TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Thomas sin MR2 SW20 - BlackBird

• Skryt, prat og kommentarer.
Skryt, prat og kommentarer.
 #445946  av hmsilset

Du må sikkert vise den hos bt, også få det godkjent.Spør de hva slags info de trenger.Papirer på motor,dokumentasjon på arbeidet som er utført osv.
 #445953  av ArildM

Ting blir ikke automatisk godkjent uten å vise det, men du kan argumentere for at Beams gir en så liten effektøkning og ser ut som en originalmotor slik at du kommer deg unna uten å godkjenne det :wink:
 #445968  av magnesmurf

Mongoose eksosen passer i utgangpunktet ikke på beams motoren, men det er relativt lite jobb å få den til å passe.
Ikke helst sikker på hvor manifolden fra beams motoren kommer ned, men vinkel stemmer ikke helt med den orginale 3sge motoren, så man må varme opp og bøye til røret litt, samt benytte seg av en ny overgang.
Dette ordner david for deg hvis han setter i motoren. Egentlig bare en bagatell å få ordnet. Et svesieapparat løser dette.

Du får nok ikke noe spesiell dokumentasjon på motorbytte fra underground garage, untatt muligens kvittering. Men det skal ikke behøves heller. Du har byttet til en lik motor av nyere dato. Bremsene er de samme på en 92 og en 99 modell. Understellet er nesten det samme. 99 modellen var 20mm lavere og hadde bilstein dempere orginalt.
Det største problemet med beams er mangel på doukmentasjon for avgass osv. Men til gjengjeld er motoren og teknologien fra 99.. Så den bør tilfredstille kravene til en 92 modell. (da snakk om avgassmåling, ikke å få det godkjent, men bare få et resultat som er godkjent hvis du blir stoppet og kontrollert i kontroll langs landeveien)

Hvis det blir snakk om effektmåling er det enkle triks for å komme innenfor, orginalt luftfiler og eksos med katalysator, samt en liten innsnevring innenfor luftfilteret, så er mye gjort. (dette kan også david hjelpe deg med) evt bare koble fra luftmassemåler, så bilen går i restriktivt nødprogram.
Men med en 3sge motor hvor du kan finne frem identiske motor betegnelser og bilen er uten turbo, så er det nok ingen som bryr seg. Hverken BT eller forsikring. Hvertfall ikke hvis motor ser orginal ut. (svart eller sølv innsug og kun toyota merker, evt droppe beams merket)
 #445970  av magnesmurf

Skulle du havne i kontroll er det nok best å holde helt kjeft og spille uvitende og dum :wink:
"jamen det er jo orginal sugemotor"
"hva mener du med trimmet?" "det er jo orginal sugemotor"
"nyere sterkere motor? Den heter jo det samme fra 1989 til 1999. 3SGE. Er jo samme motoren"
"denne er ikke trimmet. det sitter ingen turbo her"

Man skal være expert på mr2 for å se at det er nyere versjon av samme motor. Og skulle du ha så uflaks å møte en fra biltilsynet som kan mr2, så er han nok såpass entusiast at han ser mellom fingerene på en litt sterkere sugemotor :wink:
Papirene fra eu godkjenningen vil nok bare gjøre at verkstedet får trøbbel hvis det er mistanke om trimming. BT har uansett i sine systemer om bilen er eu godkjent eller ikke.
 #445974  av GhostRider88

magnesmurf skrev:Skulle du havne i kontroll er det nok best å holde helt kjeft og spille uvitende og dum :wink:
"jamen det er jo orginal sugemotor"
"hva mener du med trimmet?" "det er jo orginal sugemotor"
"nyere sterkere motor? Den heter jo det samme fra 1989 til 1999. 3SGE. Er jo samme motoren"
"denne er ikke trimmet. det sitter ingen turbo her"

Man skal være expert på mr2 for å se at det er nyere versjon av samme motor. Og skulle du ha så uflaks å møte en fra biltilsynet som kan mr2, så er han nok såpass entusiast at han ser mellom fingerene på en litt sterkere sugemotor :wink:
Papirene fra eu godkjenningen vil nok bare gjøre at verkstedet får trøbbel hvis det er mistanke om trimming. BT har uansett i sine systemer om bilen er eu godkjent eller ikke.
Akkurat slik jeg ser for meg dialogen i tilfelle et høyt usansynlig kontroll-senario :)
Sant det du sier iforhold til eu. Tenkte litt kort der, for de har jo alt i systemet. Sett på en annen måte ser jeg ikke hvorfor de skulle få mistanke om trimming da jeg kommer til å ha motoren helt original mtp luftfilterboks og det andre som vanligvis er iøyenfallende "hjemmetrimm".
Selv har ikke David hatt problemer med sin beams og ser ikke dette med godkjenning og eu kontroller som noe problem. Har god dialog med toyota Notodden hvor jeg tar eu-kontrollen og vi kjenner også en del av de ansatte privat :) Tenker heller de synes det er spennende det jeg har gjort, om jeg går for beams :)
 #446044  av magnesmurf

Alfa omega på frakt fra utlandet er "port to port" shipping.
Dvs at det sendes med båt, og tar jævla lang tid. Men frakten blir veldig billig, så lenge du henter i havna der det losses av (feks drammen havn)
Bare å ta med en skikkelig henger, så blir rearcutet losset rett på hengeren din, og så får du kjøre det til David.
FÅr du ordna dette kan du komme unna med noen tusenlapper i frakt. Isteden for å måtte ut med 10-15000 for å få fraktet hele rearcuttet til døra :wink:

Ser ut som det på ebay er veldig komplett, til og med inkludert JDM speedometer og ALT som trengs. Men det koster litt da. Ville nok satset på det fra hongkong til 25k, hvis de kan skaffe billig "port to port" frakt. Der har du hvertfall ALT som trengs til prosjektet.
 #446062  av magnesmurf

Det som satt i davids bil så ikke veldig orginalt ut.
ville ikke gjort det uten en orginal mr2 motor. Det vil ikke se fabriksmontert ut med en celica motor, da må du få tak i innsug og luftfilter boks osv som er fra mr2. Hadde nok giddet å legge de 15tusen ekstra i å få en mr2 motor. Men det er bare meg da :roll:
  • 1
  • 53
  • 54
  • 55
  • 56
  • 57
  • 102