slanger og pakninger.. Større fare for rådebank når man fyller 95 på en bil laga for 98 oktan.

Kanskje det er litt placebo og flisespikkeri.. Men eg liker å ha god samvittighet med det eg fyller på tanken! :)