TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Bytte av registerreim st182

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #450042  av ThorT18
 
Hei!

Har prøvd å googlet litt rundt men foreløpig uten stort hell. Prøver å finne en "guide" til hvordan
skifte registerreim på en 3S-GE, helst så detaljert som mulig. I tillegg hva slags utstyr trenger man?

Edit:

Fant denne; http://bgbonline.celicatech.com/93celic ... t3sgte.pdf
Spørsmålet er jo om det er stor forskjell fra 3sgte til min 3sge på akkurat dette?

:D
 #450053  av celica-st185-cs
 
ThorT18 skrev:Hei!

Har prøvd å googlet litt rundt men foreløpig uten stort hell. Prøver å finne en "guide" til hvordan
skifte registerreim på en 3S-GE, helst så detaljert som mulig. I tillegg hva slags utstyr trenger man?

Edit:

Fant denne; http://bgbonline.celicatech.com/93celic ... t3sgte.pdf
Spørsmålet er jo om det er stor forskjell fra 3sgte til min 3sge på akkurat dette?

:D
Hei

Det er samme fremgangsmåte på 3sgte som på 3sge, så du kan følge den manualen.
 #450061  av ThorT18
 
Takker!

Er det noen som har gjort dette før og har noen tips og triks? Hva burde man være obs på ? Er redd for at reima ryker før jeg
får skifta, men leser at min 3S-GE er "non-interference" så virker rimelig safe for motoren sin del om den ryker. Noen som kan bekrefte dette?
 #450092  av God
 
ThorT18 skrev:Takker!

Er det noen som har gjort dette før og har noen tips og triks? Hva burde man være obs på ? Er redd for at reima ryker før jeg
får skifta, men leser at min 3S-GE er "non-interference" så virker rimelig safe for motoren sin del om den ryker. Noen som kan bekrefte dette?

Jeg skiftet nettopp regreim på min 3sgte. Følgte denne guiden: http://gt4dc.co.uk/info/howto/cambelt/cambelt.htm

Er viktig at du merker gamle registerreima, kamhjulene og veivhjulet nederst. Da vet du nøyaktig hvilken posisjon den nye reima skal være på. Står hvordan du skal gjøre det i guiden over.

Regner med motoren din står i bilen og da kan det være litt trangt, men ellers er det en grei jobb. Det kan være lurt å sjekke tilstanden på strammehjulene og strammeren mens du er i gang. Er jo trossalt en bil som er over 20 år gammel. :wink: Det står hvordan du gjør inspeksjon i BGB guiden du linket til.

Husk å bruke loctite på boltene når du skal montere på plass. Momentnøkkel med riktig moment er også et must!

Hvis det er lenge siden vannpumpa er skiftet, så kan du jo også vurdere å gjøre den jobben samstundes.

Når det gjelder å kjøre bilen til registerreima ryker, så er det aldri en bra ting.. Prøv å kjøre med den minimalt til reima er skiftet.
 #450115  av donk2k
 
God skrev: Jeg skiftet nettopp regreim på min 3sgte. Følgte denne guiden: http://gt4dc.co.uk/info/howto/cambelt/cambelt.htm

Er viktig at du merker gamle registerreima, kamhjulene og veivhjulet nederst. Da vet du nøyaktig hvilken posisjon den nye reima skal være på. Står hvordan du skal gjøre det i guiden over.
Det du veit er nøyaktig hvilken plass den forrige reima sto på. Hvis du har ei reim som enten har vært feilmontert eller hoppet et hakk vil du overføre den gamle feile videre.
Jeg stemmer heller for at du stiller inn ("timer") kammer og veiv etter merkene som er tilgjengelig på kamhjul, bakplate (bak kamhjul), nedre reg.reim-deksel og reimhjul til veiva. Da er du sikker på at det blir bra.
 #450128  av Makk
 
Om reima ikke er slitt å bilen går som den skal er det lettere å bare tusjmerke hvor veiva og kamakslingene har stått enn å lete etter den nedmøkka merkene fra helvette.

Du skal jo ikke flytte på reimhjula uansett, den sida strammeren IKKE er på skal henges på igjen stramt, do that og du er a-okay.

Eller du kan peise deg på Wurth og kjøpe Bremserens XXL.

Kan vaske hele jævla bilen med den sizen :D